کد خبر: ۳۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران گفت: به منظور پاكسازی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها اقدامی همانند سال گذشته كه در مسیر جاده امامزاده داود(س) در منطقه كن در شمال غربی پایتخت رخداد انجام و بزودی عملیات آن از سرگرفته خواهد شد.
خسرو ارتقایی روز جمعه  افزود: در این راستا بیش از 30 مورد از مستحدثات و رستوران های غیرمجاز با كسب دستور قضائی و با حضور دستگاه های ذیربط در بستر و حریم رودخانه كن، در مسیر جاده امام زاده داوود (ع) در شهریور ماه سال گذشته تخریب شد و امسال نیز به همین منظور برای آزادسازی حریم این رودخانه اقدام مشابهی انجام می شود.
وی با اشاره به سیل رودخانه كن گفت: گرچه در این واقعه خسارات زیادی به پیمانكاران آزادراه تهران- شمال به دلیل اینكه كارگاه های خود را در حریم و بستر رودخانه ایجاد كرده بودند وارد شد ولی اینكه بگوییم ساخت و سازها موجب جاری شدن سیل شده، درست نیست، ولی به حسب وظیفه ما ملزم به پاكسازی حریم و بستر رودخانه ها هستیم.
ارتقایی با اشاره به اینكه در سال گذشته با كمك شهرداری بخشی از نخاله ها تخلیه شده در جاده امامزاده داود(س) نیز جابجا شده افزود: هنوز با گذشت یكسال از اجرای این عملیات حتی یك ریال اعتبار نیز برای اقدام پاكسازی و آزادسازی حریم و بستر رودخانه كن به شركت آب منطقه ای تهران اختصاص داده نشده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران گفت: استان تهران 1600 كیلومتر رودخانه دارد كه 270 كیلومتر آن در شهر تهران واقع شده 900 كیلومتر هم مسیل داریم كه رودخانه‌های آنها دایمی نیست.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون هشت رودخانه در شمال تهران جاری است افزود: از شرق به غرب رودخانه های دارآباد، دربند، گلابدره، ولنجك، دركه، فرحزاد، حصارك، كن و وسك به صورت بالقوه توان جاری شدن سیلاب را دارند.
ارتقایی گفت: در صورتیكه حجم و شدت بارندگی در یك زمان كوتاه در دامنه های جنوبی البرز افزایش یابد جریان آب نیز به همین تناسب در این رودخانه تشدید می شود.
وی افزود: در صورتیكه جریان مسیر رودخانه ها چه در داخل حریم شهرها و چه به صورت آزاد آبگذری رودخانه وجود نداشته باشد موجب شكل گیری سیلاب خواهد شد كه خساراتی را نیز در پیرامون و مسیرها خواهد زد.
ارتقایی به نوع دیگری از شكل گیری سیلاب اشاره كرد و گفت: گاهی اوقات سیلاب ها در خارج از رودخانه های دایمی و در مسیر ها اتفاق می افتد نمونه اش سیل سال گذشته در شهرستان پاكدشت بود كه در یك مسیر خشك رخ داد.
وی افزود: سیلی كه در مسیر توچال به نام خشكه رخ داد كه پیش ازاین در این مسیر آب كمی در جریان بوده است اما در اثر بارندگی جریان آب رودخانه با سرعتی معادل 110 مترمكعب بر ثانیه شدت گرفت.
ارتقایی با بیان اینكه سیلاب پدیده ای نیست كه بشود از وقوع آن جلوگیری كردگفت: بارندگی و تشكیل رودخانه از میلیون ها سال پیش در طبیعت شكل گرفته و مسیر خود را به صورت طبیعی در دره ها و دشت ها پیدا كرده است.
وی افزود: به طور طبیعی بارندگی هایی كه با شدت بالا اتفاق می افتد سیلاب را نیز بوجود خواهد آورد اما ما باید این آمادگی را داشته باشیم تا با تمهیدات لازم از بروز خطرات ناشی از وقوع سیل جلوگیری و یا حداقل آن را كاهش دهیم.
ارتقایی گفت: به دلیل ساخت و سازها در شهر سهم طبیعت در حریم رودخانه نیز محدودتر شده بطوریكه رودخانه های یا محلی برای عبور ندارند و یا اینكه معبر محدودی را پیدا كرده اند.
وی با تاكید بر اینكه یكی از مشكلات اساسی شهر تهران گلوگاه ها است افزود: وقتی جریان رودخانه ای مانند ولنجك به محله میرداماد می رسد به دلیلی اینكه در سال های گذشته با وجود ساخت پاساژی بر روی رودخانه، به یكباره عرض بستر رودخانه كاهش پیدا می كند و به طور قطع سیلابی با دوره برگشت 25 سال موجب ایجاد خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد.
ارتقای افزود: برای حل این مشكل در سال 87 براساس تصمیمات گرفته شده بین وزیر نیرو، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران كمیسیون هماهنگی مشتركی بین شركت آب منطقه تهران و شهرداری تهران تشكیل شد.
وی با اشاره به اینكه در چند سال گذشته فعالیت این كمیسیون كاهش یافته افزود: با پیگیری وزارت نیرو و آب منطقه ای تهران، شهرداری به معاونت های خود اعلام كرد تا كارگروه های این كمیسیون دوباره فعال شوند.
ارتقایی افزود: در جلسات مشترك با هماهنگی لازم نقاط آسیب پذیر مانند كم عرض شدن بستر رودخانه ها و یا ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه كه موجب مسدودیت حركت سیلاب ها شده شناسایی و برای رفع مشكل در دستور كار شهرداری تهران و شركت خاكریزاب قرار گرفت.
وی گفت: براساس مصوبات این دو دستگاه ملزم شدند طبق برنامه ها و منابع مالی كه دارند تا آنجا كه ممكن است مسیر سیلابها را اصلاح كنند و یا دیواره های رودخانه ها را تعریض كرده و احیانا سازه های كه مانع عبور سیلاب می شوند را تخریب كنند تا اینكه امكان ایمن سیلاب در داخل شهر تامین شود.
ارتقایی به یكی از برنامه های اصلاحی شهرداری اشاره كرد و گفت: مسیر رودخانه ها به صورت طبیعی در طول تاریخ مشخص است كه با چه عرضی و در چه مسیری حركت می كند شهرداری تهران نیز همانند برخی از شهرهای جهان به جای اینكه اب رودخانه ها در داخل كانال های بتنی جریان سازی كند می تواند با لایروبی، آزادسازی و اصلاحاتی، رودخانه را به حالت اولیه و در مسیر طبیعی و قدیمی خود قرار دهد.
وی در مورد ذخایر آب شهر تهران گفت: میزان ذخایر برفی امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده و اگر بارندگی خوبی در بهار داشته باشیم، همزمان با بارندگی شدید و ذوب برف جریان آب در رودخانه های شهر تهران نیز ارتقا خواهد یافت.
بنا به گفته مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران این آمادگی در نزد شهرداری تهران و كارگروه شریان های حیاتی كه مسئولیت آن به عهده آبفا شهر تهران است وجود دارد كه در صورت افزایش دبی رودخانه ها بتوانند با هشدارهای به موقع از بروز آسیب به شهروندان و ساكنان اطراف رودخانه جلوگیری كنند.
وی با اشاره به اینكه مقابله با سیلاب در شهر تهران به دلیل تمركز كوتاه مدت سیل در شیب تند دامنه جنوب رشته كوه البرز كار بسیار سختی است گفت: با كار فرهنگی مستمر و پیش بینی به موقع هواشناسی از احتمال وقوع سیل در مسیرهای اصلی می توان هشدار لازم و به موقع را به شهروندان داد.
ارتقایی به فیلمی از سیل كن در سال 94 اشاره كرد و گفت: در زمان فیلمبرداری از سیل دیگر آثاری از باران دیده نمی شود این نشان می دهد كه مدت 10 دقیقه بارندگی موجب بروز سیل شده بود.
وی افزود: خار وخاشاك و تنه های درختانی كه به همراه سیل به جاده امامزاده داود(س) آورده شده بود موجب شد تا به چند خودرو برخورد كرده تلفات جانی و آسیب مالی قابل توجهی ایجاد كند.
ارتقایی گفت: سازمان هواشناسی اعلام كرده كه در صورت تامین اعتبار لازم و تامین امكانات مورد نیازشان این سازمان می تواند پیش بینی های اولیه لازم در زمینه بروز سیل در مناطق شمال شرق تهران را به موقع اعلام كند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار