کد خبر: ۱۶۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
گزارش «تجارت» ازبازخوردهاي سفر وزير راه وشهرسازي به پاريس
كمتر از يك ماه پيش بود كه وزير راه وشهرسازي به منظور حضور در نمايشگاه صنعت هواپيمايي پاريس عازم فرانسه شد.آخوندي در بازگشت از سفرفرنگي خود هيچ گاه به طور واضح درباره تاثيرات سفرش صحبت نكرد اما در بيشترمصاحبه هاي خود خبر از تغيير وتحولات بنيادين در صنايع هوايي وريلي با حضوركمپاني هاي معتبر خارجي داده بود.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ گويا امروزشروع اين تغيير وتحولات است به طوري كه هفته گذشته قراردادي مابين راه آهن جمهوري اسلامي ايران وشركت ارپ فرانسه منعقد شد كه براساس آن طراحي،ساخت وبازسازي ايستگاههاي راه آهن شهرهاي تهران،مشهد وقم ظرف مدت 20 ماه به اين كمپاني معتبر فرانسوي واگذارشد.
 البته اين شركت معتبرفرانسوي ماموريت ها مهم ومختلفي را فقط براي خطوط ريلي پايتخت برعهده گرفته است به طوري كه  از طراحي ايستگاه راه آهن چند وجهي گرفته تا طراحي ايستگاه هاي مترو وراه آهن براي شهرهاي حومه تهران و ساخت يك سايت مدرن ريلي براي پايتخت همه  وهمه  در حوزه كاري اين كمپاني معتبر فرانسوي است.
از تهران كه گذر كنيم شركت فرانسوي آرپ طراحي وساخت ايستگاه چندوجهي راه آهن مشهد راهم  باهدف ساخت دوترمينال مدرن وتوسعه سايت راه آهن اين شهر بزرگ راهم برعهده گرفته است.
علاوه براين توسعه وارتقاي ايستگاه راه آهن قم براي افزايش ظرفيت پذيرش قطارهاي مختلف از ساير نقاط كشور هم از ديگر برنامه هاي شركت آرپ فرانسه در ايران است.
در واقع هدف از حضور اين كمپاني معتبر فرانسوي در بخش هاي ريلي كشور توسعه حمل ونقل چند وجهي وگسترش ايستگاه هاي راه آهن وقطارهاي حومه اي دراطراف پايتخت وشهرهاي مشهد وقم است.
درهرحال قرارداد راه آهن كشور با يك كمپاني معتبر فرانسوي كه وظايف مهمي را در بخش حمل ونقل ريلي كشور برعهده گرفته است در طول يكصد سال اخير بي سابقه بوده است وبايد منتظر تحولاتي شگرف واساسي در بخش هاي حمل ونقل ريلي كشور باشيم.
ازطرف ديگرخبرهايي خوش هم ازسرزمين برج ايفل براي ايراني ها در صنايع هوايي به گوش مي رسد به طوري كه رسانه هاي فرانسوي ودر صدر آنها نشريه هاي نيوزلتر ولوموند خبراز خريد 400 هواپيما به ارزش 20مميليارد دلار از سوي ايران در سالهاي آينده داده اند.
البته به نظر مي رسد كه وزيرراه وشهرسازي در سفر خود به فرانسه قراردادهايي را با ايرباس واير فرانس منعقد كرده است كه رسانه هاي فرانسوي به تازگي پرده ازجزييات اين قراردادها برداشته اند.
از طرف ديگر وظيفه احداث نه فرودگاهبين المللي در كشورهم از سوي عباس آخوندي به يك شركت معتبرفرانسوي كه در زمينه ساخت فرودگاه در سايرنقاط جهان كارنامه اي قابل قبولي دارد واگذارشده است.
هرچند راديو دولتي فرانسه هم به ايجاد فصل تازه اي از همكاريهاي بين ايران وفرانسه اشاره مي كند اما حضور بلندپايه ترين مقام عمراني ايران در پاريس را مهم ارزيابي كرده و
مي افزايد: شرکت‌های فرانسوی درصدد نوسازی و اداره فرودگاه‌های تهران و مشهد هستند و عباس آخوندی به پاریس آمد تا نبض بازار را بسنجد.البته روزنامه فرانسوي لوموند به نقل از وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح مي كند: مطمئنم که مسئولان اقتصادی بیش از مسئولان سیاسی فرانسه واقع‌گراترند و دیر یا زود، مناقشه هسته‌ای حل و فصل خواهد شد و فرانسه باید تصمیم بگیرد چه موضعی می خواهد اتخاذ کند.
 بنابراين صحبت هاي عباس آخوندي وانعكاس آن در رسانه هاي معتبر فرانسوي از راديو گرفته تا روزنامه همه اين حقيقت را تصديق مي كند كه وزير راه وشهرسازي كشورمان گام هاي مهم وجدي را براي توسعه وارتقاي بخش هاي هوايي وريلي كشورمان برداشته است.
البته عباس آخوندي قبل از سفر خود به فرانسه اعلام كرده است كه بازار حمل ونقل ايران بيش از 80 ميليارد دلارظرفيت سرمايه گذاري دارد وفرانسوي ها بايد نگاهي ويژه به آن داشته باشند ومواضع خود را در قبال ايران تغيير دهند.
به نظر مي رسد سكاندار وزارت راه وشهرسازي برنامه هاي جامع وتدوين شده اي را براي حوزه حمل ونقل كشور به خصوص صنايع ريلي وهوايي آماده كرده است به طوري كه اگر توافق هسته اي انجام شود بايد منتظر افق هاي روشن درناوگان هاي هوايي وريلي باشيم.
درهمين حين وبا تلاشهاي وزيرراه وشهرسازي به منظور توسعه وارتقاي صنايع هوايي وريلي كشور از ديگر مسئولان وبه خصوص قوه مقننه انتظار مي رود كه در جهت حمايت از عباس آخوندي گام بردارند واين وزير زحمتكش دولت تدبير واميد را را وارد حاشيه هايي مثل استيضاح كه به غير از تلف كردن زمان هيچ منفعتي ندارد نكنند.به هرحال اگر برنامه هاي وزير راه وشهرسازي درست پيش برود مي توان حضور فرانسوي ها وتاثيرات آنها در بخش هاي ريلي- هوايي كشور را سرآغاز فصلي نودر بخش حمل ونقل كشوردانست به طوري كه اميد مي رود در آينده اي نزديك كشورمان تجربيات خود در اين بخش ها را به ساير كشورها از جمله همسايگانش انتقال دهد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آسیب پذیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
1-اگر این قراردادها به انتقال فن آوری روز صنعت هوایی و ریلی به کشور باشد، بسیار نیک است.اما اگر صرف خرید هواپیما و قطار و ... باشد، هرچند که برای مدتی ناوگانهای ما نو مشود اما جز وابستگی و ضرر چیزی برای ماندارد.چرا که با یک تحریم قطعات، همه آنها زمینگیر میشوند.
2- خرید بیست میلیارد دلار هواپیما به نرخ امروز میشود شصت هزار میلیارد تومان،آیا با سرمایه گذاری نصف این پول و یا حتی همه آن در ساخت داخلی و رسیدن به خود کفایی بهتر نبود؟تا به جای داشتن چند هواپیمای ایران 140 زمینگیر شده ماهم صنعت هوایی قابل قبول داشته باشیم. یعنی ما از کره ای ها و ژاپنی هاوبرزیلیها کمتریم؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار