عبدالمجید شیخی
کارشناس اقتصادی
خودرو کالایی بادوام و با ضریب نقدینگی بسیار بالا است و مشتریان زیادی هم برای آن وجود دارد، حجم قابل توجهی از مشتریان خرید خودرو بهدنبال حفظ ارزش پول خود هستند. دو مورد در گرانی خودرو مؤثر است، مورد اول در طرف تقاضا است، تا زمانی که تورم وجود دارد نمیتوان جلوی افزایش قیمتها را گرفت، مورد دوم نیز طرف عرضه است و تا زمانی که انحصار خودرو در دست چند کارخانه باشد، مشکل خودرو در کشور حل نخواهد شد. منابع ارزی کشور محدود است و واردات خودرو به منابع ارزی فشار میآورد که اقدام درستی نیست، چراکه این فشار میتواند باعث گرانی بیشتر خودرو شود، قیمت ارز را بالا برد که در نتیجه آن تورم نیز افزایش مییابد. باید انحصار خودرو در طرف عرضه شکسته شود، یعنی به جای اینکه مجوز واردات به چند معاملهگر و شرکتهای خدماتی-وارداتی داده شود، چند مجوز کارخانه برای ساخت خودرو اعطا شود؛ دولت با امکاناتی که دارد میتواند کارخانههای جدیدی برای ساخت خودرو تأسیس کند به صورتی که بازار اشباع شده و اضافه آن صادر تا بت انحصارگران خودرو در کشور شکسته شود. در طرف تقاضا نیز لازم است تورم مهار و از افرادی که برای سود شخصی اقدام به خرید و فروش خودرو میکنند، مالیات گرفته شود تا معامله خودرو با رویکرد سرمایهای باعث گرانی خودرو نشود، مجموعه این شرایط باعث بهبود قیمت خودرو خواهد شد.