کد خبر: ۱۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
نگاه «تجارت» به طرح هاي حمل و نقل ريلي براي شهرهاي اطراف پايتخت
با گسترش وبزرگ شدن روز به روز كلانشهر تهران وشكل گيري شهرهاي جديد ونوپا در اطراف پايتخت روز به روز شاهد رفت وآمد سيل بي رويه نيروي انساني به تهران به منظور ايجاد اشتغال وپيدا كردن شغل هستيم.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ دررابطه با همين موضوع با احداث شهرهاي جديد از شرق تا غرب كلانشهر تهران مشاهده مي كنيم كه خيل عظيمي از جمعيت به صورت روزمره به منظور مشغول شدن در يك شركت،كارخانه ويا حتي مراكز ونهاد هاي دولتي از طرق هاي مختلف به تهران مي آيند.
اماآن چيزي كه مهم به نظر مي رسد چگونگي انتقال جمعيت وبالابردن سرعت در دسترسي افراد به نقاط مختلف شهر تهران است.
به نظر مي رسد با توجه به اينكه از سالهاي قبل سياست دولت هاي مختلف انتقال جمعيت از تهران به اطراف آن پايه گذاري شده بود وبرهمين اساس حتي طرح هاي مسكن مهر در قالب شهرهاي جديد در اطراف پايتخت اجرا شد اما  دراين گام فكري به حال رفت وآمد شهروندان شهرهاي اطراف پايتخت به تهران نشده است.
هرچند با راه اندازي قطار حومه اي تهران –كرج در سالهاي گذشته شايد بسياري از كساني كه  ساكن استان البرز هستند در رفت وآمد به پايتخت  مشكلي نداشته باشند اما با افزايش جمعيت در كرج وشهرهاي اطراف آن هم، وجود چند قطار كه تعداد آنها به اندازه تعداد انگشتان دست هم نيست نمي تواند مشكلي را به لحاظ رفت وآمد حل كند.
در همين حال بايد نگاهي هم به پوشش قطارهاي حومه اي در سايرنقاط جهان را هم داشت كه اگر تهران را به عنوان مركز يك كشور در نظر بگيريم شايد بتوان گفت كه اين كلانشهرهنوز در تسهيل رفت وآمد شهروندان به پايتخت يك كشور فاصله زيادي با مراكز ديگر دنيا به لحاظ امكانات وحمل ونقل ريلي دارد.البته بايد به پايين بودن امكانات سخت افزاري تحريم را هم اضافه كردكه حداقل در پنج سال اخير بخشي از ناوگان ريلي كشور را فلج كرده است.
 با وجود همه اين موانع ومشكلات در ناوگان ريلي كشور،وجود واحداث قطارهاي حومه اي درشهرهاي اطراف پايتخت بيش ازآنكه يك سياست گذاري از سوي مسئولان ريلي وعمراني كشور به نظر برسد يك ضرورت است.
هرچند بايد به صحبت هاي وزير راه وشهرسازي مبني برتشويق مردم به استفاده از حمل ونقل ريلي به جاي استفاده از اتومبيل وجاده هم اشاره كرد ولي آن چيزي كه مشهود است وجود امكانات پايين سخت افزاري ريلي از ساخت ايستگاه راه آهن گرفته تا ريل گذاري است.
 البته عباس آخوندي بارها در سخنراني هاي خود به وجود قطارهاي حومه اي در كلانشهر تهران اشاره كرده است به طوري كه خود برانتقال حجم انبوه جمعيت جاده اي حومه اي به راه آهن تاكيد مي كندوحتي ازراه اندازي اولين قطار حومه اي كشور در تابستان سال جاري خبر مي دهد.
وي تصريح مي كند:یکی از مهمترین دلایل لزوم استفاده از شبکه ریلی در حمل و نقل حومه‌ای کلان شهرها کاهش آلودگی است و باید استفاده از راه آهن را در سبک زندگی مردم وارد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین مي گويد: دولت به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی توجه ویژه ای دارد و سرمایه گذاری در اين بخش بیشتر شده است.
وي درباره اهمیت توسعه شبکه حمل و نقل حومه ای در اطراف شهر تهران مي گويد: بیش ازهفت میلیون نفر در حومه تهران زندگی
می کنند که برای کارهای روزانه بین تهران و محل سکونت تردد می کنند كه با راه اندازی قطارهای حومه ای بسیاری از مشكلات مردم به لحاظ رفت وآمد به پايتخت تسهيل خواهد شد.
آخوندي مي افزايد:کلانشهر تهران سه ایستگاه راه آهن دیگرهم نیاز دارد تا با چهار ایستگاه در سطح شهرواتصال آن به مترومسافران قطار را به آسانی به مترو متصل کنیم هرچنداتصال شبکه فرودگاهی تهران به ایستگاه های
راه آهن مهم است تا مردم  از خدمات شبکه یکپارچه حمل و نقل هوایی و ریلی استفاده کنند.درهمين حال محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از ارائه پیشنهاد تاسیس شرکت خاص قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن به دولت خبر مي دهد و مي گويد: معتقدیم باید قطارهای حومه‌ای توسط راه‌آهن ایجاد شود.
وي تصريح مي كند: اصولا باید قطارهای حومه‌ای ارزان قیمت باشد و خدمات آنها مانند مترو باشد.
 درهرحال توسعه قطارهای حومه ای با هدف سوق دادن مسافران از بخش جاده ای به ریلی سياست مناسبي است كه در اكثر نقاط دنيا اجراشده است ووزيرراه وشهرسازي ومعاونش در حمل ونقل ريلي هم صحبت از اجراي نه چندان دور اين سياست مي كنند.
 هرچندجمعیت دربعضي از کشورهای توسعه يافته بسیار بیشتر از کشور ماست ولی ترافیک جاده اي وخياباني در اين كشورها به ندرت ديده مي شود شايد حمل ونقل حومه اي مناسب در اين كشورها سبب شده باشد تا مردم سفر با وسايل ريلي از جمله قطارهاي حومه اي را به سفر با خودرو ترجيح دهند.
بنابراين وجود واحداث قطارهاي حومه اي در كلانشهر تهران يك نياز است ولي بايد توجه به اين نكته مهم داشت كه آيا مطالعات و نیاز‌سنجی دقیقی در ‌این زمینه انجام شده است تا این پروژه ها هم پس از چند سال به پروژه‌های نیمه‌تمام کشوراضافه نشود؟ واگربرنامه‌ریزی وزارت راه وشهرسازي وحتي دولت بر این است که قطار حومه‌ای راه‌اندازی شود آیا امکانات و اعتبارات مورد نیاز را داریم؟
 البته بايد براي شروع  طرح راه اندازي قطارهاي حومه اي در مقياس كوچكتراجراشود وپس از نتيجه گيري به تعميم اين طرح در ابعاد وسيع تر بپردازيم تا هم در تخصيص منابع مالي صرفه جويي شود وهم درزمان وانرژي.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار