امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، در این خصوص که چرا کنسرت امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به رغم اینکه شخصیتی هنجارشکن و گاهی ضداخلاق دارد تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: نسل جوان با انتخاب موسیقیهای رپ، هیپ پاپ، پانک راک و همچنین ترانههایی که امیرحسین مقصودلو میسازد میخواهد یک طغیان علیه سنتها، ارزشها و هنجارهای سنتی به راه اندازد.
او ادامه داد: در واقع این موسیقیها نوعی غرب زدگی و از خود بیگانگی را نشان میدهد که متاسفانه جوانان و نوجوانان ما هم به دلیل ندانم کاریهای آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، رادیو و تلویزیون و... دچار چنین معضلاتی شدند.
این جامعه شناس افزود: در حقیقت باید گفت امروزه موسیقیهای سنتی و اصیل ایرانی که در آنها دین، قیامت، تقوا، امامت، ناموس پرستی، تعصب، صلح جویی به چشم میخورد کنار گذاشته شده و موسیقی دانان قدیمی نیز به فراموشی سپرده شدند و همین عاملی است که جوانان از موسیقی و هنر ملی و ایرانی تهی شدند.
او در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: بنابراین چرتکه در دست رسانههای غربی افتاده و تا جایی که توانستند این خلاء را پر کرده اند و نوجوانان و جوانان را با موسیقیهای سخیف و سطح پائین آشنا کرده که به نظر من در این راه به اهداف خود نیز رسیده اند.
قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا استقبال از کنسرت امیرحسین مقصودلو بنا بر تاثیر او در فضای مجازی بوده است یا خیر؟ بیان کرد: در این مسئله هیچ شکی نیست. فضای مجازی مرتبا از خود بیگانگی را در جامعه تلقین می کند و جوانان تحت تاثیر این فضاها قرار می گیرند.
او در ادامه بیان کرد : به اعتقاد من بین تقلید و تلقین فرق زیادی وجود دارد درواقع تلقین انتقال حس واقعی و غیر واقعی به خود یا دیگران است اما تقلید رفتاری است که از طریق آن یک فرد رفتار فردی دیگر را مشاهده کرده و آن را تکرار میکند در نتیجه فضا مجازی و تبلیغات در این فضا نوعی خودنمایی و پشت پا زدن به ارزشها و هنجارها است و در نتیجه همین مسائل ریز و درشت باعث شده تا موسیقی ملی و میهنی به موسیقی مادی رو آورده است.
این جامعه شناس در این خصوص که آیا محبوبیت امیرحسین مقصودلو در بین جوانان و نوجوانان یا حتی بزرگسالان به دلیل محتوای اشعار او بوده است؟ اظهار کرد: خیر محتوای اشعار او باعث محبوبیت این شخص نشده است. موسیقی رپ و.... اشعار بی معنایی دارند. درواقع این افراد به اصطلاح خودشان میخواهند درد جامعه را نشان دهند و از مشکلات حرف به میان آورند اما درحقیقت چنین نیست و به نوعی پشت پا به ارزشها می زنند.
امان الله قرایی مقدم در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا این محبوبیت کاذب است یا حقیقی؟ خاطرنشان کرد: کاملا کاذب و فراموش شدنی است به قول دکتر فاوست توماس مان مسلم است هنری که بر ارزش ها و هنجار های معنوی و اجتماعی مبتنی نباشد و یک هنر مادی باشد بسیار زود روبه فراموشی خواهد رفت. ما نباید نام هنرمند را روی این افراد بگذاریم درحقیقت هنرمند کسی است که هنرش در خدمت جامعه و برای جامعه باشد و علاوه بر آن جنبش انگیز باشد و بینش فکری ایجاد کند.