کد خبر: ۲۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد گفت: نخستین محموله تولید شده در این مجتمع پس از اجرای برجام به کشور هند ارسال شد.
محسن مجیدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله شامل 260 تن محصول بوتن یک است که همزمان با لغو تحریم ها به مقصد کشور هند بارگیری و ارسال شد.
وی ارزش این محموله را بیش از 300 هزار دلار اعلام کرد.
مجیدی ادامه داد: این نخستین محموله تولید شده در مجتمع پتروشیمی مهاباد است که پس از راه اندازی آن در یک ماه گذشته به خارج از کشور ارسال می شود.
وی محصولات تولید شده در این شرکت را پلی اتیلن و بوتن یک عنوان کرد و افزود: پیش بینی شده یک محموله دیگر از تولیدات این مجتمع نیز به میزان 10 هزار تن در آینده نزدیک به کشور چین ارسال شود که این محموله اکنون درحال تولید است.
مجیدی میزان تولیدات شرکت پتروشیمی مهاباد را از زمان آغاز به کار آن در یک ماه اخیر سه هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان تولید محصولات این مجتمع به بیش از 20 هزار تن برسد.
وی افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد به علت کمبود خوراک تحویلی به آن اکنون با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می کند که درصورت افزایش میزان خوراک، ظرفیت تولید در این مجتمع نیز افزایش خواهد یافت.
مجیدی اضافه کرد: این مجتمع اکنون در هر ساعت 15 تن اتیلن با فشار 32 بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشیمی کاویان و نیز راه اندازی کامل ایستگاه های تقویت فشار، این میزان به مرز دریافت 40 تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.
به گفته مدیرعامل این واحد تولیدی، مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی و غرب کشور در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسمی می رسد.
مجیدی بازار هدف محصولات این مجتمع را کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: با لغو تحریم ها، صادرات این مجتمع به کشورهای اروپایی نیز بزودی آغاز می شود.
وی گفت: برای احداث این مجتمع عظیم 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که شامل 255 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.
مهم ترین کاربرد بوتن یک در تولید انواع پلی اتیلن است که محصولی راهبردی در صنایع پتروشیمی محسوب می شود.
مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یک هزار و ‎ 600کیلومتر احداث شده است.
اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد در روز چهارم شهریور ماه امسال از عسلویه به این مجتمع تزریق شد.
در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال وبختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه است.
این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال 83 و عملیات اجرایی آن از سال 88 آغاز شده، در زمینی به مساحت 185 هکتار در کیلومتر 15 جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود 324 هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.
این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.
شهرستان مهاباد در 125 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی واقع است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار