کد خبر: ۲۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت راهبردی و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای توانمندی کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از راههای مختلف است.
به گزارش تجارت آنلاین از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمدجواد عطرچیان افزود: بررسی عملکرد 11 ماهه امسال در بخش ترانزیت نشان می دهدکه بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی از مبدأ عراق به مقصد امارات متحده عربی صورت گرفته است.
وی افزود: بالغ بر 466 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی در این دوره انجام شد که 297 هزار دستگاه، برابر با 64 درصد توسط کامیون های ایرانی و بقیه توسط سایر کشور از کشورمان حمل گردید.
عطرچیان آمار کالای ترانزیتی حمل شده در 11 ماهه امسال را بیش از 10 میلیون و 238 هزار تن ذکر کرد که از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور صورت گرفت.
به گفته وی، بندرعباس با دو میلیون و 963 هزار تن برابر با 28.9 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود.
این مقام مسئول اضافه کرد : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامه ریزی و فعال سازی مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه را در دستور کار خود دارد.
عطرچیان گفت: تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین المللی در کشور طی مدت مزبور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، چهارمیلیون و 340 هزار تن را مواد نفتی و پنج میلیون و 897 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند.
وی عمده ترین بخش صادرات را مواد غیرنفتی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی عنوان کرد.
این مسئول، مرزهای پرویز خان با 23.7 درصد، بازرگان 11.3 درصد و باشماق با 10.4 درصد را به عنوان دیگر مرزهای فعال کشور در زمینه ترانزیت کالا معرفی کرد.
وی پیرامون ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با سه میلیون و 142هزار تن برابر با 30.7 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 10.2 درصد، لطف آباد با هفت درصد و سرخس با 6.8 درصد در رده های بعدی ذکر کرد.
 پیش از این اعلام شد :11 ماهه سال گذشته، بیش از 11 میلیون و 281 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال 1392 رشدی به میزان 6.2 درصد داشت.
مجموع کالاهای ترانزیت شده در 11 ماهه پارسال پنج میلیون و 97 هزار تن را مواد نفتی و 6 میلیون و 183 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند که عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری بود.
مرزهای بندرعباس با سه میلیون و 10 هزار تن به میزان 26.7 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا ثبت شده بود و پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده های بعدی جای گرفتند.
همچنین در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشوردر 11 ماهه 93 ، بندر امام با سه میلیون و 793 هزار تن برابر با 33.6 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف آباد و سرخس در جایگاه بعدی قرار داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار