کد خبر: ۲۳۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بر اثر آلودگی هوا هر ۵ ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می دهد.
 روز جهانی بهداشت هفتم آوریل هر سال میلادی (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) هم‌زمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت (who) گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.
سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بهداشت در پیامی با اشاره به اینکه بر اثر آلودگی هوا هر ۵ ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می دهد، اعلام کرد: در سراسر جهان حق سلامت میلیون ها نفر به طور فزاینده ای در معرض تهدید قرار دارد.
 
روز جهانی بهداشت هفتم آوریل هر سال میلادی (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) هم‌زمان با روز تأسیس سازمان جهانی بهداشت (who) گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» انتخاب شده است.
 
روز جهانی بهداشت با هدف افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت سلامت در سراسر جهان گرامی داشته می شود؛ امسال سازمان جهانی بهداشت در پیامی به مناسبت ۱۹ فروردین روز جهانی بهداشت آورده است: در سراسر جهان، حق سلامت میلیون ها نفر به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار می‌گیرد. بیماری‌ها و بلایا به عنوان عوامل مرگ و میر و ناتوانی ظاهر می شوند؛ درگیری ها و جنگ ویرانگر هستند و باعث مرگ، درد، گرسنگی و ناراحتی روانی می شوند.
 
سوزاندن سوخت‌های فسیلی به طور همزمان باعث ایجاد بحران آب و هوایی می‌شود و حق تنفس هوای پاک را از ما سلب می‌کند، به طوری که بر اثر آلودگی هوا هر ۵ ثانیه ، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.
 
این پیام می افزاید: شورای اقتصاد سلامت برای همه سازمان جهانی بهداشت دریافته است که حداقل ۱۴۰ کشور، سلامت را به عنوان یک حق بشر در قانون اساسی خود به رسمیت می شناسند. با این حال برخی کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی کنند و این نشان دهنده این واقعیت است که حداقل ۴.۵ میلیارد نفر - بیش از نیمی از جمعیت جهان - در سال ۲۰۲۱ میلادی به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نبودند.
 

برای پرداختن به این نوع چالش‌ها، موضوع روز جهانی بهداشت ۲۰۲۴ «سلامت من، حق من» است. موضوع امسال برای حمایت از حق همه افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت، آموزش و اطلاعات و همچنین آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه خوب، مسکن باکیفیت، شرایط کار و محیط زیست مناسب و آزادی انتخاب شده است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار