کد خبر: ۲۱۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری سودجویان

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

 

انسان موجودی بالطبع اجتماعی است و تنهایی زندگی برای او امری ناخوشایند می باشد لذا برای تداوم حیات در این زیست اجتماعی از گذشته های دیرین برای تامین نیازهای خود ابتدا در راه پر پیچ و خم مبادلات و شریک شدن در دارایی و ثروت با محصولات مازاد نیاز خود دست به مبادله کالا با کالا یا پایاپای زده که بی شک در این سبک و سیاق تجارت، ارزش کالاها و خدمات نا مشخص و همه چیز می توانست مورد بحث و گفتگو و مذاکره باشد .  تا اینکه تنوع تولید ات و رفع نیازهای گوناگون و گسترش زندگی اجتماعی زمینه را برای اختراع سکه های ضرب شده از فلزات به ویژه طلا و نقره فراهم کرد. نسخه ای که هر چند بسیاری از چالش های احتمالی را حل و ابزارمناسبی برای شمارش و نمادی از قدرت و ثروت جوامع بود اما نقاط ضعف و مشکلات دیگری نظیر سختی و عدم امنیت برای جا به جایی ،هزینه های فراوان ،تقلب و افزایش نا خالصی در ساخت انها و ....را به دنبال داشت. باروشن شدن چراغ مشکلات، بشر به فکر ساخت ستون مشترکی برای مبادله افتادوفلزات گران بها در چرخه ی اقتصادی جای خود را به انواع پول و  اسکناس ها ی کاغذی داد. اکنون نیز از طریق فناوری های نواورانه  از جمله درگاه اینترنتی به عنوان رسانه ای قوی و پلی به سوی دنیای مجازی  باطیف وسیعی از منابع و خدمات اطلاعاتی باشتاب بیشتری از تغییرات در روش های کسب و کارها ،بازاریابی انلاین و سفرتجاری بدون کاغذ و پایان ناپذیر وحجم زیادی پول بر روی سرورهای رایانه ای سرو کار داریم.پنچره ای رو به دنیای الکترونیکی با فرایند مدیریت اجتماعی که بازیگران ان قادرند کیفیت خدمات ،حذف و یا کاهش واسطه ها ،دسترسی به بازارهای مصرفی ،تشخیص نیازو جستجوی کالا توسط مشتریان ،کاهش زمان و هزینه های فروش و بازار یابی را در صحنه ی تجارت و رقابت خلق وارتقا دهند . سناریویی که با مرزهای جدید صنعتی شرایط کار و زندگی انسان را متحول و به صورت فرامرزی با مردمی ازاقوام و سرزمین های دور دست تجارت اجتماعی را اغاز و بر حجم بازارها در جهان افزوده و مشتریان به طور مستقیم محصول را ازمراکز تولیدی و شرکت ها انتخاب ،خریداری و دریافت می نمایند . شکوفایی تکنولوژی دربازار کسب و کار، سیکل تجارت الکترونیکی و سپس ایستگاه فروش بازاریابی شبکه ای را با ساختاری مبتنی بر فروش و تدبیر  ویژند همراه با وصل شدن به مشتری محقق شد. زبان تازه ای از تجارت دوسر سود که با پازلی از چابک سازی بازارها و کانال های گوناگون توزیع ،گسترش تبلیغات کلامی ،چهره به چهره و روابط عمومی قوی ،کالاهای مصرفی با عمری کوتاه و...درختی تنومند از  اقتصاد پویا رادر جوامع شکل داده است.  طرحی که فعالان اتاق بازرگانی علاوه بر  طی جاده ی موفقیت پرونده ی شبکه ی  بازار یابی سالم در کنارتلاش برای بازاریابی   ، دیگران را در فرایند کار به استخدام در می اورند و به مرور زمان ضمن گسترش شبکه با پتانسیل بالا شروعی نو و جدید برای اشتغال زایی و کارافرینی ونیز حمایت از تولید داخلی درچها رچوب اصول و قواعد را فراهم نمودند.اکنون  چند سالیست که در میان مردم به ویژه جوانان تب فعالیت در بازار یابی شبکه ای و پلتفرم های کسب و کار   بالا رفته و همچنان در حال گسترش است بی شک هر جا که پای پول در میان باشد بستری برای فعالیت کلاهبرداران و شیادان با فن سخنوری و القاء اعتماد به نفس و انگیزه ایجاد کردن در افراد که با وعده های دروغین وو سوسه انگیز از زندگی رویائی و تجملی ، کاریابی و معجزه ی نجات از گرفتاری های مالی و فقر بویژه درمیان جوانان مشتریان پرو پا قرصی برای بازار خود پیدا  و در فرصت کوتاهی صدها نفر را با دریافت  مبلغی جذب و اعضایی زنجیره وار از شبکه ی انسانی رادر پهنای باند کاری خود   سازمان دهی کرده و باجمع اوری پول های مشتریان در یک جا  بدون اینکه کالا یا خدمتی  خرید و فروش کنند صرفا با  گذشت زمانی   کوتاه سود سرشاری  با این شیوه از فریبکاری به دست اورده وگاها در دام شکست ومشمول پیگرد قانونی قرار می گیرند. امروزه نیز سبد دیگری از درامد زایی با عناوین مختلف و ادعای بازاریابی شبکه ای را با خرید و جمع اوری محصولات بی کیفیت از تولید کنندگان و شرکت های مختلف به بهانه ی ابتکار و نواوری در حوزه ی کار افرینی و مبارزه با بیکاری شاهدیم که صرفا با دلالی و واسطه گری بی شمار در فرایند توزیع کالا و خدمات در راستای منافع خود و به دنبال سود فراوان بوده وفاقد  ظرفیت و توانایی درامد زایی برای دیگران هستند و صرفا  با اموزش های غلط و نادرست و دلایل غیر واقعی افراد را مجبور به خرید و مصرف می کنند. که از سویی عدم اگاهی افراد زیان های جبران ناپذیر از سوی دیگر    مصرف گرایی کالاهای بی کیفیت و توهم یک شبه پولدار شدن  را در جامعه ترویج می دهند هر چنداین شبکه ها به طور مداوم تغییر شکل می هند.

بی شک با رصد دقیق  بازار اقتصادی در می یابیم که زیر پوست بسیاری ازاین دست ، کسب و کارها و شبکه های ناسالم ساختاردسیسه های  هرمی پنهان است و سهم سلاح قدرتمند چرخه ی بازار یابی شبکه ای سالم به عنوان حرفه عالی وتوانا برای درامد زایی   و فرایند اموزشی مبتنی بر یادگیری که خود  نیاز به تلاش و سخت کوشی فراوان دارد و یک شبه به پول نخواهد رسید همراه با تولید  و اشتغال زایی و معیشت پایداردر فعالیت های اقتصادی کشور کافی  نیست  بنابراین برای همسویی با گستره ی جغرافیایی  بازاریابی مدرن  امروزه ضمن اشنایی صحیح با این صنعت  نیازمند   نوع دیگری ازرویش  الگوی مبادله با زیر ساخت لازم برای شکل گیری تعامل   و  جایی برای زیباترشدن کسب و کار و زندگی به واسطه ی زندگی تجاری  هستیم تا افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله ی کالا و خدمات با سازو کارهای قانونی و مجاز و امنیت قضایی همراه با پیش نیازهای فرهنگی گوناگون  کنارگذاری خودپسندی و خودخواهی ،تجارت با صداقت و رعایت اصول اخلاقی ،علاقمندی برای کمک به دیگران ،تعهد به اموزش و یادگیری بلند مدت با حذف واسطه ها و دلال ها، بتوان در مسیر کامل نمودن  حلقه های  اقتصاد مقاومتی با رفع موانع و تولید محصولات داخلی با کیفیت ونازلترین قیمت وبهره مندی به همراه مناسب ترین  شیوه های توزیع کالا و خدمات ومبارزه با معضلات فساد مالی ، به ویژه فقر،   بیکاری و اشتغال جوانان گام های اساسی برداشته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار