کد خبر: ۲۰۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
علی نقیب کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است رفع موانع مرتبط با بوروکراسی اداری و ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی از جمله مهمترین مواردی است که می‌تواند شرایط فعالیت را برای فعالان اقتصادی در سال 1401 تسهیل کند.

ریشه‌کن کردن فساد ضرورت اصلی اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است رفع موانع مرتبط با بوروکراسی اداری و ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی از جمله مهمترین مواردی است که می‌تواند شرایط فعالیت را برای فعالان اقتصادی در سال 1401 تسهیل کند.
«علی نقیب» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «تجارت» درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی سال 1401 اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما کشوری است که از ظرفیت‌های صنعتی، تجاری، خدماتی و مزیت‌های نسبی گردشگری برخوردار است. اشتباه بزرگ سیاست‌های دولت‌ها در بیش از 50 ساله گذشته کشور این بوده است که خودش را به نفت وابسته کرده است. او افزود:‌ این در حالی است که خیلی از کشورها نفت ندارند ولی از ظرفیت‌های منابع انسانی‌شان به نحو درست استفاده می‌کنند، این‌ها واقعا کشورهای موفقی هستند که نمونه آن مالزی، ترکیه و کره جنوبی است. این کشورها چیزی جز تفکر منابع انسانی ندارند. بنابراین ما خیلی خوب می‌توانیم از ظرفیت‌های تولیدی‌مان استفاد کنیم.
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ اما مشکلاتی که در سر راه است، شامل موانع و سیستم‌های بوروکراسی و فساد اقتصادی است که وجود دارد که این فساد برای کارآفرین ایجاد مانع می‌کند و اجازه نمی‌دهد که رشد لازم اتفاق بیفتد. این موضوع برای فعالان اقتصادی کاملا آشکار است. دولتمردان ما همیشه شعار دادند که این موانع و فساد باید از بین برود، ولی به دلیل اینکه عزم کافی و لازم را برای این کار ندارند باز همان بوروراکسی حاکم می‌شود و فساد هم وجود دارد. این یک مسئله مهم است. نقیب تصریح کرد: بحث دیگر امضاهای طلایی است که شاهد آن هستیم که حتی برای موارد ساده نیز وجود دارد. بحث دیگر تورم و بهره بالا است که باعث شده که صنعت،کشاورزی و خدمات ما هزینه آن را پرداخت کند. خود این یک موضوع تورم‌زا است. بحث دیگر گشایش‌های اقتصادی است. امروز سوئیفت وجود ندارد، ریسک‌های زیادی برای انجام کارهای بانکی وجود دارد. همه این‌ها فشارهایی است که باعث شده، اجازه رشد سالم به اقتصاد داده نشود که البته زمینه‌های به وجود آمدن این موارد زیاد است. او اضافه کرد: بحث برجام یک مسئله سیاسی است. کشور ما باید جایگاه و عزت خودش را داشته باشد و مذاکراه کنندگان ما باید محکم مذاکرات را پیش ببرند. ولی هر چقدر دست فعالان اقتصادی بازتر باشد و محدودیت‌ها و تحریم‌ها کمتر شود مسلما فعالیت‌های اقتصادی هم بهتر پیش می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار