کد خبر: ۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
عضو اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت: با توجه به از بین رفتن 30 تا 50 درصد زنبورهای عسل در کشور طی سال گذشته، خریداران عسل باید به هنگام خرید این محصول به اصل بودن آن توجه داشته باشند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛نازخند صبحی از کاهش جمعیت کلونی‌های زنبورعسل خبر داد و افزود: جمعیت زنبور عسل به دلیل وجود بیماری و ریزگردهایی با منشأ شیمیایی، تغییر کاربری باغات و همچنین داروهای چینی کاهش چشم‌گیری دارد.
 
وی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمت عسل هشداری در راستای کاهش تولید عسل در کشور است، تصریح کرد: از آن‌جاکه زنبورداری صنعتی 100 درصد وابسته به طبیعت و شرایط جوی است، این حرفه از ریسک بالایی برخوردار بوده و با چالش‌های متعددی همراه است.
 
این فعال حوزه کشاورزی با تأکید بر اینکه مسئولان به ویژه وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه عمیق‌تری به بخش زنبورداری کشور داشته باشد، اظهار کرد: در این راستا مشکلات زنبورداران باید به جد دنبال شده و تقویت این مهم در بخش‌های مختلف مرود توجه مسئولان امر قرار گیرد تا شاهد افزایش تولید عسل در کشور باشیم.
 
صبحی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد تولید 74 هزار تن عسل به ارزش 1146 میلیارد تومان و همچنین تولید 2043 تن موم به ارزش 43 میلیارد تومان در کشور بودیم، ادامه داد: تولید ملکه‌های مقاوم به بیماری‌ها باید در اولویت کاری فعالان این صنعت قرار گیرد تا شاهد افزایش صادرات تولیدات زنبورعسل در کشور باشیم.
 
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان با تأکید بر اینکه افزایش صادرات تولیدات زنبورعسل در شرایطی که زنبورداران در زمینه تولید عسل با مشکلات عدیده‌ای موجه‌اند، شاید آرزویی دور از دستری باشد، افزود: این در حالی است که سایر عوامل از قبیل بارش‌های خارج از فصل، گرمای بیش از حد در فصل تابستان و تغییر کاربری‌ها برداشت عسل طبیعی را با کاهش 70 درصدی مواجه کند، این در حالی است که دغدغه بازارپسند نبودن بسته‌بندی عسل‌های تولید شده را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر همه موارد ذکر شده، داروهای تقلبی موجود در بازار نیز بر این صنعت خدشه وارد کرده است، تصریح کرد: نبود داروی مفید و ارزان‌قیمت برای دومین سال پیاپی در کنار سایر عوامل جوی و غیرجوی، ضربه مهلکی بر پیکر این صنعت وارد می‌کند. همچنین گرد و غبار علاوه بر التهاب شدید در سیستم درونی زنبورعسل، کاهش دید زنبورعسل را نیز به دنبال دارد، از این رو حافظه زنبورعسل برای بازگشت به کندو از بین می‌رود و این امر موجب عدم تولید عسل توسط زنبور می‌شود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: عسل ، ارزان ، تقلبی
نام:
ایمیل:
* نظر: