کد خبر: ۱۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
به خاطر نزدیک ساعت افطار به  ساعت پایان فعالیت روزانه، مردم کمتر پس از افطار به
 آب میوه فروشی مراجعه می‌کنند مگردر نقاط تفریحی شهر یا آبمیوه و بستنی فروشی‌هایی که مشتریان ویژه خود را دارندماه مبارک رمضان فضای کسب و کار را به خصوص در میان خوراکی‌فرو شی‌های سطح شهر دگرگون  می‌کند.
حال و هوای معنوی که رنگ دیگری به فضای کسب و کار می‌دهد و گاهی فعالیت صنف‌های پر طرفدار را با رکود مواجه می کند .بیشتر صنف‌هایی که با خوراکی  از جمله بستنی ، آب‌میوه و کافی شاپ‌ها مرتبط هستند بدون شک در طول ماه‌های ديگر سال در رسته  پرفرو‌ش‌ترین  صنفها هستند  که شمار بسیار زیادی از مصرف‌کندگان را به ویژه در فصل تابستان به سوی خود می‌کشانند اما این روزها و با توجه به تقارن با ماه مبارک رمضان، کسب‌وکار آب‌ میوه‌فروشي‌ها و  بستنی فروشان، حتي کافی شاپ‌ها اندکی متفاوت شده است. برای با خبر شدن از فضای کسب و کار فروشند گان و روسای صنف آب میوه فروشی و بستنی و کافی شاپ به سراغ آن‌ها رفتیم.  آمارها نشان‌دهنده آن است که  در کلان‌شهر تهران بالغ بر 1200 واحد صنفي دارای پروانه فروش آبمیوه و بستنی مشغول به کار هستند که البته شماری نیز بدون مجوز و یا عدم اطلاع از وجود اتحادیه آب میوه و بستنی به کسب روزی می‌پردازند .در این بین فروشند گان آبمیوه از کاهش در آمدشان در ماه رمضان می‌گفتند که در بسیاری از روزهای گرم تیر ماه که هم‌زمان با این ماه معنوی است، به دلیل روزه دار بودن مشتریان، دکان کوچک آب میوه فروشی خود را باز نمی کنند تا شاید اندکی در هزینه‌ها صرفه جویی شود. این در حالی است که «اسکندر آزموده دره‌سفيدي»، رييس اتحاديه صنف فروشندگان آبميوه و بستني تهران، رکود بازار صنف آبمیوه و بستنی را درماه رمضان تایید کرده و ادامه می دهد: صنف آب میوه و بستنی در ماه مبارک
رمضان با کاهش رکودی 20 درصدی مواجه است و به خاطر نزدیک ساعت افطار به  ساعت پایان فعالیت روزانه، مردم کمتر پس از افطار به آب میوه فروشی مراجعه می‌کنند مگردر نقاط تفریحی شهر و یا آبمیوه و بستنی فروشی‌هایی که مشتریان ویژه خود را دارند. همین موضوع آن‌ها را با رکود قابل توجهی مواجه است بستنی فروشی در غرب تهران به «تجارت» ‌گفت: برای جبران هزینه‌ها مجبور هستم تا نزدیک اذان صبح در مغازه بنشینم تا شاید مشتری برای خرید بستنی به دکان من بیاید. او از مسوولین خواست تا راه حلی برای جبران این مشکل در نظر بگیرند. البته رییس صنف آب میوه و شیرینی پیشتر از تغییر ساعت کار آبمیوه و بستی‌فروشی‌ها در ماه مبارک رمضان خبر داده بود، به‌اين شكل كه، اعضای این صنف می‌توانند از نیم ساعت قبل از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر و اذان صبح به فروش محصولات خود بپردازند. سوالی که در این باره مطرح می شود آن است که مواد اولیه موجود در آب میوه فروشی و بستنی فروشی‌ها باید به روز مصرف شود و با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان با کاهش مصرف کننده مواجه می شوند شرایط نگه داری مواد اولیه‌ای که تاریخ مصرف دارد چگونه است؟ بسیاری از فروشندگان آب میوه معتقد هستند که صنف آبمیوه در تهران بهترین کیفیت را ارائه می دهد و مواد اولیه در این صنف مصرف روزانه دارد .گفته «آزموده» هم موکد این موضوع است که به محض اطلاع یافتن از تخلفی سریعا با آن واحد صنفی برخورد کرده و اخطار می دهیم.البته تنوع محصولات ما به گونه‌ای است که مشتریان رضایت‌مندی دارندراهی برای جبران ضرر نیست
اما صنفی که قشر جوان بیشتر به ان علاقه مند هستند .با فضایی که برای اوقات فراغت یکی از بهترین گزینه‌ها ست، در این ماه با کمترین مشتری مواجه است .صندلی‌های خالی کافی شاپ‌های تهران نشان از رکود این صنف در ماه مبارک رمضان را دارد و افزون برآن این صنف را به مانند صنف آب میوه و بسیتن با مشکل هزینه نیروی کار و انرژی مواجه کرده است . باید گفت که صنف‌های این چنینی برای کسب در آمد به مشتری وابسته‌اند و اگر مشتری  نباشد یا ناچار به تغییر کاربری مي‌شوند، یا اینکه سرانجامی جز تعطیلی ندارند. «علی زعفری» رییس رسته کافی شاپها گفت: تداخل ساعت افطار با ساعت کاری کافی‌شاپ‌ها ، بسیاری از این واحد‌ها را در طول ماه رمضان به دلیل عدم وجود مشتری به تعطیلی می‌کشاند. صنف کافی‌شاپ در مجموع روزانه در حدود 50 مشتری را در ماههای گوناگون سال پذیرا است که این رقم در ماه رمضان کاهش چشمگیری می یابد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای جبران وجو دارد یا خیر ، اضافه كرد: به غیر از کافی‌شاپ‌هایی که برنامه افطاری دارند ، هیچ راهی برای جبران نیست و واحد‌های صنفی اجاره‌ای ملزم به پرداخت اجاره بها و هز ینه‌‌های جانبی آن هستند.
زعفری در ادامه به «تجارت» گفت: خیلی‌ها باور دارند که کار در کافی شاپ باز دهی سود 70درصدی را به همراه دارد این در حالی است که این صنف با تحمل گرما و سرما، با توجه به حضور اندک مشتری در طول روز، با سود ماهیانه 20 درصد مواجه هستند. زعفری به عنوان مسوولی که به طور مستقیم  مشکلات  هم صنفی‌های خود را می داند از مسوولین در خواست كرد، مانند صنف اغذیه فروشی‌ها و رستورا ن‌ها به كافي‌شاپ‌ها هم اجازه دهند تا در ماه رمضان مشتریان خاص خود را داشته باشند و بتوانند در طول روز‌های این ماه روال عادی کار خود را پيگيري كنند.  هر چند عملي شدن‌اين درخواست کمی دور از ذهن است اما با توجه به معنویت این ماه باید چاره اندیشید که همه صنف‌ها بتوانند از فیوضات این ماه بهره مند شده و راهي براي آنها پيدا شود کسب رزق و روزی نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار