کد خبر: ۲۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
گزارش تجارت از سانحه بویینگ 747 كه به خير گذشت
زمانی که مسافران پرواز تهران- بندرعباس وارد هواپیما می شدند شاید کمترکسی از آنها پیش بینی می کرد جداشدن توربین موتور شماره 3 بویینگ 747 سبب شود تا هواپیمای آنها پس از 40 دقیقه معلق بودن در هوا با مهارت فوق العاده خلبان در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ درواقع از سانحه ای که روز پنج شنبه گذشته برای بویینگ 747 اتفاق افتاد می توان تنها به این نکته مهم اشاره کرد که این سانحه برخلاف سوانح هوایی پیشین که در کشورمان اتفاق افتاده است ومنجربه فوت وجراحت بسیاری از هموطنانمان شده است هیچ مسافر کشته  یا حتی زخمی شده را به خود ندیده است.
اما آن موضوعی که در این میان مهم به نظر می رسد جداشدن یک قطعه مانند توربین موتور از هواپیمای بویینگ 747 است به طوریکه این اتفاق برای هفتمین بار در جهان است که برای هواپیماهای بویینگ می افتد.
البته اززمانی که این اتفاق افتاده است از معاونان فنی هواپیمایی ماهان گرفته تا مسئولان مختلف سازمان هواپیمایی همه وهمه برانجام تحقیقات گسترده به منظور مشخص شدن دلایل جداشدن توربین موتورشماره 3 بویینگ 747 در هوا تاکید کرده اند اما واقعا چرا باید چنین اتفاقی برای هواپیمای پرواز کرده از فرودگاه بیفتد؟
هرچند توربین جداشده از موتور هواپیما در حوالی منطقه اسلامشهر تهران سقوط کرد که هیچ گونه تلفاتی در پی نداشت اما اگر این توربین در مناطق شهری وپرجمعیت سقوط می کرد آن وقت باید منتظر اعلام اسامی کشته شدگان در این واقعه دردناک می بودیم.
درحقیقت جدا شدن یک قطعه از هواپیمای در حال پرواز موضوعی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت ودرشرایطی که زمزمه‌هایی مبنی برآزادشدن قیمت بلیت هواپیما به گوش می رسد با این امنیت پایین ناوگان هوایی می توان به استقبال عمومی از هواپیماهای داخل کشور از سوی مردم امیدواربود؟
از طرفی مهارت خلبان در زمین گیر کردن این هواپیما قابل ستایش است به طوری که در زمانی كه توربین موتور شماره 3 بویینگ 747 از هواپیما جداشد مسافران با شنیدن صدای انفجار هیچ کدام ازآنها امیدی به زنده ماندن در آن شرایط نداشتند که خلبان هواپیما با مهارت خود نشان داد که می توان در هرشرایطی حتی اوضاع بحرانی هم  بدون برجای گذاشتن یک زخمی برروی باند فرودگاه نشست.
از سوی دیگرچنین اتفاقات هوایی موجب می‌شود تا مردم نسبت به استفاده از ناوگان هوایی کشور دست به عصاتر شوند وهمین امرهم دربروز مشکلات مالی برای ایرلاین‌ها وشرکت فرودگاههای کشور نقش بسزایی دارد.
البته این سانحه هوایی تفاوت دیگری با سایر سوانح هوایی اتفاق افتاده در کشور دارد به طوری که درسایر سوانح هوایی اتفاق افتاده در کشور اکثرا هواپیماهای ساخت کشور روسیه مانند توپولوف وآنتونف دچارسوانح شده اند اما این بار یک بویینگ 747  که 426 سرنشین داشت دچار سانحه شد.
ازطرفی با توجه به اینکه  مدت کمی تا اجرای برجام ولغو تحریم‌ها باقی مانده است نوسازی ناوگان هوایی واضافه کردن چاشنی دقت در بازرسی ازهواپیماها قبل از پرواز یک ضرورت به نظر می رسد.
هرچند نباید از این موضوع غافل شد که سانحه هوایی اتفاق افتاده ربط چندانی به نوع هواپیما ندارد بلکه این سانحه بیشتر مربوط به سهل انگاری در بازرسی فنی از هواپیما پیش از انجام پرواز است.
در واقع جداشدن یک قطعه از هواپیما را نمی توان تصادفی دانست بلکه چک نشدن قطعات هواپیما به لحاظ فنی محتمل ترین نظریه برای جداشدن توربین موتورشماره3 هواپیمای بویینگ 747 است.هرچند بارها از رئیس جمهور گرفته تا وزیرراه وشهرسازی برنوسازی و به روز شدن ناوگان هوایی کشور تاکید شده است اما وقوع چنین اتفاقاتی این سوال را در ذهن مردم تداعی می کند که وقتی هواپیمای ایرانی را سوار می شویم این هواپیما به سلامت در مقصد به زمین خواهد نشست؟
در واقع صنایع هواپیمایی کشور از ایرلاین‌ها گرفته تا مسئولان فنی فرودگاهها وحتی خلبان‌ها نیازمند نگاهی فرا قوه ای از سوی مسئولان قانونگذاری واجرایی کشورهستند تا همکاری مسئولان هوایی کشور ودست اندرکاران اجرایی وقانونگذاری سبب شود تا مردم به ناوگان هوایی مجددا اعتماد کنند.ازسوی دیگر ودرحالی که استفاده از ناوگان هوایی در سایر نقاط جهان به عنوان یک ناوگان با امنیت بالا شناخته می شود اما وقوع چنین سوانحی در کشور موجب شده است که روز به روز از اعتماد مردم نسبت به ناوگان هوایی کشورمان کاسته شود.بنابراین آن موضوعی که در شرایط کنونی مهم به نظرمی رسد نظارت دقیق وهمه جانبه بر قطعات مختلف هواپیما قبل از انجام پرواز است که درکناراین موضوع باید نسبت به  نوسازی وانتقال تکنولوژی روزدنیا به ناوگان هوایی از سوی مسئولان اجرایی وقانونگذاری کشور نگاهی ویژه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار