کد خبر: ۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
مدير دفتر انرژی زيست‌توده سازمان انرژی‌های نو ايران (سانا) از احداث چهار نيروگاه زباله‌سوز در کشور خبر داد.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)؛جواد نصيري اظهار داشت: منبع انرژي زيست‌توده از زايده‌هاي کشاورزي و جنگلي، کود دامي، زباله و فاضلاب انساني، پساب صنايع و گياهان انرژي‌زا به‌دست مي‌آيد.
 
وي افزود: زيست‌توده در بين انرژي‌هاي تجديدپذير اهميت بسياري دارد زيرا در عين‌حال که انرژي پاک مشابه ساير تجديدپذيرها توليد مي‌کند، رافع آلودگي حاصل از رهاسازي اين منابع در طبيعت است.
 
وي با بيان اينکه زيست‌توده به روش‌هاي مختلف مي‌تواند به ما انرژي تحويل دهد، گفت: تحويل منابع انرژي جامد همچون ذغال، مايع مانند بيوديزل و بيواتانول، گاز ازجمله بيوگاز، برق و حرارت، سوخت خودرو، مواد تجديدپذير و حتي تامين خوراک پتروشيمي‌ها از مزيت‌هاي ويژه اين انرژي است.
 
نصيري يکي از دلايل بي‌توجهي به انرژي زيست‌توده را دسترسي به منابع فسيلي دانست و گفت: اين انرژي به‌خوبي شناخته نشده است و قوانين شفافي براي استفاده از اين انرژي و صاحبان منابع آن وجود ندارد، اما با اين حال در برخي زمان‌ها و مکان‌ها مجبور به استفاده از اين نوع انرژي در کشور شده‌ايم.
 
وي بيشترين منبع مورداستفاده انرژي تجديدپذير در جهان را انرژي زيست‌توده عنوان کرد و گفت: استفاده از انرژي زيست‌توده به‌روش سنتي و پيشرفته پس از ذغال‌سنگ، گاز و نفت چهارمين منبع انرژي بشر است که به‌تنهايي 80 درصد سهم انرژي‌هاي تجديدپذير را در جهان دارد.
 
وي افزود: جهان در حال حرکت به سمت استفاده پيشرفته از انرژي زيست‌توده است که حاصل آن توليد برق، سوخت خودرو، مواد تجديدپذير و کود مرغوب است.
 
وي اظهار داشت: براساس گزارش IRENA اگر ما بخواهيم دماي جو در قرن حاضر بيش از دو درجه افزايش پيدا نکند، بايد سهم انرژي‌هاي تجديدپذير به بالاي 20 درصد و سهم انرژي زيست‌توده پيشرفته از مجموع انرژي‌هاي تجديدپذير به بالاي 50 درصد برسد.
 
وي افزود: دو شهر مشهد و شيراز داراي نيروگاه لندفيل (دفن‌گاه زباله) هستند که درمجموع 1600 کيلووات ظرفيت دارند.
 
وي از اجراي چهار نيروگاه زباله‌سوز در کشور خبر داد و گفت: طرح‌هاي احداث نيروگاه‌هاي زباله‌سوز در تهران، ساري، رشت و نوشهر درمجموع به‌ظرفيت 15 مگاوات در حال اجرا هستند که نيروگاه زباله‌سوز تهران در مراحل پاياني و راه‌اندازي قرار دارد.
 
وي اظهار داشت: براساس لايحه‌اي که وزارت کشور تدوين کرده است و از سوي دولت به مجلس ارائه مي‌شود، 15 نيروگاه زباله‌سوز به‌ظرفيت 120 مگاوات در 15 نقطه کشور احداث مي‌شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نیروگاه ، زباله سوز ، کشور
نام:
ایمیل:
* نظر: