کد خبر: ۲۳۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
تجارت آنلاین از پیامدهای ناگوار قطعی برق برای تولیدکنندگان مواد غذایی گزارش می‌‌دهد
قطعی مکرر برق و تعطیلی خطوط تولید کارخانه‌ها، حالا گذشته از صنایع سنگین مانند فولاد و سیمان،حتی تولید مواد غذایی را هم دچار مشکل جدی کرده است. به گزارش تجارت، جدیدترین اخبار منتشر شده، حاکی از آن است که صنایع غذایی به دلیل قطعی برق، در فرآیند تولید دچار چالش جدی شده‌اند.

روزگار خاکستری صنایع غذایی

گروه اقتصاد کلان: قطعی مکرر برق و تعطیلی خطوط تولید کارخانه‌ها، حالا گذشته از صنایع سنگین مانند فولاد و سیمان،حتی تولید مواد غذایی را هم دچار مشکل جدی کرده است. به گزارش تجارت، جدیدترین اخبار منتشر شده، حاکی از آن است که صنایع غذایی به دلیل قطعی برق، در فرآیند تولید دچار چالش جدی شده‌اند.

اختلال در تولید مواد غذایی به دلیل قطعی مکرر برق
نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: کمبود گاز، برق و آب صنعت غذا را هم مانند صنایع دیگر کشور متضرر می‌کند، در روزهای گرمی که پشت سر گذاشتیم کارخانه‌های تولید مواد غذایی با سه روز تعطیلی در هفته تولید را پیش می‌بردند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه تولید در صنعت غذا فسادپذیر است و اختلال در فرآیند تولید، نگهداری و توزیع را هم مختل می‌کند.رشید عزیززاده، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا از پتانسیل‌های صنعت غذا در توسعه صادرات و جذب سرمایه خارجی به کشور گفت و توضیح داد: صنعت غذا خصوصی‌ترین صنعت ایران است و بیش‌تر از ۹۵درصد این صنعت به صورت واقعی در اختیار بخش خصوصی است و شرکت‌های دولتی و خصولتی سهم بسیار کمی از آن دارند، در نتیجه تصمیم‌ها در این صنعت با سرعت بیشتری گرفته می‌شود. وی افزود: در صنعت غذا ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر از نیاز داخل تولید صورت می‌گیرد و محصولات آن هم کیفیت مطلوبی دارد، بنابراین از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردار است البته این صنعت نتوانسته همه پتانسیل صادراتی خود را بالفعل کند.وی در تشریح مقاصد صادراتی مواد غذایی ایران گفت: عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خارجی مواد غذایی ایران است، البته بازارهای خارجی تنها به این کشور محدود نمی‌شود و جمعیتی ۴۰۰ میلیون نفری در همسایگی ایران زندگی می‌کنند که می‌توانند مقصد صادرات مواد غذایی تولیدشده در ایران باشند و علاوه بر کشورهای همسایه کشورهایی افریقایی و حتی اروپایی در فهرست مقاصد صادرات مواد غذایی ایران قرار دارند. نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای توسعه این صنعت و نوسازی و بهسازی تجهیزات آن نیاز به جذب سرمایه‌ است زیرا در بسیاری از کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی نرخ استهلاک تجهیزات از نرخ سرمایه‌گذاری آنها فراتر رفته است و علاوه بر تجهیزات صنعت غذا در تامین مواد اولیه نیز به جذب سرمایه داخلی و خارجی نیاز دارد. عزیززاده یادآور شد: با این حال خصوصی بودن بخش زیادی از صنعت غذا به این معنا نیست که تحریم‌ها بر این صنعت هیچ تاثیری ندارد و این صنعت هم مانند صنایع دیگر در تبادلات مالی خارجی مشکل دارد با این حال شماری از کشورها و شرکت‌های خارجی توانسته‌اند با اتخاذ راهکارهایی مشکل تبادلات مالی در سرمایه‌گذاری بر صنعت غذا در ایران را حل و فصل می‌کنند. وی درباره پیامدهای کمبود حامل‌های انرژی بر صنعت گفت: کمبود گاز، برق و آب صنعت غذا را هم مانند صنایع دیگر کشور متضرر می‌کند، در روزهای گرمی که پشت سر گذاشتیم کارخانه‌های تولید مواد غذایی با سه روز تعطیلی در هفته تولید را پیش می‌بردند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مواد اولیه تولید در صنعت غذا فسادپذیر است و اختلال در فرآیند تولید، نگهداری و توزیع را هم مختل می‌کند.

صنعت کشور زمین‌گیر شده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: در چشم انداز ۵ ساله کشور ضروری است ۳۰ هزار مگاوات برق، به رقم موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن صنایع کشور نباشیم.
او با بیان اینکه قطع برق، صنعت کشور را زمین‌گیر کرده است، افزود: قطعی برق باعث شده صنایع سالانه حدود ۵ میلیارد دلار خسارت ببینند. بر همین اساس آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحدهای صنعتی
شده است.
لاهوتی با تاکید بر زیان‌های ناشی از قطعی برق بر صنایع گفت: برخی مشکلات زیرساختی چون انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌ها، نوسازی نشدن به موقع آنها و همچنین موضوع تحریم، بخش تولید و صنعت را با چالش‌های مختلف مواجه کرده است.
او با اعلام اینکه خساراتی که قطعی برق به تولید وارد می‌کند قابل جبران نیست، توضیح داد: کشور باید به سمت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور پیش برود. در حال حاضر ظرفیت تولیدی برق نیروگاه‌ها ۹۳ هزار مگاوات است که این رقم باید به ۱۳۰ هزار مگاوات می‌رسید.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اگر این شرایط خاموشی برای صنایع تداوم داشته باشد، صنعت کشور دچار خسارت‌های فراوان می‌شود، اعلام کرد: موضوعی که ضمن ورود زیان‌های جدی به واحدهای تولیدی و صنعتی ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به توسعه کشور نیز خواهد زد.
بنابراین در چشم انداز ۵ ساله کشور باید ۳۰ هزار مگاوات برق به وضع موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن وضع موجود برای صنایع مهمی چون فولاد و پتروشیمی و غیره نباشیم.
نماینده مردم لنگرود در پایان با بیان اینکه باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار کرد، تاکید کرد: میزان حضور بخش خصوصی در این بخش کمرنگ شده که باید شرایط لازم برای حضور این بخش در اقتصاد برق فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار