کد خبر: ۱۷۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

نگرانی کسب و کارهای اینترنتی

میثم غمام نو
کارشناس و طراح شبکه اجتماعی در بازار صنایع

سالهاست که با توجه به ناامن بودن و شرایط جنگ در برخی کشورهای همسایه، ما ایرانیان به داشتن سطحی از امنیت اجتماعی خوشحال هستیم که جنگی در محله زندگیمان نمیبینیم که حس خوب امنیت اجتماعی را تداعی می کند. اما با توجه به طرح قانون صیانت از کاربران فضای مجازی سوالات جدی افکار عمومی را درگیر می کند. آیا در زندگی دهک‌ های پایین دستی اجتماع، که به کمک اینترت و شبکه های اجتماعی پرکاربرد، کسب و کار حداقلی دست و پا کرده اند، حس ناامنی اقتصادی رخ نمیدهد و در شرایط کنونی آیا این به صلاح جامعه اقتصادی ایران خواهد بود؟
بررسی شرایط تصویب این طرح در مجلس نشان می دهد درک مناسبی از کسب و کارهای کوچک، توسط برخی تصمیم گیرندگان با توجه به مشغله های شغلی رأی دهندگان که غالبا غیرمرتبط به این قانون هستند، وجود ندارد و آنها تا کنون تجربه ایجاد یا گسترش کسب و کار در فضای مجازی را نداشته اند.
طرح صیانت از کاربران فضای مجازی اگر با هدف ساماندهی حضور شبکه های مجازی پرکاربرد در ایران باشد، طرح ایده آلی و تاثیرگذاری خواهد بود، اما در جهانی که سطح تبادل اطلاعات در اقتصاد، علم و تجارب در کسب و کارهای گوناگون، از سرعت نور بیشتر است، جلوگیری از این تبادلات مهم قطعا تبعات بسیار ناگواری را برای اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.
تعیین ضرب العجل های بسیار سریع برای چنین طرح هایی، کندکردن سرعت اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت .
اینگونه طرح ها هیچگونه فرصت سازی را برای شبکه های داخلی و ایرانی نخواهد داشت و قطعا پیدایش روشهای غیر مجاز برای بهره مندی از شبکه های خارجی را برای برخی کاربران اینترنتی به ارمغان می آورد، روشهایی که با صرف هزینه های گزاف تحمیل شده و بالا در این شرایط سخت اقتصادی برای دور زدن های احتمالی، فشار اقتصادی بیشتری به کل اجتماع به خصوص دهک های پاییندستی وارد خواهد کرد.
قطعا در جهان امروز سیاست محدودیت یا مسدویت نخ نما شده و حتی در جوامع بسته و کندذهن هم بدون ایجاد جایگزین مناسب حتی برای مدت کوتاه تست نمیشود. با توجه به داشتن ذهن هوشمند ایرانیان، باید به جای طرح های محدودیتی به فکر مدرن سازی فضای مجازی در ایران بود تا کاربران خودشان انتخاب های ایرانی داشته باشند.
ساده سازی و مدرن بودن فضاهای کاربردی مجازی در ایران در جهت رشد و تعالی زندگی ایرانیان بهترین سیاست برای کوچ هموطنان و حتی کاربران غیر ایرانی از شبکه های خارجی به شبکه های ساخته شده در ایران است.
فراموش نکنیم ایران قلب خاورمیانه و از دیرباز چشم انداز اقتصادی جهان بوده و هست، بنابر این با کمی تأمل میتوان فهمید که چه پتانسیل قدرتمندی در دست داریم و چه خوشتر خواهد بود به جای ایجاد مسدودیت به بهانه های مختلف، از روشهای مدرن تر و پشرفته تر در این فضا برای اجتماع خود سودآور شویم.
باید بپذیریم که اینترنت و بخصوص شبکه های اجتماعی خارجی در این شرایط قرنطینه، واقعا به داد مردم ایران می رسد. فراموش نکنیم که تا کنون ۵ موج کرونایی را پشت سر گذاشتیم که تعطیلی مشاغل، سخت ترین لحظات را برای کسب و کارها داشت و اگر بخشی از اقتصاد از همین شبکه های پرکاربرد بهره مند نبود، بی شک اقتصاد صدمه دیده تری را تجربه میکردیم.
طی ۲ سال گذشته فقط با کپی های بد در اپلیکیشن های داخلی مواجه بودیم که دائما مهر تایید بر پلتفرمهای خارجی میزد، هنوز در پلتفرمهای داخلی خیلی به ندرت دیده میشود که سرویسهای خاصی با توجه به نیاز جامعه ایرانی ساخته و پرداخته شده باشد، در نتیجه بجای سیاست کپی برداری از شبکه های خارجی، به دنبال ساختن شبکه های پرکاربرد با رویکرد نیاز روز اجتماع خود باشیم، این سیاست خود به تنهایی راه حل دور انداختن پلتفرمهای سرگرم کننده خارجی توسط کاربران ایرانی خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار