عادل طالبی
دبیر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی
موانع متعددی جهت توسعه کسبوکارهای آنلاین وجود دارد که یکی از موانع موجود مربوط به رفتار مصرفکنندههاست که باید برای تشویق آنها به خرید اینترنتی برنامهریزی و تبلیغ صورت بگیرد، باوجود مشکلات قانع کردن مصرفکنندگان برای خرید اینترنتی کار مشکلی است. با شرایط موجود نباید توقع داشته باشیم انقلابی صورت بگیرد و رفتار مصرفکنندهها با سرعت عوض شود و به سمت خرید غیرحضوری متمایل شوند، اما این روند در حال انجام است و به صورت تدریجی جلو می رود. باوجود اینکه در کشور از ظرفیت اینترنتی خوبی ازلحاظ زیرساختها، قوانین اجرایی و وجود نخبگان داریم، اما با تصمیمگیریهای غلط مدیریتی اتفاقات خوبی که باید در این حوزه اتفاق بیفتد تحقق پیدا نمیکند و بزرگترین مانع پیشرفت در تغییر ماهیت کسبوکارها به سمت آنلاین(برخط) شدن سوء مدیریت و بیتدبیری بوده است، ما نیروی جوان و متخصص زیاد داریم، اما تنها چیزی که نداریم مدیران کارآمد است. یکی از مشکلات بزرگ مالیات کسبوکارها بود. بازار گاهها یک سایت اینترنتی هستند، که افراد محصولات خود را برای فروش در این سایتها ارائه میکنند و فروشندهها نیز خرید خود را از این طریق انجام میدهند اداره مالیات برای دریافت مالیات از این بازار گاهها کل درآمد آنها را بدون احتساب هزینههای پرداختشده در نظر میگرفت، که این مشکل با رایزنیهای زیاد حل شد. مشکل دیگر این بود که اداره مالیات قانونی دارد به نام ماده ۱۴۷ که طبق این ماده هیچ کسبوکاری بیش از ۸۰ درصد درآمد خود را نباید هزینه کنند، در کسبوکارهای سنتی این مورد درست است، اما در کسبوکارهای آنلاین معمولاً باید چند سال همه درآمد و یا حتی بیشتر از درآمد خود را هزینه کنیم تا بتوانیم مارکت چک بگیریم و این را اداره مالیات نمیپذیرفت که این قانون اصلاح شد. نکته دیگر تأثیر اینترنتی شدن کسبوکارها بر ایجاد اشتغال است. نکتهای که باید به آن توجه شود این است که اینترنت اشتغال را غیرمتمرکز کرده و با کاهش ترافیک، کم شدن هزینه خرید، سرعت بخشی به انجام معاملات ایجاد اشتغال میکند. با اینترنتی شدن کسبوکارها ابتدا دست واسطهها حذف میشود و در عوض میلیونها تولیدکننده ارائه خدمات و محصولات خود را به مصرفکننده بهطور مستقیم ارائه میدهند، که این فرایند موجب میشود که ارائه خدمات و محصولات با سرعت بیشتری انجام شود، و درنهایت مصرفکننده بهعنوان برنده این فرایند اجناس و مایحتاج خود را با کاهش قیمت محسوس دریافت میکند. با برخط (آنلاین) شدن خریدها دست هزاران واسطه از بازار کوتاه میشود و این واسطهها هم که تعداد خیلی زیادی هستند مجبور میشوند به سمت تولید، ارائه خدمات و ارزشآفرینی بروند.