کد خبر: ۲۰۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
ابوالفضل روغنی گلپایگانی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است دولت باید مسئله کنترل تورم و جلوگیری از رشد فزاینده نقدینگی را در سال 1401 مدنظر قرار دهد تا به معیشت و سفره مردم کمک و شود از طرف دیگر تامین مالی بنگاه‌های تولیدی را در کانون توجه قرارد هد.

تامین مالی بنگاه‌ها ضرورت سال جدید

گروه اقتصاد کلان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است دولت باید مسئله کنترل تورم و جلوگیری از رشد فزاینده نقدینگی را در سال 1401 مدنظر قرار دهد تا به معیشت و سفره مردم کمک و شود از طرف دیگر تامین مالی بنگاه‌های تولیدی را در کانون توجه قرارد هد.
«ابوالفضل روغنی گلپایگانی» در گفت‌وگو با «تجارت» درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی سال 1401 اظهار کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه رهبری امسال را موضوع تولید دانش بنیان نام‌گذاری کردند، به طور مشخص باید یک تمرکز ویژه‌ای بر روی این بخش صورت گیرد.
او ادامه داد: ولی آنچه که مسلم است ما اگر می‌خواهیم به دنبال رشد و توسعه اقتصادی کشور باشیم، باید به موضوع صادرات توجه کنیم. باید کشور اولویت خود را بر این قرار دهد که تا جایی که مقدور است، روابط سیاسی خود را با دنیا و همسایگان برقرار کند و مسائل خود را حل کند تا بتواند صادرات مناسبی داشته باشد. یکی از مهمترین اولویت‌ها این است که بتوانیم دیپلماسی اقتصادی‌مان را تقویت کنیم. این موضوع در سال 1401 بسیار حائز اهمیت است. این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: نکته بعدی این است که بنگاه‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند و تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی است و بانک‌ها پولی نمی‌دهند و از سوی دیگر وام‌های گران قیمت می‌دهند. بنابراین تامین مالی را باید به عنوان یک اولویت تعریف کنیم. موضوع بعدی که باید به آن توجه کرد مسئله تورم و کوچک شدن سفره مردم است. دولت با افزایش 57 درصدی دستمزدها به نوعی تلاش کرده مشکلات کارگران را حل کند، ولی به اعتقاد من مشکلات بیشتری برای‌شان ایجاد می‌کند. باید عرضه و تقاضا را در داخل کشور مدیریت کنیم یعنی هم از رشد نقدینگی جلوگیری کنیم و از طرفی هم قدرت خرید مردم را به هر شکلی از جمله با سبد کالایی افزایش دهیم تا از تولید هم حمایت شود. روغنی گلپایگانی ادامه داد: این افزایش مالیاتی هم که مجلس مصوب کرده و فشار زیادی را در حوزه مالیات وارد کرده‌اند، مشکل جدی را برای تولیدکننده به وجود می‌آورد. دولت باید با یکسری اقدامات تا جایی که ممکن است تامین مالی کند و هم موانع اداری را بردارد و بتواند برای توسعه صادرات فرصتی فراهم کند و بنگاه‌ها را کمک کند، چون بنگاه‌ها می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر فضای کلی کشور داشته باشند. این اولویت‌ها به اعتقاد من باید مورد توجه قرار گیرد. عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: موضوع دانش بنیان‌ را باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهیم. اگر در حوزه صادرات خیلی قوی نیستیم، یک بخشی از مشکل تولیدکننده است، موضوع قیمت تمام شده است. چون قیمت تمام شده ما بالا است - حتی نسبت به کشورهای منطقه - بنابراین توان صادراتی‌مان هم پایین است. باید در زمینه تولید دانش بنیان اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم خودمان را آماده رقابت با بازارهای جهانی و منطقه‌ای کنیم. او درباره تاثیر برجام و تاثیر تعیین تکلیف توافق بر فعالان اقتصادی گفت: موضوع مهم برای ما دیپلماسی اقتصادی است که البته ناشی از دیپلماسی سیاسی است، یعنی باید سیاست ما این اجازه را بدهد که به بازارهای کشورهای دیگر ورود کنیم. ما 400 میلیون جمعیت در اطراف‌مان‌ زندگی می‌کنند ولی به دلایل سیاسی نمی‌توانیم با این‌ها ارتباط برقرار کنیم. باید این مشکلات سیاسی را تا جایی که امکان پذیر است حل کنیم. قطعا برجام تاثیر بی‌بدیلی در این زمینه دارد که اثر آن در روندهای اقتصادی کشور مثبت است. وقتی ارتباطات با دنیا برقرار باشد و از تکنولوژی آن‌ها و از صنایع حمل و نقل و انتقال پول استفاده کنیم، طبیعتا شرایط فرق می‌کند با زمانی که محدودیت وجود داشته باشد و ارتباطی نداشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار