کد خبر: ۲۳۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱
«تجارت آنلاین» سیاست‌گذاری دولت چهاردهم برای مواجهه با مشکلات کشور را بررسی کرد؛
دولت چهاردهم، در یکی از سخت‌ترین شرایط کشور در ابعاد داخلی و خارجی با ریاست مسعود پزشکیان قدرت را در پاستور در دست گرفت. در سطح داخلی کشور با شدیدترین مشکلات اقتصادی طی چند دهه گذشته مواجه است و در سطح خارجی، با موجی بزرگ از تنش‌ها تحریم‌های غرب مواجه است.

استراتژی چهار گانه پزشکیان برای اداره کشور

گروه سیاسی: دولت چهاردهم، در یکی از سخت‌ترین شرایط کشور در ابعاد داخلی و خارجی با ریاست مسعود پزشکیان قدرت را در پاستور در دست گرفت. در سطح داخلی کشور با شدیدترین مشکلات اقتصادی طی چند دهه گذشته مواجه است و در سطح خارجی، با موجی بزرگ از تنش‌ها تحریم‌های غرب مواجه است. در چنین شرایطی سوال جدی برای افکار عمومی و ناظران سیاسی این است که دولت چه راهبردی را برای حل مشکلات کشور در پیش خواهد گرفت.
به گزارش «تجارت آنلاین»، هر چند پزشکیان و اعضای کابینه او تا کنون نه وعده‌ای به مردم داده و نه برنامه جامعی را برای مدیریت امور ارائه کرده‌اند اما از درون سخنان و رویکرد ارائه شده آن‌ها می‌توان استراتژی کلان دولت چهاردهم در مواجهه با مشکلات و مسائل کشور را مورد بازخوانی قرار داد. قدر یقین این است که دولت در عصر جدید ماموریت بسیار دشواری برای اداره کشور و بازگرداندن رضایت حداکثری به جامعه دارد. با این اوصاف، دولت چهاردهم با حمایت کامل مجلس ریاست پاستور را عهده‌دار شد تا امیدها برای بهبود شرایط طی 4 سال آتی، بیش از بیش افزایش پیدا کند.

مهمترین مساله دولت چهاردهم در ایران 1403
تورم زدگی اقتصاد، ناترازی بودجه، کوچک شدن سفره مردم، مشکلات معیشتی و افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله مهم‌ترین مشکلات محسوس و روزمره جامعه ایران 1403 است که موجی از ناامیدی را نیز به جامعه القا کرده است. همزمان با این مشکلات که بیشتر زمینه اقتصادی دارند، در سطح سیاسی نیز رقابت‌های پر هزینه سیاسی با محورت رادکال‌ها در هر دو سوی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان، دیگر معضل بزرگی است که جامعه را نسبت به اداره صحیح امور ناامید کرده است.
در کنار ان مسائل داخلی، تحریم‌های خارجی‌ای که از سوی آمریکا و اروپا بر ایران تحمیل شده، شرایط دشواری را بر اقتصاد و مناسبات خارجی ایران تحمیل کرده است.
حتی بسیاری از ناظران سیاسی نیز بر این باور هستند که عامل محوری برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تحریم‌ها هستند. از دیدگاه آن‌ها تا زمانی که در عرصه مناسبات سیاست خارجی گشایش صورت نگیرد و ایران به طور رسمی عضو گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نشود، دروازه‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور گشوده نخواهد شد. بنابراین می‌توان زا دو مساله کلان برای دولت پزشکیان در ایران 1403 سخن به میان آورد: نخست، مشکلات اقتصادی ناشی از تورم و دوم تحریم‌های خارجی.

تمرکز دولت بر برنامه توسعه هفتم با لحاظ دیدگاه کارشناسان
همان‌طور که مسعود پزشکیان در دوران رقابت‌های انتخاباتی بارها تاکید کرده بود که برنامه کلان او اجرای برنامه هفتم توسعه است، در اظهارات تمامی مقام‌های دولتی تمرکز بر اجرای سند چشم‌انداز توسعه با جدیت مورد تاکید قرار گرفته است.
در همین زمینه اخیرا، رئیس‌جمهور در مجمع عمومی فصلی فرهنگستان علوم پزشکی، با اشاره به سخنان خود در دوران تبلیغات انتخاباتی، تصریح کرد: دولت چهاردهم مبنای کار خود را اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه قرار داده و در این مسیر نه بر اساس نظر خودمان، بلکه بر اساس نظر و راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان و مبتنی بر امکانات و منابع مالی موجود در کشور عمل خواهیم کرد. همچنین، رئیس جمهور حل مشکلات کشور را در گرو اتخاذ تصمیمات صحیح از سوی کارشناسان و نخبگان دانست و گفت: برای تمام مشکلات کشور راه‌حل وجود دارد، اما مشکل آنجاست که یا راه‌حل‌ها را نمی‌شناسیم، یا مهارت و انگیزه اجرای آنها را نداریم. اگر باور ما این باشد که عقل‌کل هستیم و می‌توانیم برای همه مشکلات راه‌حل ارائه دهیم، خطا رفته‌ایم و نخواهیم توانست مشکلات را حل کنیم.
پزشکیان با تاکید بر اینکه حرف صحیح را از سوی هر کس که باشد می‌پذیریم و از همکاری هر کسی که توانمندی حل مشکلات را دارد استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: ما باید یکسری ابزار اندازه‌گیری و سنجش برای اینکه بدانیم چه کسی را در چه جایی قرار دهیم تدوین کنیم. پیش از این عموما افراد بر اساس روابط و دسته‌بندی‌ها منصوب می‌شدند، اما ما فقط بر اساس اینکه چه کسی توانمندی اجرای کدام بخش از اسناد بالادستی را دارد افراد را منصوب خواهیم کرد. وقتی افراد بر اساس توانمندی‌ها و برای اجرای اسنادی که درباره اهداف آنها اختلافی نیست منصوب شوند، دیگر دعوا و اختلاف موضوعیت ندارد. پزشکیان تاکید کرد: باید بر محور اجرای اسناد بالادستی به یک نگاه و زبان مشترک برسیم و راهی را که مشخص است با قدرت طی کنیم. بخش سخت کار یافتن افرادی است که به پیمودن این راه باور داشته و از توانمندی لازم برخوردار باشند. این اظهارات رئیس‌جمهور به وضوح خط‌مشی اصلی دولت را مشخص می‌کند که در راس آن تمرکز بر اجرای راهکارهای کارشناسان برای حل مشکلات است.

رشد تولید، مهار تورم و بهبود معیشت مردم
آن‌چنان که از سخنان مسعود پزشکیان و دیگر اعضای دولت او نمایان است، آن‌ها تمرکز اصلی کاری خود را بر مهار تورم و رشد تولید گذاشته‌اند تا از این طریق وضعیت معیشت شهروندان ایرانی را بهبود ببخشند. این موضوع بارها از سوی پزشکیان و مقام‌های اقتصادی دولت او این مهم مورد تاکید قرار گرفته است. در همین ارتباط، اخیرا محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در «چهارمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» در سازمان برنامه و بودجه کشور، رشد تولید، مهار تورم و بهبود معیشت مردم را به‌عنوان دستور کار اصلی خود قرار داده است و وظیفه کوتاه‌مدت دولت، تثبیت وضع اقتصادی کشور است. وی کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول و استمرار تلاش برای کاهش تورم را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تأمین آب و برق در کشور وجود دارد، از هم‌اکنون باید به فکر تابستان آینده باشیم تا اثرات منفی تأمین نشدن برق برای اقتصاد کشور را کاهش دهیم.

تنش‌زدایی و تعامل با جامعه‌ جهانی
همزمان با تمرکز بر مسائل اقتصادی، دولت چهاردهم راهبرد تعامل با جامعه جهانی و تنش‌زدایی با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در پیش گرفته است. استراتژی‌ای که امیدها را برای توافق با غرب و حل مشکلات مرتبط با برنامه هسته‌ای را افزایش داده است. در این زمینه، اخیرا پزشکیان، سیاست ما صلح و دوستی، پرهیز از تنش و درگیری و تعامل و گسترش روابط با همه کشورهای دنیا است تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن تلاش برای گسترش صلح و دوستی، هرگونه تجاوزگری در هر نقطه‌ای را محکوم کرده و آماده همکاری برای توقف جنگ خشونت و نا امنی در جهان است. همچنین، سید عباس عراقچی، ووزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با همتای ژاپنی خود گفت:‌ سیاست جدید ایران گسترش روابط با همه دنیا به ویژه شرق آسیا است. وزیر امور خارجه گفت: همان‌گونه که بارها گفته ایم ما از افزایش تنش در منطقه ترسی نداریم، اما جمهوری اسلامی ایران بر خلاف رژیم صهیونیستی، خواهان گسترش تنش و درگیری در منطقه نیست.

تمرکز بر همدلی قوا و عدم ورود به دعواهای جناحی
در سطحی دیگر، یکی از تمرکزهای اصلی دولت چهاردهم تاکید بر همدلی و وفاق ملی با دوری کردن از ورود به دعواهای سیاسی و جناحی در داخل است. نوع انتخاب اعضای کابینه از سوی مسعود پزشکیان به وضوح این مساله را اثبات کرد. علاوه بر این به نظر می‌رسد دولت چهاردهم ایجاد فضای همدلی و همراهی بین سه قوه برای اداره امور کشور را مدنظر دارد. در این ارتباط، اخیرا محمد رضا عارف تاکید کرد: همه ما باید قدر این فضای همدلانه را در جهت توسعه و پیشرفت کشور بدانیم و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت، عزم خود را برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم عزیزمان جزم کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار