کد خبر: ۲۰۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با تجارت آنلاین عنوان کرد؛
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است، برای انجام امور اصلاحی در اقتصاد در سال پیش رو باید از افرادی که دارای اهلیت هستند در مدیریت‌ها و تصمیم‌سازی‌ها استفاده شود و همزمان از فرصت برجام برای اصلاحات اقتصادی استفاده شود.

فرصت برجام برای اصلاحات اقتصادی

گروه اقتصاد کلان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است، برای انجام امور اصلاحی در اقتصاد در سال پیش رو باید از افرادی که دارای اهلیت هستند در مدیریت‌ها و تصمیم‌سازی‌ها استفاده شود و همزمان از فرصت برجام برای اصلاحات اقتصادی استفاده شود.
«حمیدرضا صالحی» در گفت و گو با «تجارت» درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی 1401 اظهار کرد: اگر بپذیریم که اقتصاد ما به دلایلی مختلفی از جمله تحریم و اقتصاد نفتی مشکلاتی داشته است، امروز یکی از توجهات ویژه‌ای که دولت باید انجام دهد، توجه به زیر ساخت‌های اقتصادی و همین طور اقتصاد کلان کشور است. موضوع تک نرخی شدن ارز و حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند یکی از اقدامات اصلاحی باشد که در فضای اقتصاد کلان اتفاق افتاده است. او افزود:‌ این کار می‌تواند یک شروع خوبی باشد. موضوع دیگر این است که باید رقابت را سرلوحه تمامی کارها قرار دهیم. باید ببینیم که رقابت در تولید و صنایع ما مورد توجه قرار می‌گیرد و یا اینکه تبدیل به رانت می‌شود. موضوع دیگر مشارکت دادن آحاد مختلف در اقتصاد و افرادی است که دارای اهلیت هستند. ما می‌توانیم کسانی را که دارای اهلیت بیشتری هستند به کار بگیریم. کسانی که در تولید و بنگاه‌داری و ایجاد ارزش افزوده موثر کار کرده‌اند مورد استفاده قرار گیرند. صالحی ادامه داد: باید بپذیریم که بخشی از بودجه کشور متعلق به شرکت‌های دولتی هستند که عدد بزرگی است، اداره این شرکت‌های دولتی در قالب مدیریت پیمان می‌تواند انجام شود. باید برنامه 20 ساله‌ای که تعریف شده مورد توجه قرار گیرد. برای اینکه این برنامه‌ها را اجرایی کنیم باید مسئولانی انتخاب کنیم که اهلیت داشته باشند. کسانی از بخش خصوصی که وطن پرست هستند و نظام را دوست دارند، می‌توانند در مدیریت‌ها حضور داشته باشند. چه در بخش راهبردها و چه در بخش سیاست‌های کلان این نگاه می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد. اگر این اصلاحات را انجام دهیم طبقه فقیر که به سمت رشد حرکت کرده است کاهش می‌یابد. در مقابل اگر طبقه متوسط تقویت شود قدرت خرید بالا می‌رود و طبقه ضعیف هم تقویت می‌شود. اگر موضوع کنترل تورم هم اتفاق بیفتد و تورم هم که کنترل شود GDP مان نیز بزرگتر می‌شود. عضو اتاق بازرگانی تهران درباره برجام نیز تصریح کرد: برجام از نظر بخش خصوصی فرصتی است که بتوانیم از کیک اقتصاد دنیا بهره‌مند شویم. برجام باید فرصتی برای نجات اقتصاد کشور باشد تا عقب‌ماندگی‌های اقتصاد را جبران کند و همزمان اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم. در مذاکرات باید برای اقتصادمان امتیاز بگیریم. امتیازهایی که قرار است منجر به توسعه بخش خصوصی شود باید مشخص شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار