کد خبر: ۲۱۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

چندجانبه گرایی موفق دولت سیزدهم

ابوالفضل ظهره وند
کارشناس مسائل سیاسی

ایران امروز در صدر اخبار بین المللی است و مهم تر تحولات اروپاست که بحران انرژی را درپی دارد.قبل از نیویورک رییس جمهور به سمرقند سفر داشت و عضوی ت دائم ایران در شانگهای پذیرفته شد که به معنی خنثی کردن نظام تحریمی امریکاست.با بررسی ظرفیت جدید شانگهای و بریکس که مورد انتظار برای پیوستن ایران است می بینیم در این مقطع سیاست تحریمی امریکا باید خنثی شود و لذا علاقمند هستند برجام را به عنوان یک راهکار در دستور کار داشته باشند و نظرات رییسی را بشنوند.مسائل داخلی به برجام گره نخورده و غرب علاقمند است دیدگاه رییسی را بداند و پالس هایی داده شد که آن ها نمی توانند از سیاست تحریم استفاده بیشتر کنند.ایران مسیر خود را با سرعت جلو می برد و این مهم نمادهایی نیز داشته است.
تحریم برای ما فرصت است چون غرب نقطه قوت ما را هدف قرار داد که باید به فرصت تبدیل شود و سرمایه های محدود را بی جهت مصرف نکنیم.
شانگهای بخش بزرگی از بازار جهانی است و 50 درصد نفت تولید جهان را مصرف می کند و وقتی ایران روی این مجموعه تمرکز کند، نیازی به سوییفت و ... نخواهیم داشت. خاصه این که دلار از معاملات حذف شده و ایران می تواند با پول ملی یا پول جدید دست به مبادله بزند.
چند جانبه گرایی بین المللی ایران را در صدر قرار می دهد و در این فضا نشست سالانه سازمان ملل نقطه نظرات ایران را نشان می دهد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار