کد خبر: ۱۸۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
مهر گزارش می‌دهد؛
کرمان – زمین لرزه مهرماه در زرند در حالی به صدها خانه آسیب جدی موارد کرد که خبری از آغاز روند بازسازی این واحدهای مسکونی نیست.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: زمین لرزه ۵.۱ ریشتری ۲۴ مهر ماه سال جاری منطقه یزدان آباد در استان کرمان را تکان داد و نتیجه این زمین لرزه آسیب جدی به واحدهای بازسازی شده سال‌های قبل و همچنین واحدهای فرسوده به جای مانده از طرح‌هایی بود که طی سال‌های گذشته قرار بود خانه‌های مسکونی این شهرستان را مقاوم سازی کند.

علیرغم وعده‌های گذشته و نتایج اعلام شده از طرح‌های بازسازی این شهرستان که پس از زمین لرزه‌های شدید چند سال قبل انجام شد هنوز شش هزار خانه غیر مقاوم شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد.

این آمار در شهرستانی مانند زرند که طی سال‌های اخیر پر لرزه ترین منطقه استان کرمان بوده می‌تواند خطر آفرین باشد.

گذشته از این در زمین لرزه ۵.۱ ریشتری مهر ماه این شهرستان طبق آمار رسمی حداقل ۳۷۴ خانه مسکونی شهری و روستایی آسیب جدی دیده‌اند و نیاز به بازسازی دارند، مشاهدات خبرنگار مهر پس از زمین لرزه اخیر نشان می‌دهد بسیاری از این خانه‌ها قابل سکونت نیستند اما به گفته زلزله زده‌های یزدانشهر طی روزهای اخیر با وجود ۳۰ میلیمتر بارندگی مداوم در این مناطق هیچ اقدامی برای کمک رسانی به زلزله زدگان و آغاز بازسازی نشده است.

این در شرایطی است که طی یک هفته اخیر کرمان پس از مدتها شاهد بارندگی بوده که شدید ترین میزان بارشها نیز با ۳۰ میلیمتر دقیقاً در مناطق زلزله زرند روی داده، در همین راستا پای صحبت چند نفر از اهالی این مناطق نشستیم.

شدید ترین میزان بارشها نیز با ۳۰ میلیمتر دقیقاً در مناطق زلزله زرند روی داده، در همین راستا پای صحبت چند نفر از اهالی این مناطق نشستیم

محمد خالقی از اهالی شهر یزدان آباد است که در گفتگو با خبرنگار مهر وضعیت این مناطق را رها شده می‌داند و می‌گوید: مسئولان هنوز در حال جمع بندی خسارت‌ها و برنامه ریزی برای بازسازی هستند، این حرف را هر بار که به بنیاد مسکن، دهیاری روستاها و شهرداری مراجعه می‌کنیم می‌شنویم.

وی می‌گوید: بسیاری از خانه‌ها دچار خسارت جدی شده‌اند و ادامه زندگی در آنها خطرناک است به طوری که سقف برخی از خانه‌ها ترک برداشته و دیوارها ریزش کرده اما مردم در این سرمای پاییز که گاه درجه هوا نزدیک صفر می‌شود چاره‌ای جز حضور در زیر سقف این خانه‌های ترک خورده ندارند.

زندگی مردم در خانه‌های ترک خورده

وی افزود: اکثر مردم یکی از اتاق‌ها که کمتر دچار آسیب شده است را آماده کرده و در این اتاق‌ها در حال زندگی هستند و خبری از بازسازی تا امروز نشده است.

زهرا یزدانی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: طی روزهای اول چند بار مسئولان به منطقه آمدند و قول بازسازی و مقاوم سازی دادند اما هنوز آوار برداری از خانه‌های تخریبی هم انجام نشده است، به گفته مسئولان برخی از خانه‌ها دچار خسارت جزئی شده و برخی باید به کلی بازسازی شوند و در اولویت هستند که خبری از بازسازی همین خانه‌ها هم نیست.

وی افزود: در این سرما و بارندگی مداوم خانه‌هایی که دچار ترک خوردگی در سقف بودند وضعیت بدتری پیداکرده اند به خصوص خانه‌های خشت گلی دیگر قابل سکونت نیستند و بر اثر بارندگی بسیار سنگین شده‌اند.

مصالح ساختمانی به شدت گران شده است

یزدانی گفت: در صورت بروز زمین لرزه این خانه‌ها روی سر ساکنانشان فرو می‌ریزد.

در این سرما و بارندگی مداوم خانه‌هایی که دچار ترک خوردگی در سقف بودند وضعیت بدتری پیداکرده اند به خصوص خانه‌های خشت گلی دیگر قابل سکونت نیستند

عباس حسینی نیز از ساکنان روستاهای یزدانشهر است که می‌گوید: کدام بازسازی؟ خانه‌های بازسازی شده که در زمین لرزه‌های شش ریشتری سالهای گذشته آسیب دیده بودند مجدد دچار آسیب جدی شده‌اند از سوی دیگر بسیاری از مردم در روستاها هنوز در خانه‌های خشت و گلی زندگی می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از مردم در همان طرح‌های گذشته هم به دلیل گرانی مصالح نتوانستند خانه‌ها را بازسازی کند و نیمه کاره مانده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت سیمان و تیر آهن و میلگرد سر به فلک می‌زند مردم توان بازسازی این خانه‌ها را ندارد و فعال بودن گسل زرند و وجود صدها روستا مجاور این گسل بسیار مخاطره آمیز است.

میزان خسارت‌ها به دستگاه‌های ذی ربط ارسال شده است

فرماندار زرند در گفتگو با مهر خواستار اختصاص بودجه ملی برای بازسازی خانه‌ها در زمین لرزه اخیر شد و گفت: در مجموع زمین لرزه ۱۴۷ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان وارد کرده است که این اعتبار باید از بودجه‌های ملی تأمین شود که گزارش مربوطه به دستگاه‌های ذی ربط ارسال شده و منتظر تصمیم گیری هستیم.

علی صادق‌زاده افزود: ۱۸۰ خانه شهری و ۱۹۴ خانه روستایی دچار خسارت شده‌اند و از این تعداد خانه ۱۵۰ خانه قابل سکونت نیست و نیاز به بازسازی و تعمیرات کلی دارند که در این زمینه باید اقدامات لازم انجام شود.

۶ هزار خانه غیر مقاوم در زرند وجود دارد

وی تصریح کرد: زرند شهرستانی زلزله خیز است که مقاوم سازی سازه‌ها باید با جدیدت در این شهرستان انجام شود و هم اکنون حدود شش هزار خانه مسکونی شهری و روستایی در این شهرستان غیر مقاوم هستند و در صورت بروز زمین لرزه می‌توانند خطر آفرین باشند.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه ساخت و ساز باید تسهیلات لازم در اختیار مردم قرار گیرد و یا دستگاه‌های ذی ربط برای بازسازی این خانه‌ها ورود کنند.

فرماندار زرند گفت: ۱۴۷ میلیارد خسارت در بخش‌های مختلف روی داده که شامل راه‌ها، کشاورزی، قنوات و ساختمان‌های دولتی نیز می‌شود و خسارت وارده به خانه‌های مردم حدود ۷۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بازسازی فوری مناطق زلزله زده با توجه به سابقه تکرار زمین لرزه‌های شدید در یزدان آباد امری ضروری است که مسئولان در رده‌های مختلف مدیریتی باید با دقت بیشتری در این زمینه تصمیم گیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار