کد خبر: ۲۰۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: صدور مجوز در شهرداری‌های کشور هر چند که مرکز الکترونیکی دارند، اما هنوز کاغذی صورت گرفته و مورد آزار سازندگان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - آقای امیر سیاح گفت: داستان مجوز‌های شهرداری‌ها پیچیدگی خاصی دارد چرا که شهرداری‌ها ادارات مستقلی هستند که هر کدام زیر نظر شورای شهر فعالیت می‌کنند و در مجموع با بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صادر کننده مجوز مواجه هستیم که برخی الکترونیکی و برخی کاملا دستی هستند.

او می گوید: شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و بر اساس قانون باید همه مجوز کسب و کار آن را از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر کند و اگر این کار را نکند تخطی کرده است. با صدور مجوزهای الکترونیک، هزینه احداث بنا و خواب بنا کاسته می شود.

ساخت مسکن ۳۸ مجوز نیاز دارد

فرید قدیری کارشناس مسکن گفت: شهرداری‌ها از تمام دست انداز‌های پیش روی مردم در حوزه مجوز‌ها با خبر هستند. مدت زمانی که سازنده باید در تهران طی کند تا بتواند پروانه ساخت دریافت کند ۶ تا یک سال زمان بر است. در حالی که یک ساخت متعارف یک ساله به اتمام می رسد، سازنده برای ساخت  مجوز باید دریافت کند که بخشی به شهرداری مرتبط است.

او گفت: ریشه این مشکلات وابستگی شدید بودجه شهرداری به فروش تراکم و عوارض است.

این طولانی شدن روند معایبی مانند از سرخورده شدن سازندگان دارد. اکنون اطلاعاتی وجود دارد که برخی بدون دریافت مجوز و با آسیب به محیط زیست خود اقدام می‌کنند قطعا شهرداری‌ها در مهلت تا ۱۸ اسفند نمی‌رسند به سامانه مجوز متصل شوند.

به گفته این کارشناس شهرداری پول از وزارت کشور دریافت می‌کنند، اما باید به شهرسازی جواب دهند همین که مشخص نیست این دستگاه باید به چه ارگانی پاسخ دهد خودش باعث نابسامانی شده است.

در دنیا حداکثر ۳۰ روزه مجوز ساخت مسکن صادر می‌شود. دولت ۱۸ اسفند را به عنوان آخرین فرصت برای دستگاه‌های مرجع صدور مجوز‌های کسب و کار و بارگذاری مدارک اعلام کرده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار