کد خبر: ۲۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی همتایان خود، امروز (شنبه) به ایتالیا و سپس فرانسه سفر می کند. این نخستین سفر یک رییس جمهور در ایران به کشوری اروپایی به دعوت رسمی یک کشور پس از بیش از یک دهه محسوب می شود.
 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آستانه نخستین سفر اروپایی خود، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 2 و رادیو یک اروپا به تشریح مواضع خود درباره مسایل گوناگون پرداخت و با اشاره به روابط تاریخی تهران و پاریس، توسعه روابط ایران و فرانسه را به نفع ملت های دو کشور دانست و در عین حال اولویت نخست در مورد سوریه را بیرون راندن تروریزم عنوان کرد.
وی در پاسخ این سئوال که «آیا با آغاز نظارت های جدید در چارچوب توافق هسته ای، ایران تعهدات مربوط به سایت های هسته ای را رعایت خواهد کرد؟»، اظهار داشت: ایران سال هاست که به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) پیوسته و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری داشته و همه گزارش های آژانس در سالهای گذشته نیز نشان می دهد که همواره همکاری خوبی داشته و امروز هم ایران کاملاً مصمم است که به توافقات مطروحه در برجام پایبند و به آن عمل کند، مشروط بر اینکه 1 + 5 نیز کاملاً به تعهداتش پایبندی نشان دهد.
دکتر روحانی در پاسخ این سئوال که «در این باره که ایران برای همیشه ازساختن بمب اتمی صرف نظر کند، آیا اطمینان وجود دارد؟»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز بدنبال ساخت بمب اتمی نبوده و نیست. ما همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای بوده ایم و اکنون نیز به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی هستیم.
رییس جمهوری افزود: هر چه زمان بگذرد، آشکارتر خواهد شد که این شک ها و تردیدها بی مورد، بی اساس و واهی بوده است چرا که آژانس بیشترین بازرسی ها را در سال های اخیر از ایران داشته و همواره نتیجه بازرسی ها این بوده که برنامه هسته ای ایران هرگز از مسیر صلح آمیز منحرف نشده است.
دکتر روحانی با بیان به اینکه «رهبر معظم انقلاب به صراحت فتوا داده اند که ساخت، نگهداری و استفاده از بمب اتم، ممنوع و از لحاظ شرعی حرام است»، گفت: در دکترین دفاعی ما هرگز مسأله سلاح کشتار جمعی وجود نداشته و ندارد.
 بنابراین، ایران هیچ موقع به فکر ساخت سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود. رییس جمهوری تاکید کرد: دولت ایران همچنین تاکنون به هر تعهدی که داده عمل کرده، البته مشروط بر این بوده که طرف مقابل نیز به تعهداتش پایبند باشد.
از رییس جمهوری سوال شد: در سوریه جنگی نگران کننده است، دنیا را تقسیم کرده و شما شدیدا از بشار اسد حمایت می کنید؟ آیا بشار اسد امروز یک رییس جمهور مشروع در سوریه است؟دکتر روحانی گفت: فکر می کنم ما باید لحن این سئوال را تغییر دهیم، بحث فرد مطرح نیست، بحث ملت و امنیت و ثبات سوریه و بحث تروریسم، آوارگان و مسایل انسانی مطرح است، اینها مسایل اصلی است.
 به نظر من عده ای هستند، قصد دارند با اینگونه سئوالات مسیر را منحرف کنند. ما باید همه تلاش کنیم، تروریزم را از سوریه بیرون کنیم. ما باید تلاش کنیم، ثبات و امنیت را برگردانیم، همه چیز به دست مردم سوریه است، تصمیم گیری در این باره که چه کسی رییس باشد و یا نباشد و یا دولت چگونه باشد، فقط با مردم است.
از رییس جمهوری سئوال شد: چند سال پیش محمود احمدی نژاد گفت که اسرائیل در نقشه خاورمیانه جایی ندارد.
آیا به نظر شما اسرائیل جایی در نقشه خاورمیانه دارد؟ رییس جمهوری پاسخ داد: نظر جمهوری اسلامی نسبت به سرزمین فلسطین روشن است. ما می گوییم در سرزمین فلسطین همه آنهایی که اهل فلسطین بودند اعم از یهودی ها، مسلمان ها و مسیحی ها و همه آنهایی که الان آواره کشورهای دیگر شده اند، بازگردند و انتخاباتی سراسری و آزاد انجام گیرد و نتیجه رای مردم هر چه بود، و هر سیستم و حکومتی را که مردم رای دادند، همگان بپذیرند. رییس جمهوری تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که رژیم اسراییل را مشروع نمی دانیم و به همین دلیل ما رابطه ای با آن نداریم. ما راه را انتخابات می دانیم که یک انتخابات آزاد برگزار شود و هر چه مردم نظر داشته باشند، اعمال گردد.
از دکتر روحانی سئوال شد «امروز در ایران شعار مرگ بر آمریکا را می شنویم، آیا از نظر شما آمریکا همچنان شیطان بزرگ است یا توافق هسته ای این شرایط را تغییر داده است؟»
دکتر روحانی گفت: اخیراً هم رهبر معظم انقلاب این نکته را به خوبی اعلام کردند که مردم اگر مرگ بر آمریکا می گویند مقصود نه مردم آمریکاست و نه فرد خاصی، مقصود از مرگ بر آمریکا، مخالفت مردم ما با سیاست های آمریکاست.
شما می دانید که مردم ایران، سوابق خوشی از مداخله آمریکا در منطقه و در ایران نداشتند و بنابراین با آن سیاست ها مخالف هستند و شعار مردم مخالفت صریح با ادامه سیاست های مداخله جویانه آمریکاست.
رییس جمهوری در جواب این پرسش که «آیا شما نگران نیستید که جانشین اوباما بدتر از آن باشد و بیشتر با توافق هسته ای مخالف باشد؟» افزود: خیلی زود است که راجع به این مسأله قضاوت کرد. وقتی مبارزات انتخاباتی در آمریکا به صورت علنی آغاز شود و کاندیداهای اصلی و احزاب روشن شوند، آن زمان می توان قضاوت کرد که آینده چه خواهد بود.
 آنچه ما بر آن معتقدیم اینکه تعهدات دولت آمریکا در برجام و در توافق هسته ای با ایران توافق یک دولت است و توافق یک دولت در معاهدات و مسایل بین المللی و از جمله برجام است که مورد تأکید و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته، بنابراین این توافق فرای دولت هاست. هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید، متعهد به همه این تعهدات است.
از رییس جمهوری سئوال شد: در مورد اقتصاد، بزودی شاهد رفع تحریم ها به تدریج خواهیم بود و خبر خوبی است و ایران منابع جدیدی به دست می آورد.
چه کسانی از آن بهره مند خواهند شد؟ چون ایران از تحریم ها بسیار رنج برده است و چه کسانی از این تحول بهره خواهند برد؟
رییس جمهوری گفت: همه از این تحول بهره مند خواهند شد. اساساً ما از اول هم تحریم را راه نادرستی می دانستیم و الان هم نادرست می دانیم. هر چه سریع تر باید تحریم ها برداشته شود. با برداشته شدن تحریم، تجار، بخش خصوصی و بخش دولتی ما با دولت های خارجی و با بخش خصوصی خارجی راحت تر تعامل خواهند داشت.
بویژه در عرصه های سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی های نو و مشارکت برای دستیابی به بازارهای منطقه. ما از همه سرمایه گذاران، در سراسر دنیا برای حضور در ایران و استفاده از شرایط خوبی که وجود دارد، استقبال می کنیم. بنابراین پاسخ سوال شما این است که رفع تحریم به نفع ما و اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار