کد خبر: ۱۶۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱

خطر تبدیل فرصت رمزارز به تهدید

پیمان مولوی
دبیر انجمن اقتصاددانان ایران

امروزه رمزارزها اهمیت ویژه ای یافته و بانک مرکزی برای شفاف سازی در این بازار جدی شده است. واقع آن است که جهان در حال دگردیستی است؛ یکی از این تغییرات مهم بین‌المللی، گذار به اقتصاد ریپتو اکونومیک است. این تغییرات در بخش های مختلف در حال ایجاد تحولات بنیادین بین المللی است. در این شرایط ترس ازاین است که نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس بدون آگاهی از ابعاد و زوایای مختلف این تحولات تازه، به صورت دستوری اقدام به بخشنامه های خلق الساعه برای مسدودسازی این ظرفیت نوین کنند، بدون اینکه از تبعات تصمیمات خود آگاهی کافی داشته باشند.
نکته بعدی که بانک مرکزی در حال پیگیری آن است و اگر درست انجام شود می تواند کمک کننده باشد، مبتنی بر یک دیدگاه ایجابی(و نه سلبی ) است. این دیدگاه تلاش می کند، شفافیت را در حوزه رمزارزها بیشتر کند. بانک مرکزی به درستی متوجه شده نباید در خصوص رمزارزها، اشتباهی را که در حوزه بازار سرمایه (از سوی متولیان بازار) صورت گرفته را، دوباره تکرار کند. تحت نظارت قرار دادن بازار رمزارزها با ایجاد انحصار متفاوت است. ضمن اینکه باید با تمام همکاران اکوسیستم همفکری شود.
با توجه به حساسیت های بالا، برخوردهای سلبی با مقوله رمزارزها می تواند تبعاتی داشته باشد که نامه اخیرا رییس مجلس به بانک مرکزی یکی از این موارد است. اگر این رویکرد تخصصی و علمی که بانک مرکزی به دنبال تحقق آن است، مورد توجه قرار نگیرد و شدت برخورد به صورت بخشنامه ای بالا رود، فعالیت های زیرزمینی در این بخش گسترش پیدا می کند و در آن صورت اساسا فرایند نظارت و شفافیت با مشکلات بنیادین موجه خواهد شد. در آن صورت پلیس فتا باید مدام به دنبال پیگری پرونده هایی باشد که به دلیل عدم برخورد معقول با موضوعی اقتصادی باز شده اند.»
از سوی دیگر سیاستگذار باید به گونه ای عمل کند که اطمینان برای سرمایه گذاران ایجاد شود. چرا باید چند سال دیگری به سمت ایجاد etfهای رمز ارز حرکت کنیم؟ می‌توان بدون از دست دادن زمان این روند را آغاز کرد. می توان از ظرفیت نیروی انسانی و انرژی ارزان در کشور بهره برد و ایران را به کانون دانش فنی و مهندسی مرتبط با رمزارزها در منطقه بدل کرد. البته این روند باید بدون دخالت دولت و با استفاده از توانایی های فعالان این حوزه عملیاتی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار