کد خبر: ۱۵۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

به گزارش همشهری آنلاین،‌ امروز شاخص کل بورس از همان آغاز کار بازار سرمایه، ‌منفی شد تا  خبری که از تصمیمات جدید هیات مدیره سازمان مخابره شده است تنها در حد یک خبر بدون تاثیرگذاری باقی ‌بماند. این درحالی است که برخی کارشناسان تاثیر روانی این تصمیمات را بر عملکرد بورس در اولین روز هفته موثر می‌دانستند.

رضا نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر مثبت این مصوبه ۸ بندی بر بازار سرمایه دراین خصوص به صدای بورس گفته بود که  قوانین اجرایی در جهت اعتماد سازی در بازار تاثیر خوبی خواهد داشت و در اولین روز هفته به نظر می‌رسد بازار تحت تاثیر روانی این مصوبه ۸ بندی روند مثبتی را تجربه کند.

اما بهانه ریزش این بار، اختلافات دولت و مجلس روی لایحه بودجه 1400 عنوان می‌شود. اختلافاتی که همچنان ادامه دارد و باید دید که در ادامه به کجا خواهد رسید؟

در این میان اظهار نظرهای هفته گذشته وزیر اقتصاد را نمی‌توان نادیده گرفت. وزیر اقتصاد هفته قبل اگر چه اعلام کرد که دولت  از بازار سرمایه حمایت می‌کند، اما گفت: در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد.  همین جملات سیگنال‌های منفی برای بازاری به حساب می‌آید که به دنبال کوچک‌ترین بهانه برای ریزش است.

نبود نقدینگی

همچنین به گزارش تجارت‌نیوز برخی از خلف وعده‌ها نیز بر روند نزولی بورس موثر بوده است از جمله اینکه  قرار بود هفته گذشته پذیره‌نویسی بزرگ وعده داده شده وزیر اقتصاد اجرایی شود که نشد. همچنین قرار بود مرحله سوم آزادسازی سهام عدالت که توسط رئیس جمهور وعده داده شده بود اجرا شود که نشده است. در عین حال قرار بود هفته‌ای دو عرضه اولیه در بورس انجام شود که این وعده رئیس جمهور هم عملی نشده است. این‌ها تنها بخش‌هایی از وعده‌های بورسی عملی نشده است.

رئیس جمهور هم هفته گذشته گفته بود که نمی‌خواستیم کاری کنیم که برای محصولات پتروشیمی، فولاد و همه جا، مشکلاتی پیش بیاید و بازار سرمایه دچار مشکل شود و نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور، پنج برابر کنیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی هم گفته بود: اکنون نمی‌توان هیچ زمان مشخصی را برای عرضه باقی‌مانده سهام بانکی‌ها در قالب دارا سوم اعلام کرد و باید در انتظار تثبیت معاملات بازار سرمایه باشیم.

هفته گذشته حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفته بود: در بازار سرمایه پول کم است و همین امر باعث شده که روند نزولی بورس ادامه‌دار شود و همچنین باید انگیزه برای حفظ نقدینگی در بازار سهام بیشتر شود.

روند معاملات در هفته گذشته

شاخص بورس در جریان داد و ستد های هفته اخیر بازار سرمایه با ثبت کاهش بیش از ۸۰ هزار واحدی بار دیگر به زیر یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد رسید.

در واقع شاخص بورس بعد از چند روز کاهش، روز چهارشنبه با افت بیش از ۱۷ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۸ هزار واحد قرار گرفت و بار دیگر خطر ریزش بورس تا کف یک میلیون واحد را جدی کرد.

به گزارش موج، در هفته اخیر بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خروج سرمایه از بورس داشته ایم و شرکت های بزرگ دولتی که در سقف قیمت سهام خود را به مردم فروخته بودند، حالا خرید های سنگینی در منفی ۵ و کف کانال شاخص دارند و به دنبال کاهش قیمت پایانی برای خرید سهام در نازلترین قیمت هستند.

طی یک هفته گذشته بیشترین اثر منفی سهام بر شاخص کل توسط نمادهای بزرگ اتفاق افتاده، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی بارها علیه سیاست های دولت در بورس موضع گیری کرده، اما در این ریزش ها هیچ واکنش عملی نشان نداده است و حتی حقوقی ها در ریزش های اخیر رد شدن کلیات بودجه را بهانه کرده اند و مدعی هستند چون قیمت دلار در بودجه هنوز تعیین تکلیف نشده وضعیت شاخص کل هم نامشخص هست به همین دلیل هیچ حمایتی از سهام نمی کنند.

8 تصمیمات جدید سازمان بورس برای بازار سرمایه

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه دیروز جمعه به منظور روان‌سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه تصمیمات جدیدی تصویب کردند.

محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح مصوبات  هیات مدیره سازمان پرداخت که عبارتند از:

بند اول : در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.

بند دوم:  مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

بند سوم: مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد.

بند چهارم: در خصوص امکان خرید واحدهای صندوق های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرایند و ابزار لازم صورت می گیرد.

بند پنجم:  مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

بند ششم :مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه‌ مالی نیز میسر باشد.

بندهفتم :منظورارتقای شفافیت و به روز بودن اطلاعات، تجدید ارزیابی دارایی های شرکتها باید تسریع و تسهیل شود.

بند هشتم: برای ایجاد آرامش در بازار، مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان بیرونی و درونی بازار، ارتقای سطح حمایت دولت از بازار و ایفای تعهدات باقیمانده صندوق توسعه ملی به بحث گذاشته شد و پیشنهادهای مهمی تدوین شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار