کد خبر: ۲۰۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
خسرو فروغان عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد:
عضو اتاق بازرگانی ایران و کارشناس حوزه کشاورزی معتقد است، دولت باید به سمت تغییر ساختار در نظام آماری کشور حرکت کند تا داده‌های صحیح از این ساختار استخراج شود و به کمک تصمیم‌سازی‌ها بیاید.

ضرورت اصلاح ساختار در نظام آماری

گروه اقتصاد کلان: عضو اتاق بازرگانی ایران و کارشناس حوزه کشاورزی معتقد است، دولت باید به سمت تغییر ساختار در نظام آماری کشور حرکت کند تا داده‌های صحیح از این ساختار استخراج شود و به کمک تصمیم‌سازی‌ها بیاید.
«خسرو فروغان گران‌سایه» در گفت‌وگو با «تجارت» اظهار کرد: اگر بخواهیم بر اساس روند گذشته رفتار کنیم هیچ تغییری حاصل نمی‌شود. ما مشکلاتی داریم که در ساختار اقتصادی نهفته است که مثل ساختار فرهنگی ما در این سال‌ها تغییرات بسیاری کرده است. ما مشکلی که داریم و دولتمردان و تصمیم‌گیران با آن مواجه هستند، مشکل آماری است. او ادامه داد: آمارهایی که در کشور ما تهیه و ارائه می‌شود ایرادات زیادی دارد و منطبق با واقعیت‌ها نیست. وقتی آمارها از طریق کارشناسی داده می‌شود و به نقطه تصمیم‌گیری می‌رسد تغییرات زیادی در این مسیر می‌کند. بعضی وقت‌ها برای اینکه مقام بالاتر دوست داشته باشد آماری را درست می‌کنند و ارائه می‌دهند و همین باعث می‌شود که به مشکلاتی بربخوریم که در مواردی به بحران تبدیل می‌شود.
این کارشناس صنعت غذا گفت: به طور مثال در بحث جوجه‌ریزی گفته می‌‌شود که در تمام کشور جوجه ریزی شده و کمبود مرغ وجود ندارد و همین طور کبود خوراک طیور نیست و کارخانه‌ها پُر از محصول است، ولی یک دفعه چون این آمارها واقعی نیست، یک باره می‌بینیم که با کمبود مرغ مواجه هستیم و یا خوراک دام و طیور با کمبود روبرو می‌شود. یا مثلا در مورد برنج یا محصولات دیگر هم همین طور است، چون آمارهایی که از پایین به بالا داده می‌شود صحیح نیست.
فروغان اضافه کرد: اگر دولت بتواند یک راهکاری را پیدا کند که آمارهای واقعی استخراج شود و کسانی که آمارهای غیر واقعی می‌دهند تنبیه شوند، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. امروز مرکز آمار ایران، مرکز آمار مجلس و بانک مرکزی به عنوان سه نهاد آماری در کشور وجود دارند، در هر موردی که آمارهای این سه نهاد را نگاه کنیم، می‌بینیم که اختلاف زیادی با هم دارند. پس این امر نشان می‌دهد آمارها واقعی نبوده است. چون آمارها یکسان نیست.
او افزود: مورد دیگر آزاد گذاشتن بخش خصوصی است، نه اینکه بخش خصوصی هر کاری خواست انجام دهد. باید از تجربه فعالان واقعی بخش خصوصی استفاده شود. افرادی که بخش خصوصی واقعی نیستند نمی‌توانند مشاوره خوب به دولت بدهند. باید از مشاورین توانمند استفاده شود، از کسانی در بخش‌های مختلف اقتصادی صاحب تجربه هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار