کد خبر: ۲۱۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

فروش نفت نیازمند برنامه

محمدعلی خطیبی
نماینده اسبق ایران در اوپک

روز گذشته کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که نفت روسیه رو بدون محدودیت و با قیمت ۶۰ دلاری خریداری کنند، اما روسیه در مقابل این تصمیم واکنش نشان داد و اعلام کرد کشورهایی که قصد خرید نفت ۶۰ دلاری از روسیه دارند فروش نفت به آنها نخواهد داشت این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که در روز جاری نشست اوپک پلاس گمانه زنی‌هایی مبنی بر کاهش تولید وجود دارد. اما مسأله‌ای که وجود دارد آنکه وضعیت موجود چه تأثیری بر فروش نفت ایران دارد؟ البته قیمت ۶۰ دلاری که برای نفت روسیه توسط چند کشور اروپایی گرفته شده ، دلیل نمی‌شود که روسیه نفت خود را با این قیمت به فروش برساند، ضمن آنکه روسیه اعلام کرده به این کشورها فروش نفت نخواهد داشت و هر کشوری حق دارد بر اساس قیمت گذاری‌های بین المللی، نفت خود را به فروش برساند.
اگر فرض را بر این بگیریم که برخی از کشورها درخواست نفت ۶۰ دلاری را به روسیه بدهند و روسیه بر اساس چیزی که اعلام کرده است به آنها فروش نفت نداشته باشد این مساله ممکن است محدودیت‌هایی را در بازار به وجود آورد.
روسیه پیش بینی کرده است این محدودیت‌ها قیمت نفت را افزایشی و به بالای ۱۰۰ دلار برساند که این موضوع شرایط خاصی را بر بازار حاکم می‌کند و از طرفی ما شرایط گسترش کرونا را پیش رو داریم که باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی شده است و منجر به محدود شدن بازار شده است.
البته باید در نظر داشت که اکنون بحث رکود اقتصادی در کشورهای صنعتی وجود دارد که این امر باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد تقاضا شود که مجموع این عوامل باعث شده که قیمت‌ها از ۸۰ تا ۹۰ دلار در نوسان باشد.
اکنون عوامل مختلفی بر بازار تأثیر گذار است و باید دید برآیند آنها چگونه خواهد بود و محدودیت فروش نفت روسیه هم عاملی است که بر بازار تأثیر گذار است؛ عاملی که می‌تواند بازار را تقویت کرده و بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.
اکنون عواملی وجود دارد که تقاضا را محدود کرده به همین دلیل اوپک پلاس در نشست قبل خود تصمیم کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای نفت را گرفت که به نظر می‌رسد در جلسه روز جاری اوپک پلاس بر این تصمیم صحه می‌گذارد و اجرایی شدن این تصمیم را به طور جدی دنبال کند.
در بازار هر چه محدودیت افزایش پیدا کند به فروش بیشتر نفت ما کمک می‌کند. اما ما نباید منتظر افزایش محدودیت‌ها برای فروش بیشتر نفت باشیم بلکه با توجه به شرایط خاصی که قرار گرفته ایم برای بازاریابی در این شرایط برنامه و پلان‌هایی داشته باشیم و نباید منتظر اتفاق و رویدادها بود. برای فروش نفت در شرایط تحریم برنامه داشته باشیم و بر اساس آن پیش رویم و اگر این عوامل به ما کمک کردند که کمک کردند اگر نه باید برنامه خود را داشته باشیم و نباید منتظر اتفاقات و رویدادها ماند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین