کد خبر: ۱۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
گزارش «تجارت» از روند بازار هاي مالي در هفته‌اي كه گذشت
علیرغم آنکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با وجود اعلام توافق هسته اي بازار منفی پیش روی سهامداران قرارگرفت، اما برآیند کلی این هفته، بازار مثبتی را براي فعالان تالار شیشه ای رقم زد.به طوریکه شاخص کل با1/3 درصد رشد به میزان 2066 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 68828 واحد رسید.
روزنامه تجارت- حسين نوروزي زاده؛ در هفته گذشته در حالي كه شاخص در اوايل هفته با رشد همراه بود، در روز چهارشنبه با ريزش بيش از 605 واحدي تمامی اهالی تالار را غافلگیر کرد. این اتفاق در حالی بوقوع پیوست که قبل از انجام توافق هسته ای و در گیر و دار تمدید مکرر مذاکرات بازار شرایط خوبی را سپری می کرد و عطش تقاضا سبب رشد سهام و شاخصها شده بود. حتی بدبین ترین تحلیلگران نیز چنین اتفاقی را درست یک روز بعد از نهایی شدن توافقات پیش بینی نمی کردند.
دلایل متعددی نیز برای ریزش بازار از سوی کارشناسان مطرح گردید که از جمله آن می توان به رشد قیمت اکثر سهام در روزهای منتهی به اعلام توافق، ترس از
عرضه های سهام توسط حقوقی‌ها به روال بعد از تفاهم لوزان و ریزش بازار، فرارسیدن زمان مجامع اکثر سهام مهم و تاثیر گذار و بسته شدن نماد آنها ، ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر تقسیم سود حداکثر 10 درصدی بانکها در مجامع سالانه خود، وضعیت نقدینگی نابسمان شرکتها و عدم تقسیم سود و یا سود اندک در مجامع شرکتها و تاخیر در پرداخت سود بالاخص در نمادهای خودرویی و ... نام برد.
حتی برخی از کارشناسان پا را از مقولات فنی و علمی فراتر گذاشتند و زمزمه هایی مبنی بر دخالتهای سیاسی  احزاب و جریانهای سیاسی و گروه موسوم به دلواپسان در بازار، برای کم رنگ کردن دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی مطرح کردند. البته این کارشناسان در اثبات ادعای خود به تیترها و مطالب مطرح شده در برخی از روزنامه های منتسب به جریان مخالف دولت و اظهارات بعضی از ائمه جمعه در این خصوص استناد نمودند. در این میان اتحاد نانوشته حقوقیها و سهامداران حقیقی که با خرید سهام در هفته های گذشته در پی شناسایی سود و خروج از بازار بودند، سبب افزایش عرضه ها در بورس و صف فروش اکثر سهام پیشرو در روز چهارشنبه شد. به اعتقاد نگارنده تمامی موارد مطروحه در سطور بالا می تواند نقشی در ریزش بازار هفته گذشته داشته باشد، ولیکن دلیل اصلی رفتار متناقض بازار، ذوق زدگی بدون دلیل سهامداران حقیقی از به سرانجام رسیدن پرونده هسته ای کشورمان در عرصه بین المللی و خالی شدن حباب هیجانات این گروه از سرمایه گذاران می باشد، زیرا که هنوز اتفاق ملموسی در بخش واقعی اقتصاد نیافتاده است و رفع تحریمها در بهترین حالت ممکن، ماهها زمان خواهد برد تا اثر خود را بر عملکرد شرکتها بگذارد. اما آنچیزی که در واقعیات وجود دارد وضعیت بغرنج شرکتها است که در حاشیه و متن مجامع اکثر آنها خود را نشان داده است. در آن سوی میدان نیز بنظر می رسد متولیان بازار و تیم اقتصادی دولت با وقوف به موضوع فوق با کنترل بازار، جلوی رشد هیجانی و حباب گونه  قیمت سهام به مانند آنچه در سال 92 اتفاق افتاد را، با عرضه های گاه و بیگاه سهام گرفته اند.
با این حال در 5 روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 11915 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 3/43 درصد افزایش یافته است.در ضمن تعداد 5569 میلیون سهم و حق تقدم در 403 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 29 درصد و 12 درصد افزایش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرد. طی هفته جاری صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با 18/13 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با 35/8 درصد، عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم با 58/7 درصد، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با 38/7 درصد و سایر واسطه گریهای مالی با 95/6 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند. در سمت مخالف صنعت زراعت و خدمات وابسته با 95/2درصد و صنعت استخراج سایر معادن با 35/2درصد کاهش، در این هفته زیان نصیب سهامداران خود نمودند.
 در سایر بازارهای رقیب، روند کاهشی قیمت سکه طلا و ارز که در ابتدای هفته آغاز گردیده بود، بلافاصله پس از اعلام توافق هسته ای در چرخشی معنادار متوقف و روند معکوسی را در افزایش قیمت پیش گرفت و تا ساعات پایانی روز چهارشنبه نه تنها کاهش نرخ هفتگی خود را جبران کرد بلکه به رقمهای بالاتر از ابتدای هفته نیز رسید.
البته قیمتها به خصوص برای سکه، با توجه به ریزش قیمت انس جهانی در روز پنجشنبه رو به کاهش گذاشت و تغییر قیمت محسوسی در دلار مشاهده نشد. در همین زمینه محمد کشتی آرای گفت: با توجه به اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر تحولات یونان و اتحادیه اروپا است و با عنایت به این موضوع که تحول خاصی در این زمینه نداشتیم و شاخص خاصی را در بازارهای آمریکایی شاهد نبودیم، بنابراین قیمت طلا کمی نوسان داشته و کاهش یافت. وی افزود:‌هفته گذشته یکی از کم نوسان‌ترین هفته‌ها را در بازار طلای جهانی شاهد بودیم، ولی در بازار داخلی به دلیل موضوع توافقات هسته‌ای هیجان و التهاب کاذبی در بازار طلا و سکه حاکم بود.وی در عین حال بیان کرد: با توجه به موضوع توافقات هسته‌ای از اواسط هفته گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم.وی با بیان اینکه قیمت سکه در هفته گذشته به طور کلی حدود 30 هزار تومان نوسان داشت، گفت:هفته گذشته قیمت سکه به پایین ترین سطح خود رسید، ولی دوباره افزایش یافت.
در همین راستا قیمت سکه از 876 هزار تومان اول هفته به 888 هزار 500تومان در آخرین روز هفته رسید که افزایش 12هزار 500تومانی را نشان می دهد. قیمت دلار نیز از 3267 تومان ابتدای هفته به 3263 تومان رسید که کاهش ناچیز 4 تومانی داشته است.
 در بازار مسکن که یکی از مهمترین بازارهای سرمایه گذاری به‌حساب می آید تحرک خاصی بعد از اعلام توافق در هفته گذشته رخ نداده است. کارشناسان معتقدند توافق تاثیر چندانی بر قیمت و بازار مسکن ندارد و وضعیت بازار مسکن به رونق کل اقتصاد کشور و خارج شدن اقتصاد از رکود فعلی بستگی خواهد داشت، که این امر نیز در کوتاه مدت حاصل نخواهد شد. در همین حال علیرضا قهاری، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران معتقد است معمولا متقاضیان مسکن موقعی وارد بازار می شوند که مسکن شروع به افزایش قیمت کرده اما در حال حاضر که مسکن هنوز در رکود است و با قیمت کمی عرضه می شود بازهم خریداران دست روی دست گذاشتند و بازار همچنان بی رونق مانده است.
 با توجه به اتفاقات روز چهارشنبه انتظار می رود بازار در هفته پیش رو نیز به مسیر کاهشی خود ادامه دهد، زیرا که با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب شرکتها و تقسیم سود ناچیز در مجامع و تاخیر در پرداخت سودها، غالب سهامداران علاقه ای به حضور در مجامع شرکتها نخواهند داشت و همین امر سبب خروج و فروش سهام شرکتهایی که در هفته آینده متوقف خواهند شد، می شود. از طرفی تب و تاب و هیجان حل و فصل پرونده هسته ای نیز تا حدود زیادی فروکش کرده است و منبعد سرمایه گذاران به انتظار اثر واقعی رفع تحریمها بر عملکرد و سودآوری شرکتها خواهند بود که منطقاً فرایندی زمانبر و طولانی خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار