کد خبر: ۲۱۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
اثر روانی تغییر رئیس کل بانک‌مرکزی نرخ دلار را کاهش داد؛
نرخ ارز در بازار دیروز شنبه روند کاهشی داشته است که به گفته برخی کارشناسان، علت آن تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی است.

شوک مثبت به بازار ارز

گروه اقتصاد کلان:نرخ ارز در بازار دیروز شنبه روند کاهشی داشته است که به گفته برخی کارشناسان، علت آن تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی است.

به گزارش تجارت آنلاین قیمت ارز در بازار شنبه روندی برعکس آنچه در گذشته رخ داده بود، داشت و کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال هر دلار آمریکا (توافقی) که تا ظهر پنجشنبه هفته گذشته با نرخ ۳۹ هزار ۸۵۰ تومان قیمت گذاری شده بود، در بازار دیروز به ۳۹ هزار ۱۰۰ تومان رسید. البته آخرین نرخ ثبت شده برای دلار توافقی در سایت کانون صرافان ۳۸ هزار و ۴۳۷ تومان است.
هر یورو نیز تا ساعات اولیه بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته (به عنوان آخرین ساعات معاملات هفته گذشته) ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان بود که دیروز در بازار آزاد تقریبا تغییری نکرد. البته نرخ یورو توافقی در سایت کانون صرافان به ۴۲ هزار و ۳۰۷ تومان رسیده است. برخی کارشناسان بازار ارز معتقدند که کاهش نرخ ارز به ویژه دلار در بازار به علت تغییر رئیس کل بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی است و اگر رئیس کل جدید رویه‌های سابق را در بانک مرکزی تغییر دهد و برخلاف رئیس سابق، از کارشناسان حوزه ارز به ویژه متخصصان این بازار در بخش خصوصی استفاده کند می‌توان نسبت به ساماندهی بازار ارز در کشور امیدوار بود. همچنین احمد حاتمی‌یزد در گفت‌وگو با فارس، در مورد سیاست‌های بانک مرکزی که از سوی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی اعلام شده است، اظهار داشت: ‌رئیس‌کل بانک مرکزی باید اختیارات سیاستی داشته باشد و بانک مرکزی از استقلال کافی برخوردار شود، پیش‌بینی می‌شود در این دوره این اتفاق رخ دهد، وظیفه بانک‌های مرکزی در همه دنیا کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است. اگر تورم کنترل شود، نرخ ارز هم تعدیل می‌شود.
دلایل بروز کسری بودجه دولت‌ها از گذشته تاکنون
وی ادامه داد:‌ برای کنترل تورم باید حجم نقدینگی کنترل شود، چون در 40 سال گذشته حجم نقدینگی مرتب رو به افزایش بوده است که دلیل اصلی آن هم کسری بودجه دولت‌ها است چون درآمدهای دولت محقق نمی‌شود، بنابراین از بانک مرکزی قرض می‌کنند و بانک مرکزی هم چون سپرده‌ای ندارد، اقدام به خلق پول می‌کند و این موجب تورم و کاهش ارزش پول ملی و نوسان در نرخ بازار ارز می‌شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت‌ها از 100 سال قبل به درآمد نفتی وابسته شدند و برای افزایش درآمد دولت باید صادرات نفت بیشتر شود، در نتیجه باید روابط بین‌الملل ما با کشورها حل شود.
این کارشناس اقتصادی درباره تک‌نرخی شدن ارز گفت:‌ در 40 سال گذشته فقط در فاصله سال‌های 81 تا 90 ارز تک‌نرخی وجود داشت یعنی سالانه حدود 5 درصد به نرخ ارز اضافه می‌شد، اما همان هم تک‌نرخی بود، در حالی که اکنون برای ارز سه نرخ وجود دارد.
حاتمی یزد در مورد مدیریت تقاضای ارز از طریق توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای همسایه گفت: اگر بتوانیم با کشورها توافق کنیم که مبادلات تجاری با پول‌های ملی انجام شود، می‌تواند در مدیریت تقاضای ارز مؤثر باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار