کد خبر: ۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

تجارت آنلاین_ اقتصاد مقاومتی در سخنان مقام معظم رهبری بارها مورد توجه قرار گرفته است اما شاید یکی از مهمترین فرمایشات ایشان درباره اقتصاد مقاومتی، تاکید معظم له بر جلوگیری از شعارزدگی در این مقوله باشد. ایشان روز 16 مرداد 91 در دیدار جمعی از دانشجویان فرمودند : «هم دانشگاه‌‌‌ها، هم دستگاه‌‌‌هاى دولتى، هم آحاد مردمى که خوشبختانه توانائى و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمى، چه از لحاظ توانائى‌‌‌هاى مالى، باید تلاش کنند مسئولیت زمان خود و مقطع تاریخى حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند. این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتى»، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افقهاى بسیار بلند و نویدبخشى را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم. خب، بدیهى است که حرکت به سمت این افقها، معارضها و معارضه‌‌‌هائى هم دارد. بعضى از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌هاى اقتصادى دارد، بعضى انگیزه‌‌‌هاى سیاسى دارد؛ بعضى منطقه‌‌‌اى است، بعضى بین‌‌‌المللى است. این معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى می شود به همین فشارهاى گوناگونى که مشاهده می کنید؛ فشارهاى سیاسى، تحریم، غیر تحریم، فشارهاى تبلیغاتى - اینها هست - لیکن در لابه‌‌‌لاى این مشکلات، در وسط این خارها، گامهاى استوار و همتها و تصمیمهائى هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجورى است.»
جلوگیری از شعارزدگی در مقوله اقتصاد مقاومتی از این جهت حایز اهمیت است که مفاهیم موردتاکید توسط مقام معظم رهبری در سالهای اخیر، بویژه در مورد نامگذاری سالها، بعضا با پیگیریهای شعارگونه و غیرعملی همراه بوده که گاه انتقاد ایشان را نیز به همراه داشته است. در حالیکه پیگیری موضوع مهمی همچون اقتصاد مقاومتی، همانگونه که ایشان مطرح کرده اند، با این دیدگاه باید صورت گیرد که اقتصاد مقاومتی، نه یک شعار، بلکه یک واقعیت عملیاتی برای گذر از موانع و فشارهاست. انقلاب اسلامی ایران از بدو پیروزی، مفاهیم نویی را در عرصه های مختلف طرح کرده که اغلب برای جهانیان تازگی داشته و به همین دلیل، الگوسازی برای آن و عملیاتی ساختن آن نیازمند فعالیتی متفاوت از گذشته بوده است. این امر در عرصه اقتصاد بیش از پیش ضروری به نظر می رسد چرا که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا انتقادهای جدی نسبت به الگوها و مکاتب اقتصادی جهان داشته و در صدد پیاده سازی الگوی جدیدی از اقتصاد بوده است. اما طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جرات می توان گفت مفهوم اقتصاد مقاومتی، مهمترین و بدیع ترین مفهومی بوده که مطرح شده است.
اگرچه مفهوم اقتصاد مقاومتی در جهان مفهوم ناشناخته ای نیست اما بر خلاف سایر مفاهیم و روشهای اقتصادی مرسوم در جهان، هیچگونه نظریه ای در این باب وجود ندارد و وظیفه الگوسازی در مورد این نظریه بر عهده کارشناسان، صاحبنظران و اقتصاددانان ماست. این موضوعی است که توسط مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است. ایشان در روز 16 مرداد 91 در دیدار دانشجویان با ایشان فرمودند : « اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که به یک ملت امکان میدهد و اجازه میدهد که حتّى در شرائط فشار هم رشد و شکوفائى خودشان را داشته باشند. این یک فکر است، یک مطالبه‌ى عمومى است. شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید؛ بسیار خوب، با زبان دانشگاهى، همین ایده‌ى اقتصاد مقاومتى را تبیین کنید؛ حدودش را مشخص کنید؛ یعنى آن اقتصادى که در شرائط فشار، در شرائط تحریم، در شرائط دشمنى‌ها و خصومتهاى شدید میتواند تضمین کننده‌ى رشد و شکوفائى یک کشور باشد.» این بدین معناست که وظیفه تبیین اقتصاد مقاومتی و الگوسازی و نظریه پردازی درباره آن را باید جدی بگیریم تا در عرصه عمل نیز موفق باشیم. اگر به اقتصاد مقاومتی از این منظر بنگریم که اساساً اقتصاد مقاومتی یک رویکرد کوتاه‌مدت سلبی و اقدامی صرفاً پدافندی نیست و چشم‌اندازی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می‌شود، برای تببین شاخصه های آن نیز اقدامی بلند مدت، ساختاری و کاربردی انجام می دهیم. اقتصاد مقاومتی می تواند مقدمه ای برای رسیدن به هدف ایده آل الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت باشد و به عبارت دیگر، اقتصاد مقاومتی را به یکی از شاخصه های الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت می توانیم تبدیل کنیم. اما این امر متضمن الگوسازی، نظریه پردازی و تعریف ساختاری جدید بر مبنای اصول اقتصادی است تا بتواند زمینه ساز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی با محوریت اقتصادی کاربردی باشد. 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار