کد خبر: ۲۰۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث» به قلم سید حمیدرضا میررکنی بنادکی با تمرکز بر احادیث توحیدی و سلوکی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث» به قلم حمیدرضا میررکنی بنادکی عضو شورای علمی موسسه جلوه نور علوی روانه بازار شد. این کتاب چنان که از زیرعنوان آن پیدا است (تاملاتی در شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی) بر اعتبارسنجی روایات اخلاقی و توحیدی متمرکز است. البته نویسنده در این اثر به جای آنکه وارد عرصه «اعتبارسنجی» این احادیث بشود، به طرح ملاحظاتی درباره «منطق» اعتبارسنجی این قبیل احادیث پرداخته است.

نکته منحصر به فرد این کتاب مقدمه استاد محمدتقی فیاض‌بخش بر آن است. وجود این مقدمه گویای اهمیت رویکرد این کتاب به احادیث توحیدی و اخلاقی است. در مقدمه فیاض‌بخش بر این کتاب بعد از مرور مقدماتی چنین آمده است: «همه این مطالب لازم می‌آورد تا در خصوص منطق سنجش حدیث یک‌بازنگری انجام گیرد و مضمون حدیث نقش اساسی در آن سنجش ایفا کند؛ به عبارتی، اعتبار حدیث در سند آن خلاصه نشود و آنچه ماهیت اصلی حدیث بر آن متکّی است مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد. تحقیق پیش رو قدمی ـ هرچند کوچک ـ در راستای این بازنگری است؛ و به دنبال پیشنهاد راهی است که در عین حفظ ضوابط علمی و عقلانی در مطالعه حدیث، از این گنجینه پُر رمز و راز ولایی [یعنی احادیث توحیدی و سلوکی] نهایت استفاده را به عمل آوریم و از مطاوی آن بی‌بهره نمانیم.»

این مطلب معرف رویکرد کلی این کتاب است؛ رویکردی که می‌توان تحت مقوله «بازنگری در مقوله اعتبارسنجی حدیث با تمرکز بر مطالعه مضمون اخبار و احادیث» خلاصه اش کرد.

این اثر مشتمل است بر دو مقدمه (مقدمه فیاض بخش، مقدمه مولف) و دو فصل و یک نتیجه‌گیری در ۱۳۹ صفحه. فصل اول مروری است بر تاریخ احادیث شیعه با تمرکزی نسبی بر وضعیت احادیث اخلاقی و سلوکی. فصل دوم نیز مطالعه‌ای در سیره فقهای متقدم شیعه. در انتها نیز نتیجه اصلی این پژوهش به اختصار آمده است.

چنان که در مقدمه ناشر می‌خوانیم در زمینه مطالعات حدیث و اعتبارسنجی احادیث اخلاقی پژوهش‌هایی متعددی در موسسه جلوه نور علوی تعریف شده که این کتاب اولین حلقه از آن مجموعه پژوهش‌هاست.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار