کد خبر: ۱۸۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰

امنیت شبکه به جای محدود کردن اینترنت

افشین کلاهی
عضو اتاق بازرگانی ایران

درحالی که مجلس شورای اسلامی بر طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی کار میکرد که با انتقادهای شدیدی هم رو به رو شده، شاهد حمله سایبری به جایگاه‌های توزیع سوخت هستیم به نوعی که بسیاری از مردم در نتیجه این اقدام با مشکلات بسیاری رو به رو شدند. اما واقعیت این است که ما از اساس . در حوزه امنیت سایبری مشکل داریم، دوبار به شکل جدی مورد هجوم سایبری قرار گرفتیم و هر دو در شبکه‌هایی بود که مستقل بودند و در داخل روی آنها هزینه و سرمایه‌گذاری کردند، یعنی راهی نبود که از طریق آن حمله صورت بگیرد. جایگاه‌های بنزین یک شبکه کاملا مستقل است و ارتباطی به اینترنت ندارد، اما یک سیستم قدیمی است که تقریبا از رده خارج شده و سال‌های سال است که به روز نشده و امنیت آن مورد توجه قرار نگرفته است.
‌ از طرف دیگر همه سازمان‌های ذی‌ربط مانند پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات، مرکز فضای مجازی و حتی مجلس، همه تمرکز و حواس خود را روی محدود کردن اینترنت قرار داده‌اند و هدف آنها بیشتر قطع ارتباط مردم با فضای سایبری خارج از کشور و محدود کردن اطلاعات دریافتی و دسترسی مردم و محدودیت درگاه‌های ارتباطی با خارج از کشور است.
در صورتی که کشورهای دیگر دنیا برعکس این عمل کرده و ارتباطات خود را با این فضا توسعه می‌دهند و معمولا هم کمتر با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند چراکه در حوزه‌های درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند. متاسفانه حواس ما جای دیگری است و اصل موضوع را فراموش کردیم.
در این شرایط‌ به جای اینکه طرح صیانت از کابران فضای مجازی را به این شکل مطرح کنیم، بهتر بود که برای ایجاد امنیت شبکه‌های حساس کشور سرمایه‌گذاری و تلاش کنیم که از تکنولوژی روز استفاده کنیم. البته تحریم‌ها هم در راستای کمتر شدن دسترسی ما به فناوری تاثیرگذار بوده‌اند؛ با این حال اگر در زمان مناسب سرمایه‌گذاری شده و شبکه به روز می‌شد، شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار