کد خبر: ۱۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
گزارش «تجارت» ازتاثیرات ركود ساخت و ساز بر شغل‌هاي مرتبط با اين حوزه
درحالی بیش از دوسال از رکود حاکم بربخش مسکن می گذرد به نظر می رسد با نزدیک شدن به شش ماه دوم سال جاری بحران بخش مسکن ومشاغل مرتبط باآن درعین افزایش با گستردگی بیشتری روبروشود.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ درواقع کاهش شدید آمار ساخت وساز طی دوسال اخیر در کشورسبب شده است تا در سال جاری وبه خصوص در فصول پاییز وزمستان روزهای سختی را برای مشاغل مرتبط با بخش مسکن بتوان پیش بینی کرد.
درحقیقت ارتباط بیش از 300 شغل به طور مستقیم وبیش از یک هزار شغل به طورغیر مستقیم با بخش مسکن سبب شده است تا طی دوسال اخیر بازار مشاغل مرتبط با بخش مسکن با رکودی بی سابقه روبرو شود که همین رکودهم ازیک طرف بعضی مشاغل را از بین برده است واز طرفی دیگر سبب ورشکستگی بسیاری از فعالان حاضر در مشاغل مرتبط با بخش مسکن شده است.
 نزول روز به روز آمار ساخت وساز در کشور از یک طرف ونیمه کاره ماندن بسیاری از ساختمانهای ساخته شده به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی سبب شده است تا مشاغل مرتبط با بخش مسکن ازفروش سیمان،آجر وشن وماسه گرفته تا معاملات که توسط مشاوران املاک کشور انجام می شود خوابی عمیق وبی سابقه را تجربه کند.
درواقع بخش مسکن ومشاغل مرتبط با آن درصورتی که مجددا رونق بگیرند می توانند کمک بزرگی را به ایجاد شغل های جدید در جامعه بکنند.
اما در این میان آن چیزی که همه فعالان بخش مسکن را منتظر نگه داشته است اجرایی شدن توافق هسته ای وبه دنبال آن لغوتحریم ها است که به نظرمی رسد با توجه به اینکه بازار مسکن بازاری ثانویه به لحاظ سودهی است تاثیرات این توافق براین بازارمشمول سال جاری نشود.
البته تدوام روند کاهشی آمار ساخت وساز در کشور به نوعی می تواند زنگ خطری جدی برای مشاغل مرتبط با بخش مسکن باشد به طوری که ادامه این وضعیت می تواند ظرفیت 70 درصدی حوزه مسکن درایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به طورکامل ازبین ببرد.هرچند نبایداز موضوع مهم افزایش قیمت مصالح ومشاغل مرتبط با بخش مسکن به راحتی گذر کرد که این امر سبب شده است تا بساز وبفروش ها خود دست به کار شوندوبعضی مشاغل مرتبط با کارهای ساختمان را انجام دهند ویا اینکه  ازانجام بعضی امور ساختمانی در پروژه به دلیل هزینه های بالا فاکتور بگیرند که خود این امر نقش بسزایی درکاهش کیفیت ساخت وسازها دارد.
از طرفی معاملات بخش مسکن که خود بخش وسیعی از مشاغل مرتبط با این حوزه  را شامل می شود قصه پرغصه دیگری است به طوری که بسیاری از مشاوران املاک  برای جوش دادن یک معامله در بخش مسکن از خرید گرفته تا اجاره ساعت ها،روزها ویا هفته ها با دوطرف خریدار وفروشنده صحبت می کنند ودرنهایت باید برای انجام معامله  طوری عمل کنند که هردوطرف از آنها راضی باشند.
ازطرفی رکود حاکم بربخش مسکن تاثیر بسزایی بر کاهش حجم معاملات داشته است وشاید بیشتر مشاوران املاک در سال جاری بیش از خرید وفروش مسکن، قرارداد اجاره خانه ثبت کرده باشند.
البته ازمعاملات بخش مسکن که گذر کنیم بازار مصالح ساختمانی وقیمت های موجود درآن برای سازنده آنقدر جذاب نیست که بتواند بهترین نوع مصالح را برای ساختمان خود استفاده کند ودلیل آن هم افزایش روزبه روز قیمت مصالح ساختمانی درسایه سنگین رکود حاکم بربازار مسکن است.
درواقع سوال اصلی اینجاست که چراقیمت ملات مسکن در حالی خرید وفروش وحتی ساخت وسازآن بارکود روبرو بوده است با صعود همراه بوده است؟
هرچند نباید گران شدن مصالح ساختمانی ومشاغل مرتبط باآن را تنها به فعالان این حوزه مرتبط دانست به طوری که قاعدتا افزایش قیمت سایر کالاهای موجود دربازار در گران شدن ملات ساختمان بی تاثیر نبوده است.
درهرحال مشاغل مرتبط با بخش مسکن وبه خصوص شغل هایی که ارتباطی مستقیم با این بخش دارند روزهای سختی را سپری می کنند وبا توجه به نزدیک شدن به فصول سرما فعالان این مشاغل باید خودرا برای مقابله با رکودی سنگین تر از روزهای گذشته آماده کنند.
بنابراین تا زمانی که بخش مسکن دوباره رنگ رونق به خود نگیرد نمی توان به آینده مشاغل مرتبط با این بخش امید چندانی داشت هرچند تنظیم ارتباط بین مشاغل بخش مسکن با سازندگان می تواند گامی مهم وجدی برای استمرار حضورشغل های مختلف دربخش های متفاوت ساخت وسازمسکن در کشور باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار