کد خبر: ۲۳۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
در پی انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و اعلام شرایط آن، پس از گذشت بیش از ۱۳ ماه از زمان ارائه مجوز واردات خودروهای کارکرده توسط مجلس به دولت؛ دولت «آفر» ویژه برای مردم عادی قائل شده و در ازای هر کد ملی، اجازه ورود خودرویی با سن سه تا پنج سال به مردم داده است.

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده؛ خودرو ۳ تا ۵ ساله وارد کنید

چهارشنبه هفته گذشته (۲۷ تیر ماه)، بالاخره پس از گذشت بالغ بر ۱۳ ماه از زمانی که مجلس، مجوز واردات خودروهای کارکرده را به دولت ارائه داد، در شرایطی که با توجه به اظهارنظرهای غیررسمی و خبری وزارت صمتی‌ها به نظر می‌رسید واردات خودروهای کارکرده منتفی باشد، دولت سیزدهم در روزهای آخر فعالیت خود تصمیم گرفت به مردم برای واردات خودرو مجوز بدهد.

طی چند روز اخیر  پس از اعلام ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط سخنگوی دولت سیزدهم، بحث‌های مختلفی پیرامون این موضوع به وجود آمد؛ بر اساس مفاد این آیین‌نامه در حقیقت " امتیازی به مردم عادی" داده که می‌توانند صرفا با کد ملی خود، بدون نیاز به ثبت سفارش و صرفا با ثبت اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی، یک دستگاه خودرو با حداکثر سن پنج سال وارد کشور کنند.

 احمد آقایی- سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت- در گفت‌وگوی خبری تلویزیون اعلام کرد: طبق آنچه که در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده آمده است، عموم مردم می‌توانند برای مصرف شخصی خود، با کد ملی و ثبت اطلاعات آماری و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی، خودرو وارد کنند.

مفاد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟

بر اساس آیین‌نامه ابلاغی دولت سیزدهم اشخاص حقوقی، همچون شرکت‌ها با ثبت سفارش و اشخاص حقیقی همچون مردم می‌توانند با ثبت آماری خودروهای با سن سه تا پنج سال (۲۰۲۱-۲۰۱۹) را بدون نیاز به کارت بازرگانی وارد کنند؛ البته واردات این خودروها به شرطی است که سال ساخت آن از ۲۰۱۹ به بعد تا سال ۲۰۲۱ بوده و استانداردهای لازم جهانی را دارا باشد.  

یکی از نکات مهم این آیین‌نامه این است که تا پنج سال، حق واگذاری و فروش خودرو وجود ندارد.

حجم موتور بایستی زیر ۲۵۰۰ سی‌سی باشد، اما سقف قیمتی برای آن تعیین نشده است.

واردات خودروهای با فرمان راست، ممنوع خواهد بود.  

خودروهایی امکان واردات دارند که خدمات پس از فروش دارند و بایستی شرکتی در داخل، خدمات آن را بر عهده داشته باشد.

برای واردات این خودروها، گواهی اسقاط نیز ضروری است.

از جمله ابهامات موجود در آیین‌نامه، منشا تامین ارز، مشخص نبوده و قید شده که منشا تامین ارز را بایستی بانک مرکزی تایید کند.  

با وجود این ابهام در ابتدای ابلاغ ایین‌نامه، گمانه‌زنی‌ها بر این بود که با توجه به لزوم تایید بانک مرکزی برای تعیین منشا ارز واردات خودروهای کارکرده و شرایط آن، احتمالا امکان تامین ارز از بازار آزاد وجود نداشته باشد؛ اما پس از آن، احمد آقایی- سرپرست صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت- در این رابطه، شفاف‌سازی کرد: ارز حاصل از صادرات یا سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع تایید شده توسط بانک مرکزی خواهد بود.  

واردات خودروهای کارکرده کمکی به بازار داخل خواهد کرد؟

در مورد تاثیر واردات خودرو بر بازار نیز برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که واردات نه تنها باعث متعادل شدن بازار خواهد شد، بلکه علاوه بر بازار خودروهای مونتاژی، تاثیر قابل توجهی نیز در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار