کد خبر: ۱۸۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
دکتر روشندل در مراسم معارفه به عنوان رئیس جدید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران مطرح کرد
مراسم معارفه دکتر طاهر روشندل به عنوان رئیس جدید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور دکتر کمره ای معاون آموزش دانشگاه تهران و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه در سالن الغدیر دانشکده مدیریت برگزار شد.

فرش قرمز دانشکده مدیریت برای صنعتگران و کارآفرینان

مراسم معارفه دکتر طاهر روشندل به عنوان رئیس جدید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با حضور دکتر کمره ای معاون آموزش دانشگاه تهران و جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه در سالن الغدیر دانشکده مدیریت برگزار شد.

دکتر طاهر روشندل که از مدیران جوان و اولین فارغ التحصیل رشته مدیریت رسانه و دارای درجه استاد تمامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است سوابقی از جمله معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان کشور، دبیری هیات اجرایی جذب دانشگاه فرهنگیان کشور ، معاونت آموزشی کمیسیون تخصصی علوم اجتماعی و رفتاري دانشگاه تهران، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و معاون اجرایی و دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را در کارنامه دارد.

در این آیین ویژه از برنامه پیشنهادی دکتر روشندل برای راهبری دانشکده مدیریت و ارتقای جایگاه این مرکز مهم علمی رونمایی شد و ایشان به تشریح رویکرد تحولی خود در فصل نوینی از مدیریت دانشکده پرداخت.

برنامه دکتر روشندل در راستاي رویکرد اصلی دانشگاه تهران در دوره مدیریتی جدید «جهاد علمی، دانشگاه کارآفرین و مسئولیت پذیري اجتماعی» و با تمرکز بر راهبردهاي هفتگانه اعلامی از سوي ریاست محترم دانشگاه تهران در پیام آغاز سال تحصیلی ایشان تنظیم شده است و در این برنامه سه بخش اساسی مورد توجه قرار گرفته اند: بخش نخست ارائه خدمات به ذینفعان بیرونی به عنوان مشتریان شامل حاکمیت، صنعت و جامعه ، بخش دوم توجه خاص به ذینفعان داخلی به عنوان منابع شامل اعضاي هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان و بخش سوم نقش آفرینی برجسته در دانشگاه تهران به عنوان مجموعه مادر.

در برنامه دکتر روشندل تاکید شده است؛ دانشکده مدیریت می بایست در کنار پردیس دانشکده هاي فنی و کارآفرینی و پارك علم و فناوري، نقشی مهم در تحول دانشگاه تهران به دانشگاه نسل جدید- کارآفرین و داراي مسئولیت اجتماعی - به عنوان افق مدنظر ریاست محترم دانشگاه ایفاء نماید؛ دانشگاهی که کانون تجاري سازي ایده ها و توسعه گر کسب و کارها براي خلق و توسعه ثروت دانش بنیان باشد.

در این برنامه تصریح شده است؛ دانشکده مدیریت در حال حاضر با مسائل و چالش هایی مواجه  است که اهم آن ها به قرار زیر می باشند؛ فاصله نسبت استاد به دانشجو تا سطح استاندارد ، عدم تناسب بین تعداد کارکنان و دانشجویان و همچنین کارکنان به هیات علمی ،  عدم تناسب ظرفیت پذیرش دانشجویان در مقاطع و رشته هاي مختلف دانشکده ،  تداخل و همپوشانی وظایف برخی از گروههاي آموزشی و وجود رشته هاي موازي ، کیفیت ضعیف اغلب پایان نامه ها و رساله هاي دانشجویی و کاربردي نبودن آنها ،  ارتباط ضعیف دانشکده با صنعت و نظام اجرایی کشور ،  ضعف تعاملات بینالمللی اعضاي هیأت علمی دانشکده ،  عدم حضور برخی از اعضاي هیأت علمی در دانشکده و مأموریتهاي متناوب به سازمانهاي دیگر،  پایین بودن همکاري بین بخشی و روحیه کار تیمی در میان اعضاي هیأت علمی ،  ورود غیر مسئولانه برخی دانشکده هاي دانشگاه نظیر فنی و اقتصاد به حوزه هاي تخصصی مدیریت با برگزاري دوره هاي MBA و DBA .

فرش قرمز دانشکده مدیریت برای صنعتگران و کارآفرینان

دکتر روشندل در برنامه خود با تبیین این نکته که بر پایه ارزش هاي یاد شده، رسالت اصلی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، " پرورش رهبران و مدیران در سطوح عالی، میانی و عملیاتی، براي سازمان هاي دولتی و بنگاه هاي اقتصادي ، به منظور مشارکت در توسعه پایدار نظام مقدس جمهوري اسلامی ایران" می باشد چشم انداز و دورنماي مورد انتظار براي دانشکده در افق 1404 را به اینگونه تعریف کرده است:

الف: دانشکده تراز اول و داراي مرجعیت در تولید و توسعه دانش مدیریت در سطح کشور و منطقه

ب: دانشکده پیشرو در نوآوري، توسعه کسب و کار و فناوري هاي مدیریت

ج: دانشکده تاثیرگذار در نظام سیاستگذاري و تصمیم گیري هاي اجرایی کشور

د: دانشکده الگو در در پاسخ به نیازهاي کاربردي جامعه و ایفاي مسئولیت هاي اجتماعی

ه: دانشکده نقش آفرین در تحقق دانشگاه کارآفرین

و: دانشکده پیشتاز در ایجاد درآمدهاي پایدار دانشگاه

ز: دانشکده اثرگذار بر تعاملات بین المللی و نقش آفرین در دیپلماسی علمی کشور

 دکتر روشندل در آیین معارفه خود به عنوان رئیس جدید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران طی سخنانی با بیان اینکه دانشگاه باید به عرصه تعامل بیشتر صنعت و کارآفرینان تغییر جهت دهد گفت: یکی از وظایف و ماموریت های ما در چهارچوب نسل چهارم است که دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی با برند قابل قبول برای عموم جامعه به ویژه فرهیختگان کارآفرینان و صنعتگران، می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تسهیل شرایط کسب و کار داشته و با ایفای نقش مشاوری امین به عنوان یک بازیگر جدی در عرصه اقتصادی حضور یابد.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه درهای دانشکده مدیریت همواره به روی صنعتگران و کارآفرینان باز خواهد بود گفت: این راهبرد را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی خطیر مورد توجه ویژه ای خواهیم داد. وی با اعلام اینکه دانشگاه مدیریت ۶۷ سال قدمت دارد گفت: در این دانشگاه 2500 دانشجو تحصیل می‌کنند که ۷۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ۱۴۰۰ دانشجو در مقطع ارشد و ۳۸۰ دانشجو در مقطع دکترا به تحصیل مشغول شد.

دکتر روشندل با اعلام اینکه ۹۲ عضو هیئت علمی در هفت گروه علمی در دانشکده مدیریت فعالیت می‌کنند، با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول های جدید در دانشکده مدیریت، به راهبردهای هفتگانه در دوره مدیریت خود اشاره کرد و گفت: این برنامه راهبردی را تدوین کرده و در اختیار اساتید و صاحب نظران قرار دادیم که با اظهار نظر اساتید، نسبت به اصلاح آن با توجه به پیشنهادهای ارایه شده اقدام خواهیم کرد.

وی راهبرد اول را نقش آفرینی در اقتصاد کارآفرین محور اعلام کرد و گفت: دانشگاه ها ۴ نسل را پشت سر گذاشته اند که نسل اول انتقال علوم، نسل دوم آموزش و پژوهش، نسل سوم کار آفرینی و نسل چهارم جامعه محور است.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز تاسف از اینکه در زمینه کارآفرینی دانشگاه ها دچار عقب افتادگی بوده و هستند گفت: بنابراین باید دانشگاه مدیریت در زمینه کارآفرینی با صنعت و نظام کارآفرینی پیوند داشته باشد.

وی گفت: در رویکرد جدید همکاری با پارکهای علم و فناوری را گسترش و مرکز نوآوری را توسعه می دهیم که در نهایت مرکز رشد ایجاد می شود و محصولات نوظهور به وجود می آید.

دکتر روشندل دومین راهبرد را تبدیل دانشکده مدیریت به محلی برای حل مشکلات دانشگاه نسل چهارم با جامعه اعلام کرد و گفت: دانشگاه نسل چهارم با جامعه پیوند خورده، اما با کمال تاسف امروزه دانشگاه و جامعه رابطه گسسته ای دارد. پایان‌نامه‌ها مسئله محور نبوده و هیچ تاثیر در رفع مشکلات جامعه ندارند در حالی که باید به سمتی بروند که بتوانیم از خروجی های دانشگاه برای بهبود شرایط جامعه استفاده کنیم و از حالت یکنواختی خارج شویم.

وی سومین راهبرد دانشکده مدیریت را افزایش درآمدهای پایدار از طریق ارائه خدمات به صنعت اعلام کرد و گفت: با نگاهی به گذشته مشخص می شود تکنولوژی بشری از دانشگاه ها بیرون آمده است، اما با کمال تاسف در کشورمان به این مهم توجه لازم صورت نگرفته است.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه صنعت باید مشکلاتش را به دانشگاه بسپارد و از ظرفیت اساتید و دانشجویان توانمند بهره بگیرد گفت: البته صنعت هزینه‌های بهره گیری از دانشگاه را نیز باید تقبل کند که این رابطه تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت می‌تواند از یکسو به شکوفایی صنعت منجر شود و از سوی دیگر باعث ارتقای شرایط و جایگاه دانشگاهها شود.

وی راهبرد چهارم را مشارکت در دیپلماسی علمی اعلام کرد و گفت: هرچند محدودیت‌های زمینه‌ای برای دیپلماسی های علمی وجود دارد، اما در دوره جدید مدیریت دانشکده مدیریت، برنامه آموزشی کشورهای همسایه را در دستور کار داریم و بنا داریم کشورمان به هاب دانشگاه های منطقه تبدیل شود و از سوی دیگر در بین دانشگاه‌های جهان نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم، همچنین ارتباط و تعامل لازم را با دانشگاه‌های جهان برقرار کنیم.

دکترروشندل با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ظرفیت دانشگاه ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد گفت: رابطه منطقی بین تعداد اساتید و دانشجویان پذیرفته شده وجود ندارد، بنابراین باید ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم و در زمینه جذب دانشجو بیشتر فعالیت کنیم.

 وی ششمین راهبرد را رسیدگی به معیشت کارکنان و محیط زیست دانشجویان دانشکده مدیریت اعلام کرد و گفت: برای بهبود شرایط معیشت کارکنان برنامه‌های خاصی داریم و از سوی دیگر در بررسی هایی که از شرایط دانشجویان داشتیم، به آن سمت حرکت می‌کنیم که دانشجویان بتوانند در شرایط بهتری به ادامه تحصیل ادامه دهند.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نباید از اساتید بازنشسته غافل شویم گفت: بایستی قدر اساتید پیشکسوت را بدانیم و به همین دلیل بنا داریم اتاقی برای اساتید بازنشسته تجهیز شود تا آنان بتوانند به سادگی به دانشگاه مدیریت رفت و آمد داشته باشند که البته اولویت حق التدریس نیز با اساتید بازنشسته خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اساتیدی که اکنون در حال خدمت رسانی هستند، باید مورد توجه جدی قرار گیرند گفت: برای اساتید فعال نیز دنبال دست یابی به محیطی کمال‌گرا خواهیم بود، از سوی دیگر سعی داریم جایگاه اساتید را بالا ببریم و به همین دلیل به برندینگ اساتید کمک خواهیم کرد.

دکتر روشندل هفتمین راهبرد را به روز رسانی علوم روز اعلام کرد و گفت: ۵ سال است از بازنگری علوم دانشگاهی گذشته و اکنون زمان بازنگری در آنها فرا رسیده است. بنابراین گروه‌هایی را برای ساماندهی تشکیل می دهیم تا منابع آموزشی اساتید به روز رسانی شود و البته دانشکده مدیریت نیز باید بر آن به‌روزرسانی‌ها نظارت کند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش های سنتی باید به روز شود گفت: پس از بروز رسانی می توانیم بر اساس علوم روز، دانشکده را به جایگاه های بسیار بالاتر از آنچه امروز در آن قرار دارد، ارتقا دهیم.

در این آیین دکتر کمره‌ای معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی با اشاره به این که دکتر روشندل استادی جوان و صاحب نظر و عقیده است گفت: با توجه به سابقه های مدیریتی که از ایشان در بخش‌های مختلف دانشکده مدیریت تهران شاهد بودیم، بسیار خوشحال هستیم که فردی از بدنه دانشکده مدیریت را پذیرفته که با مسایل دانشگاه آشنایی کامل دارد.

دکتر کمره ای افزود: امیدواریم دکتر روشندل بر مبنای ۷ راهبردی که برای مدیریت دانشکده مدیریت اعلام کردند، تحولات اساسی در دانشکده مدیریت صورت دهند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران هم چنین به بخش هایی از مشکلات و چالش های مرتبط با دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان اشاره و بر ضرورت توجه بیشتر به این مسائل و تلاش برای حل این مشکلات تاکید کرد.

فرش قرمز دانشکده مدیریت برای صنعتگران و کارآفرینان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار