آقای جلیل سالاری در جمع خبرنگاران به سوالات زیر پاسخ داد.
بازار سرمایه در انتظار دریافت صورتهای مالی این شرکتهاست، آیا نرخها تحویل داده شده است؟
آقای سالاری: برخی نرخ های خوراک بر اساس ابلاغ وزارت نفت، قیمت تکلیفی است. قیمتگذاری محصولات پالایشی در بازههای سه ماهه انجام میشود.
از سال ۹۲ بررسی شاخص کیفی نیز تکلیف شده و باید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد در پالایشگاهها برسد و به همین علت، بخشی از سود شرکتها باید صرف افزایش کیفیت شود. اجرای طرحهای ارتقای کیفی فرآوردهها، نتایج مثبتی در بازار سرمایه خواهد داشت.
طرح پالایشی شهید سلیمانی در چه مرحلهای قرار دارد؟
آقای سالاری: بالای ۲ میلیون بشکه مجوز به بخش خصوصی برای توسعه طرحهای پالایشی داده شده و دولت نیز با طرح ۳۰۰ هزار بشکه ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به این موضوع ورود کرده است.
فرآیند مطالعات و برگزاری مناقصات این طرح در حال انجام است و از ابتدای سال، عمده اقدامات صورت گرفته است.
در سفر به کشورهای آمریکای لاتین چه توافقهایی صورت گرفته و سرمایهگذاری برای ساخت پالایشگاه در کشورهایی مثل نیکاراگوئه به شکل خواهد بود؟
آقای سالاری: ظرفیت کشور در شرکتهای پیمانکاری و تامینکننده تجهیزات به شکلی است که میتوانیم در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم.
برای توسعه صنعت بانکرینگ (خدمات سوخترسانی و تامین نیاز کشتیها و شناورها) چه اقداماتی انجام شده است؟
آقای سالاری: نفت کوره کم سولفور مورد نیاز شرکتهای کشتیرانی داخل کشور، در پالایشگاه امام خمینی شازند تامین میشود و چالشی در این بخش نداریم.
برای توسعه بانکرینگ در حوزه تامین نیاز کشتیهای خارجی و کسب درآمد، باید همه زیرساختها توسعه پیدا کند و فقط مربوط به تامین سوخت نیست.
ظرفیت تولید سوخت هواپیما چقدر است و آیا افزایش قیمتی در این حوزه خواهیم داشت؟
آقای سالاری: ظرفیت سوخت هواپیما در واحدهای گوگردزدایی نفت سفید وجود دارد و کمبود ظرفیتی در این حوزه نداریم.
هم اکنون ماهانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر از این سوخت تولید میشود، ولی توان تولید بالای ۱۶ میلیون لیتر را هم داریم. نزدیک به ۶۰ درصد نفت سفید را میتوانیم به سوخت هواپیما تبدیل کنیم که بستگی به میزان تقاضای داخلی و صادراتی دارد. قیمت سوخت هواپیما نیز هیچگونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.
ظرفیت تولید بنزین چطور است؟ صادرات آن در بورس انرژی آغاز شده یا خیر؟
آقای سالاری: صادرات بنزین انجام میشده و مشکلی نداشتیم؛ بخشی از آن پیشخرید بود که دولت قبل تحویل نداده بود. علاوه بر صادرات زمینی، صادرات دریایی بنزین نیز آغاز شده و ۴ تا ۵ کشتی نیز صادر کرده ایم.
بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون لیتر برای تامین نیاز داخلی نیز بسته به میزان تقاضا تولید داریم.