کد خبر: ۲۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
روند كاهشي واردات خودرو طي ماه‌هاي گذشته همچنان ادامه دارد....
به گزارش روزنامه تجارت؛ روند كاهشي واردات خودرو طي ماه‌هاي گذشته همچنان ادامه دارد. آنطور كه اكثر كارشناسان اعتقاد دارند؛ علت اصلي كاهش ميزان واردات خودرو طي ماه‌هاي پيش اجرايي شدن قانوني از زمستان سال گذشته است كه براساس آن فقط نمايندگي‌هاي رسمي كمپاني‌هاي خارجي و شركت‌هاي داراي مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات خودرو به كشور را دارند. در اين ميان صحبت‌هاي مختلفي درباره تغيير در آئين‌نامه واردات خودرو و تعيين ميزان تعرفه واردات بارها مطرح شده است.
 پيش از اين مسعود كرباسيان، رئيس كل گمرك كشور از احتمال تغيير قوانين مربوط به واردات خودرو به داخل كشور خبر داده بود. طرف ديگر مدتي قبل ولي‌الله افخمي‌راد؛ معاون وزير صنعت و رئيس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرگزاري تسنيم خبر از پیشنهادي داد که براساس آن در آیین‌نامه واردات خودرروهای خارجی تغییراتی ایجاد شود و این مساله در دست بررسی است. حالا چند هفته پس از آنكه ولي‌اله افخمي‌راد، رئيس سازمان توسعه تجارت از آغاز بررسي نحوه تغيير در آيين‌نامه واردات خودرو صحبت كرده بود؛ روز گذشته شاتا از قول محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در سی و چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو خبر داده است كه كميته‌اي پنج نفره براي بررسي تعيين تعرفه واردات خودرو تشكيل شده است.
براساس گزارش شبكه اطلاع‌رساني توليد و تجارت نعمت‌زاده در تشريح آخرين جلسه شوراي سياست‌گذاري خودرو گفته است كه شبکه خدمات پس از فروش در دستیابی به رضایت‌مندی مشتریان  را در این جلسه مورد بحث و بررسی این جلسه قرار گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنين افزود: در این جلسه ضمن تاکید بر ارتقای مستمر میزان خدمات پس از فروش تا حصول رضایت کامل مشتریان، تاکید شد که باید خدمات مورد نیاز مشتری ارائه شود و ماندن در نوبت  برای تعمیر را باید به حد انتظار مشتری رساند. وی تصریح کرد: حق نداریم در خدمات پس از فروش به مشتری بگوییم ما قطعه  نداریم، چراکه وظیفه داریم مشتری را در خدمات پس از فروش راضی از تعمیرگاه بیرون بفرستیم.
نعمت‌زاده در ادامه خواستار برطرف کردن هرچه سریع‌تر کسری قطعات در تعمیرگاه‌ها شد و اعلام کرد: باید روش‌هایی اتخاذ شود که مشتریان به رضایتمندی برسند. وی ادامه داد: وزیر صنعت تاکید کرد که انتظار مشتری برای تعمیرات باید منطق زمانی خود را داشته باشد و بیش از زمان‌های استاندارد مشتری نباید در تعمیرگاه متوقف گردد. نعمت‌زاده همچنين خطاب به خودروسازان گفت: کاهش مراجعه مشتریان به تعمیرگاه‌ها  را در دستور کار خود  قرار دهید ولی به هر دلیلی مشتری اگر ناگزیر از مراجعه به تعمیرگاه شد باید به عنوان یک وظیفه، حتما راضی برگردد و دراین رابطه عملکرد صحیح ما می‌تواند بهترین تبلیغ باشد. وی با اشاره به اینکه  ما باید بعد از همه اقدامات از خود مردم بازخوردها را دریافت کنیم خاطرنشان کرد:‌ باید تلاش شود تا عملکرد خود را به قضاوت مشتری بگذاریم وپس از هر اقدامی، نظر مشتری را جویا شویم چون اگر قضاوت را خودمان انجام دهیم احتمال خطا در آن وجود خواهد داشت.نعمت‌زاده با بیان اینکه همواره ضرورت روند بهبود خدمات پس از فروش باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در این رابطه روند بهبود نسبت به سال قبل مهم است ولی ما باید خدمات خود را با شاخص‌های جهانی مقایسه کنیم. وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت‌های خودروساز موظف هستند قطعات بدون کیفیت را از قطعه‌سازان دریافت نکنند یادآور شد: برای جلوگیری از ارائه قطعات نامناسب در شبکه خدمات پس از فروش و با توجه به اینکه شرکت‌های خودروساز قطعات مورد نیاز را برای شبکه خدمات پس از فروش تامین می‌کنند، شرکت‌های خودروساز موظف هستند قطعه بدون کیفیت را دریافت نکنند. وی اضافه کرد: شرکت‌های خودروساز  پس از خرید قطعه از قطعه‌سازان، مسئولیت کیفیت قطعات را برعهده خواهند داشت از این رو خودروسازها نباید از شرکت‌هایی که قطعات غیرکیفی تولید می‌کنند  قطعه دریافت کنند.

افزايش تعرفه واردات خودرو راه حل نيست
در همين حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه تجارت هرگونه حمایت از خودروسازان را نیازمند برنامه‌ای هدفمند و مشخص دانست و گفت: در شرایط فعلي باید خودروساز حمایت شوند اما این حمایت‌ها باید هدفمند و منطقی باشد تا شاهد رشد کمی و کیفی در صنعت خودرو باشیم. اسحاق مجيدزاده با اشاره به اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه تولید به صنعت گفت: قطعا اختصاص این بخش از یارانه تولید به صنعت و خودروسازان باید با برنامه صورت گیرد. او ادامه داد: خودروهای خارجی برای سطح درآمد بالاست بنابراین هرگونه تغییر و یا افزایش تعرفه واردات تاثیری در قیمت و میزان تقاضای این خودروها نخواهد گذاشت. مجيدزاده همچنين به موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: اگر تعرفه واردات خودرو 1000 درصد نیز افزایش یابد مصرف‌کننده‌ای که خودروی دو میلیاردی سوار می‌شود قطعا بازهم همین خودروی وارداتی گران‌قیمت را سوار خواهد شد. وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی مشکل اصلی بازار خودرو، تقاضا و عدم توان مالی مصرف‌کننده است و این مساله به دلیل رکود و مشکلات اقتصادی در جامعه ایجاد شده است. مجيدزاده در پايان گفت: برای رونق بازار خودرو، باید تقاضا به حرکت درآید نه اینکه تعرفه واردات افزایش یابد، چراکه امروز هرگونه تغییر تعرفه واردات گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نخواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار