کد خبر: ۱۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به افراد دچارنشده به کرونا ممکن است در طول یک سال پس از آن بمیرند

به گزارش همشهری آنلاین این بررسی بر روی حدود ۱۸۰ بیمار انجام شد که که در نظام بهداشتی دانشگاه فلوریدا که در موج اول کرونا در آمریکا به علت دچار شدن به کووید-۱۹ شدید بستری و پس از بهبودی مرخص شده بودند.

اما در طول یکسال، بیش از نیمی از این افراد بهبودیافته درگذشتند.

این بررسی نشان داد که بزرگسالانی از کووید-۱۹ شدید بهبود یافته‌اند با احتمال دو برابر بیشتر نسبت افراد دچار نشده به عفونت در طول یک سال پس از ابتلا به بیماری درگذشته‌اند.

آرک ماینوس، سرپرست این بررسی گفت: «در بسیاری موارد فرد دچار یک بیماری عفونی می‌شود و پس از بهبودی از آن فرد به طور کامل سلامت خود را باز می‌یابد و همه چیز به حالت سابق بازمی‌گردد، اما در مورد کووید-۱۹ شرایط متفاوت است. فقط با مرخص شدن از بیمارستان، همه چیز تمام نمی‌شود.»

این بررسی همچنین نشان داد که بزرگسالان جوانتر به خصوص در معرض خطر بالای خطر مشکلات بهداشتی درازمدت هستند: بیماران کووید-۱۹ زیر ۶۵ سال که از بیمارستان مرخص شده بودند، با احتمال سه برابر بیشتر نسبت به افراد دچار عفونت‌نشده در طول یک سال درگذشته بودند.

به گفته ماینوس، بزرگسالان بالای ۶۵ سال با احتمال بیشتری ممکن است به سرعت مغلوب بیماری کووید-۱۹ شوند، بنابراین شمار بیشتری از آنها به مرحله بهبودی نمی‌رسند. در مقابل، بزرگسالان جوانتر با احتمال بیشتری از عفونت‌ اولیه جان‌به در می‌برند، اما با احتمال بیشتری برای ماه‌ها یا شاید سال‌های آینده از علائم آزارنده رنج می‌برند.

ماینوس می‌گویند: «ترومای داخلی دچار شدن به یک دوره شدید کووید در افراد جوان حتی بیشتر خود را نشان می‌دهد.»

پژوهشگران مطمئن نیستند که چرا بیماران کووید-۱۹ به علت عوارض درامدت این بیماری می‌میرند، اما ماینوس نظریه‌ای در این باره دارد. کووید-۱۹ ممکن است یک پاسخ التهابی مداوم را در بدن ایجاد کند که حتی پس از پاک شدن ویروس از بدن به اندام‌های شخص آسیب بزند و خطر حمله قلبی، ذات‌الریه، نارسایی کلیه یا سکته مغزی را بالا ببرد.

او گفت: «به نظر ما یک پاسخ التهابی شدید در تمام بدن رخ می‌دهد و برای همین است که عوارض بیماری محدود به نقطه معینی از بدن نیست.»

کووید-۱۹ در هیچکدام از بیماران درگذشته در این بررسی به عنوان علت مرگ ثبت نشده بود و بنابراین به نظر می‌رسد که بیماری مرگبارتر از آنی باشد که داده‌های فعلی نشان می‌دهند.

برخی از مدل‌سازی‌ّ‌ها نشان می‌دهند که دست کم نیمی از مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ گزارش نمی‌شوند.

به گفته این پژوهشگران، کووید-۱۹ شدید معمولا به سه پیامد بهداشتی منفی منتهی می‌شود، لخته‌های خونی، مشکلات تنفسی و مشکلات قلبی-عروقی.

یک بررسی که یافته‌های آن در ماه ژآنویه امسال در ژورنال لنست منتشر شد، نشان داد تا ۵۶ درصد از بیماران بستری‌شده به علت کووید-۱۹ شش ماه پس از ظهور علائم اولیه کووید-۱۹ نشانه‌های مشکلات ریوی را بروز می‌دهند.

یک بررسی قبلی ماینوس و گروه پژوهشی‌اش در ماه ژوئیه (تیر) امسال نشان داد که افراد بستری‌شدشه به علت کووید-۱۹ شدید با احتمال دو برابر بیشتر از بیماران مبتلا به شکل خفیف تر آن ممکن است دوباره به علت عوارض بعدی بیماری بستری شوند. این عوارض شامل حمله قلبی، سکته مغزی، ذات‌الریه، آمبولی ریوی (انسداد شریان ریوی با لخته خونی) می‌شدند.

جالب اینکه اغلب افراد بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ در این بررسی جدید بعدا به علت مشکلات قلبی-عروقی، ریوی یا لخته شدن خون نمرده بودند. در عوض، این عوارض فقط  غامل ۲۰ درصد از مرگ‌ها در میان افراد در ابتدا بستری‌شده به علت کووید-۱۹ شدید  و بهبودیافته از آن بودند.

ماینوس گفت پاسخ التهابی شدید در برخی از این بیماران ممکن است به اندام‌های بدنی به جز قلب و ریه‌ها از جمله به مغز، کبد یا کلیه‌ها آسیب زده باشد.

او گفت:‌ «ممکن است نوعی به هم خوردن نظم دستگاه‌های اندامی رخ داده باشد که ما تا به حال به آن فکر نکرده باشیم و آن را زیر نظر نگرفته باشیم.»

او افزود واکسن زدن خطر بستری شدن را در قدم اول کاهش می‌دهد. واکسن‌های کرونا همچنان در جلوگیری از بیماری شدید، بستری شدن و مرگ بسیار موثر باقی می‌مانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار