کد خبر: ۲۱۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
«تجارت آنلاین» پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کرد
آژیر قرمز برای اقتصاد جهانی عملا روشن شده است.از اروپا تا آمریکا و حتی کشورهای آسیایی گرفتار چالش های بزرگ اقتصادی شده اند که به نظر میرسد دست کم تا چند سال آینده گریزی از آنها نخواهد بود.

چشم انداز مبهم اقتصاد جهان

گروه اقتصاد کلان: برآوردها نشان میدهد که اثر شیوع ویروس کرونا و جنگ سهمگین روسیه و اوکراین،به شکل معناداری اقتصاد جهانی را دچار رکود تورمی کرده است.به نقل از اکونومیک، تریگوی گودموندسون، اقتصاددان دپارتمان تحقیقات صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد: آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در رابطه با رشد اقتصاد جهانی به دلیل پیامدهای درگیری در اوکراین و تورم بدبیناته‌تر از گذشته است.این کارشناس گفت: آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول که ماه گذشته منتشر شد، پیش‌بینی رشد جهانی برای سال آینده را به ۲.۷ درصد کاهش داد (از ۲.۹ درصد در ماه جولای) و ما انتظار داریم کشورهایی که بیش از یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهند در بخشی از امسال یا سال آینده کاهش پیدا کنند.وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همانطور که ما در آخرین گزارش خود برای گروه ۲۰ بیان کردیم، شاخص‌های اخیر با فرکانس بالا تایید می‌کنند که چشم‌انداز اقتصاد جهانی نسبت به گذشته تیره‌تر است.مورگان استنلی، شرکت خدمات مالی آمریکایی معتقد است که اروپا به سمت رکود پیش می‌رود اما ایالات‌متحده ممکن است بتواند خود را نجات دهد.
به نقل از اکونومیک، مورگان استنلی پیش‌بینی کرد که منطقه یورو و بریتانیا به احتمال زیاد وارد رکود خواهند شد اما یک بازار کار با عملکرد قوی ممکن است ایالات‌متحده را از همان سرنوشت نجات دهد.
در مجموعه‌ای از گزارش‌ها، این بانک سرمایه‌گذاری رشد ۰.۵ درصدی در سال آینده را برای ایالات‌متحده پیش‌بینی کرد و به این نتیجه رسید که اقتصاد این کشور از رکود در سال ۲۰۲۳ عبور می‌کند اما مسیر چندان راحتی در پیش ندارد زیرا رشد مشاغل به‌طور معنی‌داری کند می‌شود و نرخ بیکاری ادامه می‌یابد.
با این حال، ایالات‌متحده برای دو سال متوالی ضعیف خواهد بود زیرا اثر تجمعی سیاست‌های سخت در سال ۲۰۲۳ به سال ۲۰۲۴ سرایت می‌کند.تحلیلگران این بانک انتظار دارند با بازگشایی و کاهش محدودیت‌های طرح کووید صفر چین، این کشور روند بهبودی خود را آغاز کند و با رشد پنج درصدی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ روبرو شود همچنین عملکرد بهتر از میانگین ۳.۷ درصدی برای بازارهای نوظهور پیش‌بینی شده است.در نهایت، بانک پیش‌بینی کرد که یک شکاف شدید بین اقتصادهای توسعه یافته در رکود یا نزدیک به رکود وجود دارد در حالی که اقتصادهای نوظهور به‌طور متوسط ‌بهبود می‌یابند اما بهبود در سراسر جهان احتمالاً دست نیافتنی باقی خواهد ماند.گزارش‌ها حاکی از آن است که تورم اروپا در ماه سپتامبر برای پنجمین ماه متوالی با شیب صعودی مواجه شده و تورم ماه اخیر را با نرخ 10 درصدی به پایان رسانده است. بر این اساس مواد خوراکی و انرژی در این منطقه صعود بی‌سابقه‌ای را در سال جاری تجربه کرده است.
به دنبال این موضوع باید گفت قیمت گاز که در پی جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته بود در نهایت سبب شد تورم انرژی در منطقه یورو رشد 2/ 2 درصدی را تجربه کند و از 6/ 38 درصد در ماه اوت به 8/ 40 درصد در ماه سپتامبر برسد.
در میان این بحبوحه نیز باید به افزایش بی‌سابقه تورم مواد خوراکی در یک‌سال اخیر نیز اشاره کرد. این موضوع بیانگر رشد 5/ 12 درصدی مواد خوراکی نسبت به آوریل 2021 است، این رقم در سال گذشته برابر با صفر درصد بود. همچنین هزینه خدمات در اروپا نیز از 8/ 3 درصد در ماه اوت به 3/ 4 درصد در ماه سپتامبر رسید. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به ضربه متحمل بر خانوار‌ها که ناشی از افزایش تورم مواد خوراکی و انرژی در ماه اخیر است، بانک مرکزی اروپا باید اقدامات خود را از جمله افزایش نرخ بهره سیاستی در جهت کاهش تورم این منطقه در ماه‌های آتی آغاز کند.علاوه بر افزایش بی‌سابقه تورم در منطقه یورو، باید به رکورد تاریخی تورم آلمان در 72سال اخیر نیز اشاره کرد. بر این اساس تورم آلمان با نرخ 9/ 10 درصدی در ماه سپتامبر بزرگ‌ترین جهش تورمی خود را در ماه اخیر به ثبت رساند. همچنین علاوه بر مناطق مذکور تورم فزاینده به ایتالیا نیز سرایت کرده است. بر این اساس ایتالیا از تورم 1/ 9 درصدی در ماه اوت به 5/ 9 درصد در سپتامبر رسیده است.
اما در مقابل ایتالیا و فرانسه توانست کاهش اندکی را در تورم تجربه کند.به نقل از بلومبرگ، در حالی که نرخ تورم در آمریکا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و دستمزد واقعی کارگران و حقوق بگیران آمریکایی آب می‌رود بیش از نصف آن‌ها به فکر پیدا کردن شغل دوم یا بیشتر برای تامین هزینه‌های زندگی خود افتاده‌اند.نتایج نظرسنجی انجام شده توسط موسسه کوالتریک نشان داده است ۳۸ درصد حقوق بگیران آمریکایی در جستجوی شغل دوم برآمده‌اند و ۱۴ درصد حقوق بگیران در این کشور نیز برای این کار برنامه ریزی کرده‌اند.
همچنین ۱۸ درصد حقوق بگیران گفته‌اند به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زندگی مجبور شده‌اند به مناطقی که هزینه‌های زندگی کمتری دارد مهاجرت کنند و ۱۳ درصد نیز درصدد انجام چنین کاری برآمده‌اند.
شرایط به ویژه برای کارگران و حقوق بگیرانی که در خانه فرزند دارند سخت‌تر است. حدود ۷۰ درصد این گروه گفته‌اند دستمزدشان کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد. با بالا رفتن قیمت‌ها هزینه پرورش یک کودک تا سن ۱۷ سالگی ۲۶ هزار دلار افزایش یافته و به ۳۰۰ هزار دلار رسیده است.تقریباً نصف والدین آمریکایی که حقوق بگیر هستند برای پیدا کردن شغل دوم تلاش کرده‌اند و تعداد این افراد که به شهرهای ارزان‌تر مهاجرت کرده‌اند تقریباً دو برابر افرادی است که هیچ فرزندی ندارند.یک روانشناس آمریکایی در این باره گفت: درحالی که بودجه کارگران آب می‌رود آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای تامین نیازهای خود بر می‌آیند و یافتن شغل دوم یکی از این راه هاست.
بر اساس این گزارش داشتن شغل دوم یا بیشتر چیز جدیدی در آمریکا نیست به ویژه برای کارگران کم درآمد که در تامین هزینه‌های خود با مشکل مواجه هستند. اما شیوع کرونا و دور کار شدن حقوق بگیران، فرصتی را برای آن‌ها فراهم آورد تا راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد امتحان کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد حقوق بگیران آمریکایی در کنار شغل اصلی خود یک شغل جانبی هم دارند.
این رقم نسبت به پیش از شیوع کرونا و شروع موج تورم در اقتصاد آمریکا رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته است.اشتغال حقوق بگیران آمریکایی در شغل دوم برخی مدیران شرکت‌ها را ناراضی کرده است.
آن‌ها از این نگران‌اند که صرف زمان و انرژی کارگران در شغل دوم به ضرر شغل اولشان تمام شود. شرکت معروف اکوئیفاکس هفته گذشته ده‌ها کارمند خود را به دلیل داشتن شغل دوم اخراج کرد.جوردن پارکر، کارگر ۲۸ ساله آمریکایی یکی از آن‌هایی است که برای تامین هزینه‌های زندگی خود به کار دوم روی آورده است. جهش اجاره بها، قیمت مواد غذایی و سوخت پولی برای او باقی نمی‌گذارد تا برای آینده پس انداز کند. او مجبور شده است در کنار کار اصلی اش یک شغل جانبی برای خود دست و پا کند.
وی می‌گوید: من حتی با داشتن شغل تمام وقت نمی‌توانم هزینه‌های زندگی ام را بپردازم. من در دهه سوم زندگی ام نمی‌توانم آن طور که آرزویش را دارم زندگی کنم. صاحب کار پارکر با داشتن شغل دوم توسط او مخالفت نکرده است اما با وجود تورم فزاینده حقوق وی را افزایش نمی‌دهد.
بر اساس آمارهای رسمی وزارت خزانه داری آمریکا نرخ تورم این کشور در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به رکورد ۸.۲ درصد رسیده است. نرخ تورم این کشور نسبت به یک دهه گذشته چهار برابر شده است. قیمت حامل‌های انرژی طی یک سال گذشته در آمریکا ۱۹.۸ درصد، برق ۱۵.۵ درصد، مواد غذایی ۱۱.۲ درصد و خودروهای دست دوم ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار