کد خبر: ۱۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
رونمايي از شاهكار دولت احمدي‌نژاد در واردات كالا
بيش از دو سال است كه احمدي‌نژاد ديگر رئيس‌جمهور نيست و حالا هر گوشه را نگاه مي‌كني هنوز هم يادگاري از دوران دولت‌داري او و يارانش باقي مانده است.
به گزارش روزنامه تجارت، طي ماه‌هاي گذشته انواع و اقسام فسادهاي مالي و تخلفات صورت گرفته در دولت قبل از سوي رسانه‌هاي خبري شده است. آخرين نمونه آن‌هم اعطاي وام به 18 شركتي كه وجود خارجي نداشته و ندارند. در دولت‌هاي احمدي‌نژاد واردات افسار گسيخته و بي‌حساب زيان‌هاي فراواني را به همراه داشت. بسياري از واحدهاي توليدي تعطيل شده يا به مرز ورشكستگي رسيدند. از شير مرغ تا جان آدميزاد؛ هرچه كه قابل تصور بوده را وارد كشور كرده‌اند. دولت‌هاي احمدي‌نژاد بيشترين درآمدهاي نفتي تاريخ ايران را داشته‌اند و البته بيشترين بدهكاري را تحويل دولت يازدهم داده‌اند.واردات بی‌رویه در دولت گذشته موضوعی است که بارها مورد نقد جدی اقتصاددانان و کارشناسان قرار گرفته است. آنطور كه از صحبت‌هاي مسئولان دولتي برمي‌آيند دولت نهم و دهم بیشترین كه درآمد را در میان تمام دولت‌های دوران جمهوري اسلامی داشته؛ بخش اعظم این درآمد افسانه‌ای را صرف واردات کرده است. طي ماه‌هاي گذشته اسحاق جهانگيري، بيشترين انتقاد را به واردات بي‌رويه صورت گرفته در دولت‌هاي قبل انجام داده است. معاون اول رئیس‌جمهور تاکنون انتقادات زیادی از سوءمدیریت در دولت گذشته داشته است. جهانگیری چندی پیش از واردات 700 میلیارد دلاری طی سال‌های 84 تا 92 خبر داده بود که این سخن وی با واکنش شدید حامیان دولت احمدی‌نژاد و منتقدان دولت تدبیر و امید مواجه شد. حاميان دولت قبل مدعی بودند که جهانگیری در اظهارات خود سیاه‌نمایی کرده و واردات در دولت احمدی‌نژاد آنگونه که جهانگیری عنوان کرده نيست؛ اما معاون اول رئیس‌جمهور پيش‌تر اعلام كرده بود كه میزان درآمد هشت ساله دولت احمدی‌نژاد را 950 میلیارد دلار اعلام و مجددا اعلام کرد که در این مدت 700 میلیارد دلار صرف واردات شده است. آنطور كه مشخص است فرصت‌های استثنایی زيادي در دوره زمانی 10 سال اخیر كه شامل حجم درآمدهای ارزی است که در سال‌های 84 تا 92 حدود 950 میلیارد دلار بوده، ايجاد شده كه از بين رفته است.

جهانگيري پيش‌تر گفته بود كه از سال 84 تا 92، 700میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که برخی فکر کردند این سخن حرفی منفی و تند علیه دولت گذشته است؛ اینکه 950 میلیارد دلار درآمد در این سال‌ها وجود داشته که تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر حساب ذخیره ارزی روزی که تبدیل به صندوق توسعه ملی شد، موجودی‌اش صفر بود. پس درآمد کشور چه شده است؟ معاون اول رئیس‌جمهور تصريح كرد: اینکه می‌گوییم 700 میلیارد دلار صرف واردات شده، بهترین دفاع از دولت گذشته است. چون می‌گوییم صرف واردات شده است، اگر شما اصرار می‌کنید که واردات خیلی کم بوده، پس مسئولین وقت باید پاسخ دهند که مابقی درآمدهای ارزی کجاست.

عجايب‌الواردات در دولت‌هاي احمدي‌نژاد
طي روزهاي گذشته خبرگزاري ايلنا با انتشار سلسله گزارش‌هايي به موضوع واردات بي‌رويه در دولت‌ قبل پرداخته است. در سري گزارش‌هاي اين خبرگزاري نام اقلام و كالاهايي به چشم مي‌خورد كه بيش از آنكه جالب و هيجان انگيز باشد؛ شبيه لطيفه‌هاي بي‌مزه‌اي است كه حتي لبخند را هم به لب شنونده نمي‌نشاند. در ميان ليست كالاهاي وارداتي در سال‌هاي گذشته اسم اقلامي مانند ميخ، زيپ، مداد پك‌كن، درب بطري، خلال چوب كبريت، سنگ‌پا، كلاه‌گيس و ريش و مژه مصنوعي، ساپورت و حوله حمام ديده مي‌شود. در ميان بخش ديگري از اقلام وارداتي دولت قبل نام موجودات زنده‌اي مانند مرغ و خروس و البته الاغ يا قاطر نيز به چشم مي‌خورد. همچنين براساس آمار دیگری نیز میزان قاچاق کالا در دولت دهم از رقم یک میلیارد دلار ابتدا به 6 میلیارد دلار رسید و در انتهای این دولت نیز میزان قاچاق کالا به 20 میلیارد دلار رسید. قاچاق میلیاردی که بطور حتم پشت پرده‌ها و رازهایی را در دل خود جای داده است چراکه نمی‌توان تصور کرد یک یا چند قاچاقچی ساده، میلیاردها دلار ارز از کشور خارج و کالاهای قاچاق را بطور برنامه‌ریزی شده روانه بازار مصرف ایران کنند.

واردات بي‌رويه يكي از اشتباهات دولت قبل بود
در همین حال محمد مهدی كريمي، كارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه تجارت در رابطه با آمار درآمد 950 میلیارد دلاری دولت قبل و صرف 700 میلیارد دلار برای واردات در آن دولت گفت: بسياري از كارشناسان و اقتصاددانان در این خصوص در زمان دولت قبل از  سیاست‌های اقتصادی آن انتقاد کردند. وی افزود: واردات بی‌رویه تنها یکی از اقدامات نادرست دولت قبل بود. یکی دیگر از اقدامات نادرست دولت گذشته هدفمندی یارانه‌ها بود که در واقع می‌توان آن را سرهم‌بندی یارانه‌ها نامید. اين مدرس دانشگاه ادامه داد: هر دانشجوی اقتصاد می‌داند که وقتی قیمت نهاده تولید افزایش پیدا کند منحنی عرضه اقتصادی به سمت چپ و بالا متمایل شده و رکود تورمی ایجاد خواهد شد و همین رکود تورمی منجر به افزایش نرخ بیکاری و منحنی شدن نرخ رشد اقتصادی و همچنین تورم‌های 40 درصدی شد. كريمي در خصوص واردات 700 میلیارد دلاری دولت گذشته گفت: باید بررسی شود که این واردات در حوزه چه کالاهایی بوده است. اگر کالاهایی وارد شده که ما در داخل نداشتیم و مربوط به قطعات ماشین‌آلات و کالاهای سرمایه‌ای باشد این واردات توجیه‌پذیر است اما اگر کالاهایی نظیر آدامس و نظیر آن باشد این کار خیانت بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار