کد خبر: ۲۲۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
کارشناسان تجاری برآورد می‌کنند که اگر همکاری مشترک صنعتی در خاک کشورهای آمریکای لاتین اتفاق بیفتد توسعه صنعتی کشور با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد امضای توافق ترجیحی و گسترش عبور و مرور کالاها می‌تواند در این شرایط یک گزینه جذاب باشد.

دورخیز ایران برای رشد تجارت با آمریکای لاتین

گروه صنعت و تجارت: کارشناسان تجاری برآورد می‌کنند که اگر همکاری مشترک صنعتی در خاک کشورهای آمریکای لاتین اتفاق بیفتد توسعه صنعتی کشور با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد امضای توافق ترجیحی و گسترش عبور و مرور کالاها می‌تواند در این شرایط یک گزینه جذاب باشد.
به گزارش «تجارت آنلاین»، روابط تجاری ایران و ونزوئلا از قدیم‌الایام حسنه بوده اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی ظرفیت این همکاری تجاری بیشتر باشد. این در حالیست که روابط تجاری ایران با کشورهایی مانند کوبا و نیکاراگوئه به اندازه ونزوئلا نبوده و در مواقعی نیز صفر است و سفر رئیس جمهور و امضای موافقت‌نامه‌های ترجیحی می‌تواند زمینه‌ساز کلید ورود کالاهای ایرانی به آن مناطق باشد.

وضعیت تجارت ایران با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا
هرچه روابط تجاری ایران با ونزئلا خوب بوده و حتی در بدترین شرایط تحریمی نیز ادامه داشته اما با نیکاراگوئه و کوبا به هیچ عنوان بیلان تجاری ایران خوب نیست به طوری که ایران به این دو کشور هیچ گونه کالایی صادرات نداشته و یا کالایی وارد نکرده و اگر هم بوده در مورد کوبا بسیار محدود بوده است. این در حالیست که ایران با این سه کشور دست کم به لحاظ سیاسی نزدیکی خوبی دارد. وضعیت تجارت ایران با این سه کشور که اکنون اهداف دیپلماسی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور ایران هستد را به خوبی می‌توان از زبان سخنگوی سابق گمرک شنید.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید که صادرات غیر نفتی ایران به ونزوئلا در سال 1401 با رشد ۴۱۶ درصدی به ۱۱۸ میلیون و ۱۰۲ هزار دلار رسید و امیدواریم ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه با سفر رییس جمهوری آغاز شود. سید روح اله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگاران و همزمان با سفر رئیس جمهوری به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل تر افزایش داشته ، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است. وی افزود: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده ، اما در ۱۰ سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.
سخنگوی سابق گمرک درباره تجارت ایران با ونزوئلا گفت: عمده کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرالات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر ، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسائط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است. وی افزود: صادرات ایران به ونزوئلا از زمان دولت نهم و دهم افزایش یافت و در سال ۱۳۹۲ به ۱۲۰ میلیون و ۶۲۶ هزار دلار رسید ولی در دولت یازدهم مسیر کاهشی را در این امر شاهد بودیم تا جایی که در سال ۱۳۹۶ به ۳۶۳ هزار رسید ، اما در سال پایانی دولت دوازدهم مجددا به ۱۱۹ میلیون دلار رسید و در سال ۱۴۰۰ مجددا با کاهش، ۲۳میلیون دلار کالا صادر شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۱۶ درصدی به بیش از ۱۱۸ میلیون دلار رسید.
آمارهای گمرک نیز حاکی از آن است که حجم تبادلات تجاری میان تهران- کاراکاس از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است. همچنین بر اساس پیش‌بینی و تفاهم‌های صورت گرفته طی روزهای اخیر حجم مبادلات تجاری بین ایران و ونزوئلا در گام اول به 10 میلیارد دلار و در گام دوم به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت
درباره تجارت با کوبا گفت: تا سال ۱۳۹۱ به صورت محدود اما سالانه کالای ایرانی به کوبا صادر می شد اما از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ صادراتی به این کشور انجام نشده و فقط ۶۰ هزار دلار در سال ۱۳۹۷ صادرات صورت گرفته و مجددا بعد از آن تاکنون صادراتی به کوبا اتفاق نیفتاده ، اما واردات از کوبا که عمدتا دارو و تجهیزات پزشکی است در سالهای مختلف
انجام شده ، که بالاترین میزان آن در ۱۲سال گذشته در سال ۱۳۹۷ با ۶۰ هزار تن به ۲۱ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار رسیده است.
لطیفی درباره تجارت با نیکاراگوئه نیز گفت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچگونه واردات کالا و صادراتی در یک دهه گذشته با نیکاراگوئه نداشته که امید است با سفر رئیس جمهوری به این کشور تعامل تجاری با نیکاراگوئه کلید بخورد. وی افزود: در چارچوب سیاست ورود یا توسعه روابط تجاری و اقتصادی دولت سیزدهم به بازارهای بکر و جدید، منطقه ای و بین المللی همراه با رویکرد چندجانبه‌گرایی، سفر رئیسی به آمریکای لاتین با برنامه‌ها و گفت‌وگوهای مد نظر، می‌تواند علاوه بر دستاوردهای سیاسی، در توسعه روابط تجاری و اقتصادی و صادرات خدمات فنی و مهندسی نقش سازنده ای ایفا کند.

موافقتنامه تجارت ترجیحی؛ کلید گسترش کالاهای ایرانی به آمریکلای لاتین
موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی ایران با بسیاری از کشورهای همسایه و غیرهمسایه رویکرد جدید تجاری ایران برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین ارتقای بیلان تجاری بوده است تا دست کم اهداف برنامه هفتم توسعه در رشد تجارت محقق شود. دولت تاکنون با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پاکستان، ازبکستان و اندونزی و عمان و ... تجارت ترجیحی را در پیش گرفته و اکنون آمریکای لاتین به خصوص نیکاراگوئه هدف دیگر دولت برای ارتقای تجارت است.
رسیدن به اهداف تجارت 10 میلیارد دلاری با ونزوئلا و همچنین گشایش ورود کالاهای ایرانی به نیکاراگوئه و گسترش تجارت با کوبا نیازمند اتخاذ یک دیپلماسی قدرتمند اقتصادی برای استفاده از ظرفیت این کشورهاست. مدیر دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به کشورهای امریکای لاتین، امضای اسناد موافقت‌نامه‌های تجارت تهاتری، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و نقشه راه توسعه همکاری‌های بازرگانی و تجاری در دستور کار است، گفت: همکاری با کشورهای امریکای لاتین در اولویت سیاست‌خارجی دولت سیزدهم قرار دارد. او ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین پیام مهمی به بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی دارد.
میزان مبادلات تجاری ایران و امریکای لاتین در سال 1379 حدود 900 میلیون دلار بود و در ماه‌های آخر فعالیت احمدی‌نژاد به نزدیک 4 میلیارد دلار رسید. در ادامه روابط و همکاری‌های مشترک در دولت یازدهم و دوازدهم عمق بسیار کمتری پیدا کرد و حتی در برخی از مواقع متوقف شد.اما دولت سیزدهم درصدد توسعه مناسبات با کشورهای امریکای لاتین و تحقق عدد تجاری بیش از 20 میلیارد دلار است که قطعا دولت می‌بایست موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی را برای رسیدن به این عدد در دستور کار خود قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار