کد خبر: ۲۲۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶

ایرادات اقدامات خودرویی شورای رقابت

همایون دارابی
کارشناس بازار سرمایه

انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای رقابت در مورد لغو عرضه خودرو در بورس کالا، قطعا کار اشتباهی بود و این نامه نگاری، نه تنها محمل قانونی ندارد، بلکه سودی هم برای اقتصاد کشور ندارد. براساس قانون، مقرر شده زمانی که کالایی در بورس کالا پذیرفته می‌شود از شمول قیمت گذاری خارج باشد، ادامه داد.. بنابراین برگشت به این مساله که بحث قیمت گذاری و نحوه عرضه خودرو دوباره به شورای رقابت واگذار شود، اشتباه است. از طرفی صحبت شورای رقابت دال بر اینکه صنعت خودرو یک صنعت انحصاری است هم اشتباه است. متاسفانه شورای رقابت یک طرفه بیانیه می‌دهد و همچنین در برابر سوالات متعددی که در مقابل این شورا مطرح می‌شود، هیچ پاسخی ندارد. با وجود انتقادات بسیار در این ۱۰ روز از مدت نامه نگاری این شورا، ما هیچ اظهار نظری را از شورا، رئیس شورا و همچنین نحوه تصمیم گیری‌های شورا نمی‌بینیم. در طول سال‌های گذشته ماحصل بحث‌هایی که شورای رقابت مطرح کرده، زیان سنگین انباشته شده ۱۵۰ هزار میلیاردی در صنعت خودرو و همچنین ناتوانی صنعت خودرو از ایجاد رشد، اشتغال و همچنین پرداخت بدهی‌های بانکی است. ماحصل دخالت اخیر شورای رقابت ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بورس تهران بود، احتمالا در روز‌های آینده هم بورس تهران رشد محسوسی نخواهد داشت، زیرا در حال حاضر انگیزه کافی برای رشد شاخص کل بورس در بازار نداریم. در طول ماه‌های اخیر، بازار بورس درگیر اخبار ورود خودرو به بورس کالا بود. عرضه بلوک ها، عرضه شرکت‌های تودلی و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا، موضوعاتی بود که در ماه‌های اخیر امیدواری‌های زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرد که متاسفانه هیچ کدام از آن‌ها محقق نشد. ما متاسفانه در کشورمان ساختار‌های متناقض و متقاطع زیادی داریم که هر کدام خودشان را محق می‌دانند، زیرا ساختار تصمیم گیری در ایران بسیار جزیره‌ای عمل می‌کند. کلید حل این مساله در دست سران قواست، انتظارمان این است که سران سه قوه همان طور که در سال گذشته مقرر کردند خودرو در بورس کالا عرضه شود، مجددا به این موضوع ورود کنند و به این بلوا و بلبشو خاتمه بدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار