کد خبر: ۱۷۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
تیمی از محققان در نتیجه مطالعات خود دریافتند انجام آزمایش کرونا از طریق بزاق دهان به اندازه سواب بینی قابل اعتماد است.

به گزارش برنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، در یک آزمایش واقعی، تیمی از پزشکان(محققان) نشان دادند که آزمایش بزاق جمع آوری شده از افراد، نتایج قابل مقایسه‌ای را با آزمایش‌های انجام شده توسط متخصصان مراقبت بهداشتی با استفاده از سواب NP ارائه می‌دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که آزمایش بزاق ۹۳ درصد از عفونت‌های کووید-۱۹ را در محیط سرپایی تشخیص می‌دهد. این یافته‌ها که در مجله Microbiology Spectrum منتشر شده است، می‌تواند به کاهش تنگنا‌های آزمایش کرونا کمک کند.

دکتر رمی آرناوت، مدیر ارشد آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی بالینی در BIDMC گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد علاوه بر روش آسان انجام آزمایش کرونا از طریق بینی، جمع آوری بزاق نیز می‌تواند موثر باشد حتی در یک سناریوی واقعی که در آن قبل از جمع آوری بزاق هیچگونه محدودیتی در خوردن و آشامیدن وجود ندارد.

آرناوت و همکارانش دو نمونه (یکی از طریق سواب NP و دیگری بزاق) از ۳۸۵ بیمار که برای آزمایش کووید-۱۹ در BIDMC مراجعه کرده بودند، دریافت کردند. به بیمارانی که در صف آزمایش NP منتظر بودند، یک فنجان جمع آوری نمونه استریل داده شد و از آن‌ها خواسته شد که یک نمونه بزاق سه میلی لیتری ارائه دهند. نمونه‌های بزاق یا بدون درمان یا با نگهدارنده تحت درمان قرار گرفتند و همه نمونه‌ها در دو بستر مختلف آزمایش کووید-۱۹ آزمایش شدند.

پس از اینکه ثابت شد ذرات ویروس در نمونه‌های بزاق تحت درمان و درمان نشده حداقل به مدت ۲۴ ساعت پایدار هستند، محققان هماهنگی یا توافق بالایی بین آزمایش بزاق و آزمایش NP نشان دادند؛ یعنی نتایج در ۹۳ درصد موارد یکسان بوده است. در بین ۳۸۵ نمونه گرفته شده، فقط ۹ مورد با نتایج آزمایش NP و بزاق ناسازگار بودند. اکثر ناهماهنگی‌ها دارای بار‌های ویروسی بسیار پایینی بودند که از نظر بالینی نگران کننده نبود و بزاق به همان تعداد عفونت‌هایی را که NP از دست داده بود، تشخیص داد.

آرناوت و همکارانش گزارش دادند که حساسیت آزمایش NP هنوز کمی بیشتر از آزمایش بزاق است، زیرا آزمایش NP قادر به تشخیص ذرات ویروسی در غلظت‌های پایین‌تر است؛ با این حال محققان دریافتند آزمایش بزاق ۹۰ درصد از عفونت‌های کووید-۱۹ را تشخیص می‌دهد.

آرناوت، استادیار آسیب شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: ما نشان دادیم که برای اهداف عملی، بزاق با سواب‌های NP برای آزمایش کووید-۱۹ در محیط‌های سرپایی قابل قیاس است.

نتایج مطالعه در مجله میکروبیولوژی بالینی اعلام شد که در آن آرناوت جزئیات تلاش مشارکتی و منبع باز خود را برای رسیدگی به کمبود سواب که توانایی آزمایش کشور را مختل می‌کند، توضیح داد. تلاش قبلی تیم برای توسعه طرح‌های جدید سواب NP که می‌تواند به سرعت و در تعداد زیاد تولید شود، به چهار نمونه اولیه چاپ سه بعدی منجر شد که در آزمایش‌های بالینی مورد تایید قرار گرفتند. چهار نمونه اولیه سواب از بین بیش از ۱۰۰ طرح سواب ساخته شده از ۴۵ ماده مختلف ارائه شده توسط ۲۳ شرکت، آزمایشگاه و افراد مختلف برای ارزیابی BIDMC انتخاب شدند.

 

 

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار