کد خبر: ۱۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
به گزارش روزنامه تجارت، « واژه بنکدار» در فرهنگ دهخدا به معنی عمده فروشی است . این شیوه از داد و ستد از دیرباز در فرهنگ ایرانی ها وجود داشته و بسیار کهن محسوب می شود. یکی از پر مخاطب ترین بنکداران ، متعلق به فروشندگان موادغذایی است در گذشته مردم برای خریدکالاهای استراتژیک مانند شکر ، روغن ، چای ، برنج، حبوبات ،قند وانواع شوینده... به بنکداران مراجعه می کردند که به تدریج فروشگاهها و سوپر مار کتها به وجود آمدند که این مسئله نشان دهنده تغییر شیوه داد وستد است. « قاسمعلی حسنی»، عضو هیت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در باره این صنف گفت: در هشت استان کشور اتحادیه مستقل بنکداران مواد غذایی داریم ودر دیگر شهرها بنکداران مواد غذایی با اتحادیه خواربارفروشان به دلیل شمار اندک ادغام شده است.
وی با بیان اینکه ايران یکی از بزرگ ترین واردکنندگان مواد غذایی است گفت:علی رغم تولید برنج ایرانی به دلیل قیمت بالای آن ، بیشتر از برنج پاکستانی، هندی، تایلندی، آرژانتین ، ارو گوئه ای و امریکایی  در کشور مصرف می کنیم .حبوبات را از تر کیه ، چین، کانا دا و کشور های آسیای میانه  و چای را کنیا ، سریلانکا و هندو  شکررا از کوبا و المان برزیل وارد می کنیم  . این در حالی است که با کیفیت ترین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در ایران تولید می شود. اما در کنار آن چای، برنج و بسیاری دیگر از محصولات ایرانی به کشورهای همسایه صادر می شودکه گواهی بر کیفیت بالای محصولات کساورزی ایرانی است.
به گفته وی اگر ثبات قیمت در اقتصاد و بازار کشور ایجادشود می توان انتظار داشت تا تو لید  محصولات تولید داخلی، تا حدی نیاز کشورا تامین کند .اکنون نوسان  قیمت ها و افزایش قیمت دلار آفت اقتصادکشوراست. اگر دو نرخی حذف شود می توان انتظار داشت که بازار صادراتی کشور بیشتر از واردات رونق پیدا کندبنکداران مواد غذایی همیشه در اوج هستند.
حسنی در این باره به توضیح پرداخت و گفت: در طول 37 سال گذشته صنف  بنکداران مواد غذایی همیشه در اوج بودند و روز های خوش کاری را سپری کردند . ما در طول روز 600 میلیون بار چای می نوشیم و 210میلیون بار وعده غذایی صرف  می کنیم ، تمام این موارد صنف بنکداران مواد غذایی را به یک صنف سرمایه دار تبدیل کرده است.
به طور طبیعی هر صنفی مشکلات خاص خود را داردواین اتحادیه نیز از این حیث مستثنی نیست.عضو هییت مدیره صنف بنکداران مواد غذایی بزرگترین مشکل این صنف را فعالیت به شیوه سنتی دانست و گفت : ایجاد فروشگاههای  زنجیره ای به تدریج بر کسب و کار ما اثر گذاشته و به مرور زمان 35 در صد بازار را ازصنف بنکداران مواد غذایی خواهد گرفت. حسنی افزایش سطح تحصلات  در کنار تجربه و تخصص را راهکار رفع این مشکل دانست و تصریح کرد : به مرور زمان اعضا اتحادیه مجبور خواهند شد که برای حذف نشدن از گردونه رقابت در بازار؛ خلاقیت و دانش فنی را خود به روز کنند در غیر اینصورت با به ناچار با تغییر شغل  مواجه خواهند شد. آگاهی داشتن از دانش روز در بازار کسب و کار منجر به آن می شود تا بازار تجارت خارجی به سراغ بنکداران مواد غذایی بیاید و زمینه رشد و صادرات بیشتر  فراهم شود.حسنی در پایان تغییر شیوه کسب و کار از سنتی به مدرن را ضروری دانست و گفت: پالایش باید از هییت مدیره اغاز شود  آنچه که امروز رواج دارد این است که در اکثر اتحادیه ها افرادی که دارا ی کسوت کار ی هستند، مسوولیت  اتحادیه ها را عهده دار بوده و از سوی دیگر قوانین و بخش نامه ها مانع از تغییرات چشمگیر در نحوه فعالیت اتحادیه و بهره گیری از افراد دانش آموخته در هییت مدیره می شود. به اعتقاد من اگر دولت از افراد کار آزموده در صنف های کشوری استفاده کند اقتصاد کشور روز به روز شکوفاتر خواهد شد.اگر تغییراتی در قوانین و آیین نامه های صنفی بخش گزینش هییت مدیره اتفاق بیفتد، دگرگونی در اصناف دیده می شود که به نفع دولت و جامعه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار