کد خبر: ۱۷۴۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
چه زمانی‌ می‌خواهید عزمی جدی برای واکسیناسیون کرونا داشته باشید؟

سلامت نیوز:کووید 19 بار دیگر قدرتش را به رخ مسئولان کشید و پس از 18 ماه که از اعمال دستورالعمل‌ها و جریمه‌های ریز و درشت مردم می‌گذرد، رکوردی ترسناک را برجای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، رکورد شکنی کرونا در 24 ساعت با مرگ 542 بیمار و ابتلای ۳۹ هزار و ۶۱۹ نفر، فقط یک پیام دارد: «شکست کامل سیاست‌های مقابله با کرونا و پیروزی دلتا»، آمار بالاترین مرگ و میر کرونا تا پیش از این مربوط به ششم اردیبهشت امسال با رقم ۴۹۶ مورد فوت در یک روز بود.این درحالی است که بسیاری از کشورها، کرونا در آنها به پایان رسیده و آهسته آهسته ماسک‌ها را به سطل زباله می‌اندازند، اما ایران بار دیگر درگیر موج ترسناک دیگری شد و باید از مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرسید که چه زمانی‌ می‌خواهید بسیج عمومی و عزمی جدی برای واکسیناسیون کرونا داشته باشید؟

در این شرایط آنچه که مسلم است، رنگ‌بندی شهرها دیگر تاثیری در محدودیت‌ها ندارد محدودیت‌های ویژه شهرهای وضعیت قرمز به درستی اجرا نمی‌شود و تعداد کمی از مردم فاصله‌گیری اجتماعی و سایر پروتکل‌های مقابله با کرونا را رعایت می‌کنند. آنچه که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که رعایت پروتکل‌ها 39 درصد است، اما صورت بی‌ماسک مردم در بسیاری از شهرها، نشان می‌دهد که مردم کاملا کرونا را از یاد برده‌اند.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. با وقوع یکی از بدترین شرایط پاندمی کرونا در کشور اما ترسناک ترین قسمت پیک پنجم این است که در پی افزایش تعداد افراد واکسینه شده عده‌ای ماسک‌ها را کنار گذاشته‌اند این در حالی است که همواره تاکید متخصصان حوزه سلامت بر این نکته است که واکسیناسیون کرونا دو هفته بعد از تزریق دوز دوم تولید آنتی بادی می‌کند و تا زمانی که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد در جامعه نرسیده افراد واکسینه شده نیز به ویروس دلتا مبتلا می‌شوند.

مراسم عروسی در سایه تاریک کرونا

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشدار داد که ظرفیت بیمارستان‎های سراسر ایران پر شده است و گفت: «به‌طوری که از هر گوشه‌ای از بیمارستان که بتوانند استفاده کرده و تخت می‌گذارند، حتی در راهرو و حیاط بیمارستان‌ها هم تخت گذاشته شده است.» او همچنین با ابراز تاسف از اینکه مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، از آنها خواست که به خاطر سلامت خودشان و کادر درمان که به شدت خسته است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این در حالی است که گزارش‌ها در روزهای گذشته حاکی از آن بوده در برخی شهرها ظرفیت بیمارستان‌ها پر و برخی اقلام دارویی ابتدایی نایاب شده است. سیل عظیم مرگ بر اثر ابتلا به ویروس دلتا در کشور در راه است و جنازه‌ها پشت سر هم راهی بهشت زهرا و آرامستان‌ها می‌شوند. در همین زمینه طبق اعلام سازمان بهشت زهرا، این آرامستان آرایش بحرانی به خود گرفته و در مسیر مدیریت اجساد کرونایی و انجام امور متوفیان تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کرده است. با همه این اوصاف اگر به گوشه و کنار شهر سر بزنیم می‌بینیم هنوز عده زیادی از شهروندان بعد از نزدیک به دو سال خطر ویروس کرونا را درک نکرده‌اند. مشاهدات میدانی ما در مرکز شهر نشان می‌دهد، ماسک‌ها اغلب کنار گذاشته شده‌اند و برگزاری جشن‌های عروسی نیز پیش از آغاز ماه محرم به شکل بی سابقه‌ای شدت گرفته است.

تعداد بستری‌ها فراتر از رنگ بندی

روز گذشته قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت گفت: «بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.»

جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه فراوانی شیوع ویروس دلتا در پیک پنجم با هیچ یک از پیک‌های قبلی قابل قیاس نیست می‌گوید: «ما در پیک‌های قبلی هیچ وقت این حجم از مراجعات سرپایی و بستری را در سطح تهران و حتی سطح ملی تجربه نکرده بودیم.ویروس دلتا تفاوت عمده و بسیار فاحشی نسبت به جهش‌های قبلی دارد و قدرت عفونت و بیماری زایی‌اش بسیار بالاتر است. از طرفی کسانی که قبلا به سویه‌های ویروس کرونا مبتلا شده بودند باز مبتلا می‌شوند. این دو اتفاق در پیک‌های قبلی مسبوق به سابقه نبود. کوهپایه زاده در ادامه می‌افزاید: در پیک فعلی استان تهران فوق قرمز است و تعداد بستری‌ها فراتر از رنگ بندی‌ها است. ۹۸۰۰ تخت بستری در اشغال کووید ۱۹است.

معمولا یک چهارم از این تعداد تخت در اختیار بیماران آی سی یو و مراقبت‌های ویژه است و به طور معمول ۲۵۰۰ تخت ویژه را بیماران حاد اشغال کرده‌اند. نکته دیگر این است که برای جبران کمبود تخت بستری هزار تا ۱۵۰۰ تخت دیگر را در سطح استان تهران پیش بینی کردیم تا در اختیار کووید۱۹ قرار بگیرد. از سر جمع تخت‌های بستری در تهران که ۱۶ هزار تخت است آماده خدمات به کل بیماران است و خدمات دهی به بیماران دیگر را نمی‌توان متوقف کرد. بیماران قلبی و سرطان باید درمان بگیرند.

به گفته او؛ آمار تزریق سرپایی از ۴ هزار بیمار در کلینیک‌های درمان سرپایی به حدود ۷ هزار بیمار در روز رسیده یعنی اگر این کلینیک‌ها نبودند باید ۷ هزار تخت بستری می‌داشتیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سامانه ۶۰۷۰ برای پیدا کردن تخت خالی نیز عنوان می‌کند: سامانه ۶۰۷۰ در سه شیفت توسط اپراتورهای مجرب که اغلب سوپروایزر بیمارستان‌ها هستند فعال است و مجموع ۱۷۰ هزار تخت خالی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی را در تهران مدیریت می‌کند. اگر بیمارستانی تخت خالی داشته باشد برای بیماران جانمایی کرده و اطلاع می‌دهد. تخت‌هایی که برای کووید۱۹ مشخص شده سقف شان ۱۰ تا ۱۱ هزار تخت است و از طریق سامانه جانمایی می‌شوند. همچنین سهم هر بیمارستان در سامانه ۶۰۷۰ تعریف شده است.»

نظارت بر هیات‌های مذهبی

در شرایطی که دهه محرم از فردا (سه شنبه) آغاز می‌شود، نگرانی بابت برگزاری این تجمعات مذهبی وجود دارد، شهردار تهران گفته است که فضاهای باز شهری را در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌دهیم. حسین‌ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا درباره نحوه برگزاری مراسم ایام ماه محرم تاکید کرده: مراسم به‌شرط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به‌طور مشخص استفاده صددرصدی از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با اولویت استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه هوا برگزار شود.

در این میان عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا طی آخرین اظهار نظر، به برنا گفت: «مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر، مراسمی مقدس است که اغلب مردم از بچگی اِرق خاصی به آن دارند. اینکه بگوییم در ایام محرم و صفر مراسم عزاداری برگزار نکنیم شاید تحمل آن برای مردم سخت باشد و برگزاری مراسم عزاداری در این ایام جز عادات مردم شده است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: توصیه کردیم در هیات‌های بزرگ مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود و پیشنهاد کردیم افرادی که نذر غذا دارند در هیأت‌های محلی و خانگی ادای نذر را انجام ندهند و نذورات خود را به هیات‌های بزرگ‌تر بسپارند یا نذر‌های خود را به نحو دیگری ادا کنند.

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار