کد خبر: ۲۱۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

نشانه‌های بی‌اثری تحریم ها بر اقتصاد

محمدرضا پورابراهیمی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

صادرات غیر نفتی مان در شش ماه اول سال جاری نسبت به شش ماهه سال قبل بیست درصد افزایش داشته است و ادامه این روند وضعیت تراز تجاری ما را مثبت خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در طی سالیان گذشته علی رغم همه محدودیت هایی که در . حوزه تحریم ها داشته، به دلیل جایگاه و موقعیتش در منطقه و لزوم همکاری های اقتصادی سایر کشورها با ما ،در مسیر انجام و عقد تفاهم نامه های منطقه ای قرار گرفته است. همچنین عضویت ایران در مجموعه‌های تخصصی کشورهایی که در حوزه منطقه ای و فرا منطقه ای فعال هستند و عضویت ایران در سازمان شانگهای نمونه ای از اقدامات ایران و همکاری های فی مابین است تا عملا نشان دهد تحریم ها اعمالی اثری بر کشور ما نداشته و اثری هم بر روابط اقتصادی سایر کشورها با ما ندارد.
ما موافقت نامه های زیادی را در طول این ایام اخیر برای حذف مالیات مضاعف و اصلاح تعرفه های گمرکی و بسیاری از مسائل و موضوعات مختلف با کشورهای اطراف خودمان امضا کردیم و به نظر می رسد که این مسیر و حرکت استمرار خواهد داشت. این مسئله به خودی خود نمونه بارزی از عدم تاثیر گذاری تحریمها بر اقتصاد کشور بوده درحالی که این موارد به معنای همکاری کشور ما با سایر کشورها است. دلیل این اقدامات انجام شده کاملا مشخص است لذا نمی توان نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم به واسطه مسائل سوق الجیشی و هم به واسطه ذخایر و ظرفیت های اقتصادی که دارد، نادیده گرفت. جمهوری اسلامی ایران شاهراه ارتباطی شرق با غرب و شاهراه ترانزیت کالا در منطقه است و از این جهت این موقعیت کمک کرده بر اینکه حتی اگر کشورهایی مایل باشند به استمرار تحریم، هزینه هایی را برای آن ببینند و از این رویکرد خود انصراف دهند. بنابراین ما مجموع این اقدامات را مثبت ارزیابی می کنیم. اخیرا هم در بحث مسائل همکاری های اقتصادی اتفاقات خوبی رقم خورده و همکاری های مشترک ما با کشورهای همسو چه در آسیا و چه در اروپا به شکلی دنبال می شود.
همچنین روسیه در قالب همکاری های اقتصادی فعالیت های گسترده ای را با ما شروع کرده است. همچنین چین و هند هم همین مسیر را پیگیری می کنند.کشورهای همسایه ما از جمله پاکستان، افغانستان و عراق نیز با ما به صورت مستمر همکاری داشته اند و خروجی این همکاری ها هم نشان دهنده این است که ما امسال یعنی در شش ماه اول سال نسبت به شش ماهه سال قبل بیست درصد صادرات غیرنفتی مان افزایش داشته است و این روند اگر ادامه پیدا کند انشالله ما وارد وضعیت تراز تجاری مثبت خواهیم شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار