کد خبر: ۲۲۹۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
«تجارت آنلاین» در گزارشی لزوم‌ کاهش مصرف انرژی را تبیین کرد؛
معضل ناترازی در زمستان گذشته و تابستان سال جاری بیش از قبل خود را نشان داد و از این رو برای بررسی راهکارهای جبران ناترازی تولید گاز و برق جلساتی در مجلس تشکیل شده؛ هرچند استمرار شرایط فعلی به عدم انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و تداوم مشکلات برق و تولید نیروگاه‌ها منجر خواهد شد

ناترازی برق مصیبت اقتصاد ایران

گروه انرژی: معضل ناترازی در زمستان گذشته و تابستان سال جاری بیش از قبل خود را نشان داد و از این رو برای بررسی راهکارهای جبران ناترازی تولید گاز و برق جلساتی در مجلس تشکیل شده؛ هرچند استمرار شرایط فعلی به عدم انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و تداوم مشکلات برق و تولید نیروگاه‌ها منجر خواهد شد با وجود این به گفته رئیس هیأت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، حل ناترازی برق نیازمند زمان برای به ثمر نشستن برنامه‌های مدیریت مصرف و اصلاح تعرفه‌های برق است.
به گزارش تجارت آنلاین، ناترازی در مصرف انرژی موضوع جدیدی نیست و در طول سالیان گذشته مطرح بوده است. همواره هم از مردم خواسته شده در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند اما معضل ناترازی در زمستان گذشته و تابستان سال جاری بیش از قبل خود را نشان داد چون با تغییرات اقلیمی در کل دنیا مواجه هستیم. سال گذشته سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی تاکیدی بر ضرورت تهیه طرح جامعی درباره نیازهای کشور به انرژی‌های مختلف، مدیریت تولید، تامین و مصرف برق کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی برای احداث نیروگاه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌های تولید برق داشت؛‌ در همان جلسه وزارت نیرو برنامه خود برای مدیریت عرضه و تقاضای برق را مطرح کرد که شامل فصل‌های مختلف از جمله اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در عرضه برق، بهبود فضای کسب و کار در بخش تولید برق و تمرکز بر مدیریت شبکه و ترانزیت برق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نوسازی صنعت برق شد. یک سال بعد از این جلسه،‌ رئیس جمهور در نشست خبری با بیان اینکه «ما ناترازی برق را شناختیم»، گفت: ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم که تا امروز ۷۰۰۰ مگاوات آن ناترازی جبران شده است؛ یعنی تولید برق با ایجاد نیروگاه داشتیم. برق صنعتی را از خانگی جدا می‌کنیم. برق صنعتی خودش می‌تواند تولید داشته و به برق خانگی اتصال نمی‌کنیم.

هدررفت روزانه ۲۱۵ میلیون مترمکعب گاز به دلیل عدم مدیریت مصرف در کشور
برای بررسی راهکارهای جبران ناترازی تولید گاز و برق جلساتی در مجلس تشکیل شد که از جمله آن می‌توان به نشست‌های کمیسیون اصل نود اشاره کرد؛ براساس گزارش علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود از جلسه ناترازی در حوزه گاز با حضور وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت، «با وجود وضعیت مناسب ذخایر خدادادی گاز در کشور، شرایط تولید به دلیل بی‌توجهی از سال‌های گذشته و همچنین عدم توجه به بهینه سازی مصرف، مطلوب نیست. روزانه ۲۱۵ میلیون مترمکعب هدر رفت گاز به دلیل عدم مدیریت مصرف در کشور داریم که شامل اتلاف گاز در بخش صنعت، خانگی، نیروگاه‌ها و گازهای مشعل می‌شود.» با وجود تمامی این اقدامات و افزایش تولید برق، مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که امسال نسبت به سال گذشته ۴۰۰۰ مگاوات در پیک مصرف، برق بیشتری در کشور مصرف شده است. برای رفع مشکل ناترازی برق،‌ مجلس قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را تصویب کرد؛ بنا بر گفته مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی، «طبق این قانون باید صنایع بزرگ برق مورد نیاز خود را تامین کنند. حدود ۳ تا ۵ سال زمان لازم است تا نیروگاه‌ها بر روی مدار تولید بیایند. امیدواریم از این طریق تا حدودی ناترازی برق جبران شود.»

حل ناترازی برق زمان‌بر است
در این راستا ابراهیم خوش‌گفتار رئیس هیأت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ناترازی در برق از سال ۱۳۹۳ به وجود آمده و تا امروز استمرار داشته و میزان آن به مرور زمان افزایش یافته است، اظهار کرد: اگر قیمت برق منطقی شود، می‌توان امیدوار بود برنامه‌های مدیریت مصرف محقق و شاید مشکل ناترازی برطرف شود. وی با تاکید بر این که همه حوزه از جمله تولید محصولات، خدمات و نیز فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی وابسته به برق است افزود: منطقی نبودن قیمت برق یکی از دلایل اصلی وجود ناترازی است، چراکه درآمد صنعت برق، تناسبی با هزینه‌هایش ندارد. خوش‌گفتار با اشاره به راهکار حل این مساله گفت: اولین راهکار کنترل مصرف است، با کنترل مصرف، صرفه‌جویی و پیک‌سایی اتفاق می‌افتد. همچنین ضروری است که واقعی کردن قیمت برق هم به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی دنبال شود. رئیس هیأت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با تاکید بر اینکه وضعیت پرداخت‌ها در بخش خصوصی باید اصلاح شود، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان خصوصی و غیردولتی برق ۵۰ هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند که به موقع به آنها پرداخت نشده، به نحوی که بعضا مواردی که به منظور حمایت از بخش خصوصی در برخی از قوانین مصوب و ابلاغ شده هم در این زمینه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار