کد خبر: ۳۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس یك هیات 50 نفری از بخش های دولتی، پارلمانی و خصوصی برای مذاكره با مقام های بلاروسی با هدف توسعه روابط دوجانبه و همچنین برگزاری نشست كمیسیون مشترك دو كشور امروز (چهارشنبه) وارد مینسك شد.
هدف از برگزاری این نشست دو روزه، تصمیم گیری برای توسعه همكاری ها بین تهران و مینسك در بخش های مختلف از جمله اقتصادی و صنعتی و اجرای طرح های مشترك با هدف افزایش ارزش روابط تجاری از سطح كنونی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس، ریاست هیات های مذاكره كننده دو كشور در این اجلاس را برعهده خواهند داشت.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در بلاروس، در این نشست مقام های دو كشور عرصه های گسترش همكاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و بلاروس را بررسی و در مورد طرح های مشترك صنعتی و تكنولوژیكی گفت و گو و مذاكره می كنند.
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و معدن، ولی الله افخمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت و ارسلان فتحی پور رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مذاكرات كمیسیون مشترك ایران و بلاروس كه تا فردا ادامه دارد، حضور دارند.
اجلاس قبلی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر كرده بود.
نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، محصولات ساختمانی، برقی، مواد كانی، دارو و سلامت، تجهیزات پزشكی و برگزاری متقابل نمایشگاه ها از زمینه های موجود برای گسترش همكاری ها بین دو كشور است.
از سوی دیگر، ایران به عنوان دروازه ورود صنایع و تولیدات شركت های بلاروس می تواند خدمات بسیاری را برای افزایش صادرات این كشور فراهم كند.
پیشتر وزیر صنایع بلاروس اعلام كرده بود كه این كشور آماده است نیازهایی مثل میوه ماهی دارو تجهیزات پزشكی متالورژی و ادوات ماشین سازی از ایران خریداری كند.
به عقیده كارشناسان، ایران و بلاروس همكاری های سیاسی در سطح عالی دارند، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت نمی كند و سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو كشور به حدود 75 میلیون دلار رسید.
سفیر ایران در بلاروس در این رابطه اعلام كرده است كه تهران برای توسعه ساختار همكاری ها با مینسك مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی كرده است و آمادگی دارد.
محمد رضا صبوری سفیر ایران در مینسك نیز اعلام كرده است: این اطمینان هست كه ارزش روابط بازرگانی دو كشور در سال جاری می تواند به سه برابر افزایش یابد و دولت ایران برای گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی و خرید كالاهای مورد نیاز از این كشور آماده است.
وی همچنین به حمل و نقل محمولات میان ایران و بلاروس به عنوان مساله قابل توجه بین دو كشور اشاره كرد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و فاصله آنها از یكدیگر خواستار توافق درازمدت و سودمند برای طرفین شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار