کد خبر: ۱۹۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
آمریکا با اهرم‌ بی‌ثباتی امنیتی عراق و تشدید سناریوی وحشت با ابزار داعش به دنبال ابقای حضور نظامی خود در این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک رسانه عربی در مقاله‌ای به بررسی نگرانی‌ها و ترس و وحشت آمریکا از ادامه حضور نظامی در عراق پرداخته و در مقاله‌ای نوشت: سایت ریسپانسیبل استیت کرفت اخیرا در گزارشی اعلام کرد در حالی که واشگنتن بر پایه امضای توافقنامه ای در ماه جولای سال گذشته متعهد به خروج و اتمام  فعالیت‌های نظامی خود در عراق شد، یکسری تناقضات در نیت‌ و اهداف آمریکا در مورد چگونگی و انگیزه‌های ادامه حضور نیروهای نظامی این کشور در سرزمین عراق و سوریه وجود دارد.

این سایت خبری آمریکا اذعان کرده که در حال حاضر بسیاری از آمریکایی ها از چگونگی فعالیت نیروها در عراق و سوریه اطلاعی  ندارند، با وجود اینکه پنتاگون ادعا دارد، این نیروها برای ممانعت از ظهور داعش حضور دارند. فرستاده پیشین ترامپ ادعا دارد یکی از علل موجودیت ایالت متحده در سوریه، بیرون کردن ایران است در حالی که اکنون  بایدن ، ایران را نیروی موجود در عراق می‌داند بدون توضیح این مطلب که چگونه حضور آمریکا در عراق باعث خروج ایران از این کشور می شود.

این گزارش حاکی از آن است که فعالیت دوسویه نیروهای آمریکایی برای رویارویی و مقابله با داعش و ایران منجر به تناقض می گردد. زیرا این دو طرف در شدیدترین درگیری‌های سال گذشته در عراق و سوریه دو طرف مخالف هم بودند. ایران مهمترین منبع و یاریگر خارجی عراق در جنگ با داعش و حامی حکومت سوریه  بود.

نکته مهی که این گزارش به آن توجه دارد اینکه بهانه آمریکا برای باقی ماندن نیروهایشان در عراق و سوریه به سبب حضور داعش، مورد پذیرش نیست، چرا که داعش در آنجا وجود ندارد. نگرانی اصلی که سبب نارضایتی از حضور نیروهای بیگانه مخصوصا در عراق شده است، اشغالگری نظامی این کشور در عراق است.

خلاصه گزارش مذکور حاکی از آن است که ایالت متحده از عراق و سوریه خارج نمی‌شود و اگر این امر حاصل شود، آمریکا از طریق پایگاه‌های خود در کویت ، قطر و بحرین در منطقه حضور دارد و وضعیت تغییر زیادی نخواهد کرد.

موضوع دوم این است که واشنگتن می‌کوشد تاکید بر وجود داعش که از نظر سیاسی، امنیتی و اجتماعی خطری بزرگ محسوب می‌شود، داشته باشد.

موضوع سوم این است که: هدف اصلی از ماندن این نیروها، محاصره ایران و ناتوان نمودن آن است و به عبارتی واشنگتن در پیکنترل همپیمانان و دوستان ایران اعم از دولت‌ها، حکومت‌ها، احزاب ، سازمان‌ها و جریان‌های در منطقه است.

تمام تمرکز و فشار تبلیغاتی و سیاسی آمریکا حول محور ترس از داعش می‌چرخد ، زیرا همسو با سیاست‌های واشنگتن است ؛ چرا که سناریوی ترس از داعش بسیار سودمند است و در خلال آن منافع مالی، سیاسی و امنیتی بسیاری حاصل می‌شود.

در همین راستا روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از مسئول عالی رتبه آمریکا می نویسد: ما ملزم به حضور نیروهای نظامی خود در سوریه هستیم، زیرا داعش پیوسته مشکلی جدی است و خطر بازگشت و ظهور آن همچنان باقیست.  جان تی گودفری فرستاده آمریکا در جنگ با داعش نیز تاکید دارد: با وجود فروپاشی داعش، این گروهک همچنان دشمنی بزرگ محسوب می‌شود.

این روزنامه در تایید و تحکیم دیدگاه این مسئول آمریکایی هشتم ژانویه در مقاله ای تحت عنوان «داعش همچنان موجود است حتی اگر بی‌توجه بر آن باشیم» نوشت: عملیات نظامی گسترده ضد گروهک داعش همچنان وجود دارد. با وجود اینکه هیچ علامتی بر کوچکترین فعالیت داعش در روزهای اخیر وجود نداشت، چندین حمله از طریق بمب گذاری‌های انجام شده در جاده ها رخ داد که از طریق آن کاروان‌های نظامی در منطقه حمرین جبلی در شمال عراق مورد هدف قرار گرفت.  در سوریه نیز داعش حملاتی در دیر الزور، حسکة، رقة و حلب داشت که منجر به کشته شدن 228 تن گردید.

به این ترتیب سیاست مداران و صاحب نظران آمریکا معتقدند با وجود اینکه نیروهای غیر نظامی در عراق و سوریه حضور دارند، ولیکن مورد حملات قرار گرفتند. تعداد این نیروها  2500تن در عراق و بالغ بر 1000 نیروی نظامی آمریکا در سوریه است.

سناریوی روزنامه جروزالم پست اسرائیلی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق سناریویی بدبینانه است. این سناریو خروج نیروهایی آمریکایی را فرصتی برای گروهک داعش، افزایش قدرت شبه نظامیان، همکاری گروه‌های مقاومت و حشد الشعبی و شکست تشکیل حکومت جدید و در نهایت افزایش نفوذ ایرانی می داند.

خدعه و دورغ خروج نظامیان آمریکا از عراق بر بسیاری از عراقی‌ها همچون نخبه‌های سیاسی و شهروندان عادی پوشیده نیست، چرا که نیروهای نظامی حضور در جامعه دارند و هواپیماهای آمریکایی به شکل پهپاد و غیر پهپاد هر زمان که بخواهند در آسمان آن به پرواز هستند و سربازان با سلاح و ابزارهای خود در میان پایگاه‌های نظامی اربیل، انبار، بغداد و صلاح الدین وجود دارند.

این تمام مطلب نیست، بلکه بر هم زدن برگه‌های بازی و آشفتگی اوضاع سیاسی با حمله موشکی به سفارت آمریکا همزمان با هدف قرار گرفتن قرارگاه های حزبی با حملات گروه‌های مسلح ناشناخته دنبال می شود. همانگونه که اخیرا در مورد هدف قرار گرفتن مقر  ائتلاف «تقدم» به رهبری«محمل الحبلوسی» در منطقه الاعظمیه و مقر اعتلاف «عزم» به رهبری «خمیس الخنجر» در منطقه یرموک و مقر «الحزب الدیمقراطی الکردستانی » به رهبری «مسعود البارزانی» در منطقه الکرادة الشرقیة حاصل گردید؛ نشانه هایی از حضور مستقیم و غیر مستقیم آمریکا دارد که در پی برهم زدن برگه‌های بازی، برانگیختن فتنه‌ها و آشفتگی اوضاع سیاستی امنیتی است.

منبع: پایگاه خبری العهد

انتهای پیام/ 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار